۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
سلامتی

اگر نمی‌توانید این آزمایش ساده را انجام دهید، خطر مرگ طی ۱۰ سال آینده در انتظار شما است

خطر مرگ

آیا می‌توانید برای ۱۰ ثانیه روی یک پای خود بایستید؟ اگر نمی‌توانید این آزمایش ساده را انجام دهید، متاسفانه خطر مرگ طی ده سال آینده در انتظار شما خواهد بود.

محققان یک آزمایش ساده و جالب علمی را مطرح کرده‌اند که نشان می‌دهد بدن ما چقدر سالم است. به گفته محققان، اگر بتوانید حداقل به مدت ۱۰ ثانیه روی یکی از پاهای خود بایستید، این موضوع نشان‌دهنده سلامت کلی بدن شما است؛ اما اگر موفق نشوید تعادل خود را حفظ کنید، مشکلات اساسی در سلامتی بدن شما وجود دارد. البته محققان، شاخص‌های دیگری مثل قدرت پنجه، بلند کردن و سرعت راه رفتن را نیز در وضعیت سلامتی کلی بدن مرتبط دانسته‌اند.

این مطالعه جدید در مجله پزشکی ورزشی بریتانیا منتشر شده و بر اساس آن، محققان مدعی شده‌اند که اگر نتوانید به مدت حداقل ۱۰ ثانیه روی یکی از پاهای خود بایستید، متاسفانه خطر مرگ طی ده سال آینده برای شما بیشتر خواهد بود. هر چه سن انسان بیشتر می‌شود، انعطاف‌پذیری و تعادل نیز کاهش پیدا می‌کند. وقتی وارد دهه ۵۰ سالگی می‌شویم، حفظ تعادل برای ما سخت‌تر می‌شود و با افزایش سن، این فاکتور با سرعت رو به پایین حرکت می‌کند.

خطر مرگ

سازمان جهانی بهداشت نیز در گزارشی اعلام کرده مشکلات تعادلی موجب افزایش خطر سقوط می‌شود. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، زمین خوردن دومین عامل اصلی مرگ و میر ناشی از جراحات غیر عمد در سراسر دنیا محسوب می‌شود و بیش از ۳۷ میلیون مورد زمین خوردن در سال به اندازه‌ای شدت دارند که فرد به مراقبت‌های پزشکی مستقیم نیاز پیدا می‌کند.

معمولا در معاینه‌های سالانه، حتی برای افراد مسن از تست‌های تعادل استفاده نمی‌شود. محققان دلیل این موضوع را وجود نداشتن تست‌های استاندارد و تفسیر غیر اصولی نتایج می‌دانند. با وجود این، در تحقیق جدید محققان گفته شده که ناتوانی در ایستادن روی یک پا به مدت ۱۰ ثانیه ممکن است بیانگر ریسک بالای مرگ فرد طی ده سال آینده باشد.

آزمایش ایستادن روی یک پا

در پژوهش جدید محققان، ۱۷۰۲ شرکت کننده ۵۱ تا ۷۵ ساله با میانگین سنی ۶۱ سال حضور داشتند که دو سوم آنها مرد بودند. در این آزمایش، شرکت‌کنندگان باید روی یکی از پاهای خود می‌ایستادند و کف پای بلند شده روی ساق پایی که روی زمین بود قرار می‌گرفت یا این که پای آزاد بالا نگه داشته می‌شد. همچنین باید بازوها در کنار بدن و نگاه افراد مستقیم رو به جو باشد. هر شرکت کننده اجازه دارد تا سه بار این تست را تکرار کند و حق انتخاب بین پای چپ و راست را خواهد داشت.

در این آزمایش، تقریبا ۲۰ درصد شرکت‌کنندگان موفق نشدند این فعالیت را به طور کامل و دقیق انجام دهند که این درصد با بالا رفتن سن، بیشتر می‌شد. در واقع ۵ درصد شرکت‌کنندگان ۵۱ تا ۵۵ ساله، ۸ درصد شرکت کنندگان ۵۶ تا ۶۰ ساله، ۱۸ درصد شرکت‌کنندگان ۶۱ تا ۶۵ ساله، ۳۷ درصد شرکت‌کنندگان ۶۶ تا ۷۰ ساله و ۵۴ درصد شرکت‌کنندگان ۷۱ تا ۷۵ ساله در این تست شکست خوردند.

خطر مرگ

در ادامه‌ی انجام این آزمایش، محققان فاکتورهای زمینه‌ای، سن و جنسیت را در نظر گرفتند و در نهایت تشخیص دادند که ناموفق بودن در ایستادن روی یک پا به مدت ۱۰ ثانیه نشان‌دهنده افزایش ۸۴ درصدی خطر مرگ در یک دوره پیگیری متوسط ۷ ساله به هر علتی خواهد بود. البته این پژوهش، یک رابطه همبستگی را بیان می‌کند، نه یک رابطه علت و معلولی.

در حالت عادی، یک فرد ۵۰ ساله باید بتواند حدود ۴۰ ثانیه روی یک پای خود بایستد و تعادل خود را حفظ کند. این زمان برای افراد ۶۰ ساله حدود ۲۰ ثانیه و برای افراد ۷۰ ساله حدود ۱۰ ثانیه خواهد بود. حفظ تعادل ایستا به عوامل متعددی مثل بیماری‌های عصبی، مشکلات ارتوپدی، بینایی، سبک زندگی، نداشتن تحرک، زمان واکنش، عملکردهای شناختی و سایر اختلالات سلامتی بستگی دارد. به این ترتیب اگر نمی‌توانید تعادل خود را روی یک پا حفظ کنید باید به سلامت کلی بدن و تناسب اندام خود توجه داشته باشید.

خطر مرگ در این افراد بیشتر است

بیشتر شرکت‌کنندگانی که در این آزمایش شکست خوردند دارای مشکلاتی مانند چاقی، بیماری قبلی و عروقی، فشار خون بالا یا چربی خون بالا بودند و ریسک دیابت نوع ۲ هم در این افراد تا سه برابر بیشتر از افراد معمولی بود. همچنین مجله پزشکی بریتانیا در سال ۲۰۱۰ میلادی تحقیقی را درباره ارتباط کارهای ساده روزمره با خطر مرگ انجام داد و نتایج جالبی را منتشر کرد که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

در ۱۴ مطالعه، نیروی پنجه و بلند کردن بررسی شد که در نتیجه، میزان و احتمال مرگ در ضعیف‌ترین افراد ۱.۶۷ برابر بیشتر از قوی‌ترین افراد مورد مطالعه بود. در ۵ مطالعه، سرعت راه رفتن مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن، میزان مرگ و میر در کسانی که کندترین سرعت راه رفتن را داشتند ۲.۸۷ برابر بیشتر از افرادی بود که سریع‌تر از همه راه می‌رفتند. همچنین در ۵ مطالعه دیگر هم مدت زمانی بررسی شد که طول می‌کشد تا یک فرد از روی صندلی بلند شود. طبق این پژوهش نیز افرادی که کمترین سرعت را دارند دو برابر بیشتر از کسانی که بیشترین سرعت را دارند، ریسک مرگ و میر خواهند داشت.

خطر مرگ

محققان در پژوهش‌های متعدد خود متوجه شدند که ارتباط معناداری بین فعالیت‌های مذکور با وضعیت سلامتی بدن وجود دارد و کسانی که در انجام این پژوهش‌ها ناتوان بودند و با اختلالات و ضعف جسمانی روبه‌رو هستند، مشکلات سلامتی بیشتری نسبت به افراد سالم دارند.

شما نیز این آزمایش‌ها را انجام دهید تا ببینید آیا خطر مرگ طی سال‌های پیش رو شما را تهدید می‌کند یا وضعیت سلامتی بدن شما مناسب است. در پایان تاکید می‌کنیم که حتما مشکلات سلامتی که می‌توانند بر تعادل شما تاثیر منفی بگذارند را شناسایی کنید و در صورت امکان برای برطرف کردن آنها تلاش کنید. اگر هم از وضعیت جسمانی و سلامتی خوبی بهره می‌برید، می‌توانید با تمرین یا فیزیوتراپی متمرکز، تعادل خود را بهبود ببخشید و قدرت، استقامت و هماهنگی اعضای بدن را به مرور افزایش دهید.

منبع:گچت نیوز

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *