۳۰ فروردین, ۱۴۰۳
مهارت ارتباطی

باجگیری عاطفی چیست و چه پیامدهایی دارد؟ راه مقابله با آن چیست؟

راهکاری برای بالا بردن مهارت‌های یادگیری اجتماعی و عاطفی

 

آیا کسی تا به حال شما را به انجام کاری تحریک کرده است یا درگیر باجگیری شده اید ؟ در این شرایط خود را درر لبه پرتگاهی می بینید که برای نجات از آن چاره ای جزء مراعات حال طرف مقابل را ندارید . اگر از این شرایط خسته شده اید این مقاله برایتان مفید خواهد بود . در این مقاله درباره این معضل همه گیر صحبت می کنیم .

 

باجگیری عاطفی یعنی چه؟

 

در این روش   فرد از احساسات شما سوء استفاده می کند تا شما را برای رسیدن به منافع خود کنترل کند  یا تحت تاًثیر قرار بگیرد .  باج گیران عاطفی در قربانیان خود احساس ترس ، تعهد و وجدان همیشگی ایجاد می کنند تا آن ها را وادار به اطاعت کنند .

 

این نوع باجگیری ترفندی رایج در روابط نزدیک یا عاشقانه است . باج گیر عاطفی از راز های شما علیه خودتان استفاده نمی کند بلکه از آنها برای کنترل شما کمک می گیرد .

 

باجگیری عالطفی ممکن است در روابط خانوادگی هم اتفاق افتد . باجگیری عاطفی والدین زمانی رخ می دهد که مثلاً مادری همیشه تلاش می کند به فرزندش که زمان کافی را با او سپری نمی  کند احساس گناه بدهد . او ممکنت است در صحبت هایش مدام کارهایی را یادآوری کند که دختران یا پسران خوب انجام می دهند . این باج گیری های عاطفی از چنین جملاتی استفاده می کنند :

 

من تو را رنج می دهم ؛

 

این خانواده را نابود می کنی ؛

 

تو دیگر فرزند من نیستی ؛

 

من بیمار می شوم ؛

 

بدون تو نمی توانم ادامه دهم .

 

مراحل باج‌گیری عاطفی چیست؟

باجگیر عاطفی

 

باج گیری عاطفی به یک باره اتفاق نمی افتد . برای اینکه خود را از این مهلکه نجات دهید باید این را بدانید که باجگیری عاطفی ۶ مرحله دارد که در ادامه هر هر یک را بررسی می کنیم .

 

۱. بیان‌کردن خواسته

 

اولین مرحله این نوع نوع باجگیری زمانی است که باج گیر از شما می خواهد او ممکن است خواسته خود را صریح یا ضمنی و غیر مستقیم بیان کند .

 

در حالت اول احتمالاً از او چنین جمله ای می شنوید : ( فکر نمی کنم که این شخص مناسب تو باشد ) بیان غیر مستقیم خواسته او هم با جمله ای شبیه به این همراه است : من طرز نگاه کردنش به تو را دوست ندارم . او ممکن است خطرناک باشد ) در حالت دوم این طور به نظر می رسد که او به شما اهمیت می دهد . اما این رفتارش فقط برای کنترل کردن است .

 

 

۲. مقاومت‌کردن

 

اگر احساس می کنید کسی قصد باج گیری عاطفی از شما را دارد و می خواهید در برابر او مقاومت کنید باید رک و پوست کنده احساسات تان را به او بگویید . مثلاً اگر نمی خواهید کسی حتی برای تمیز کاری وارد اتاقتان شود می توانید با گفتن جمله خودم می توانم اتاقم را تمیز کنم یا وقتی کسی وارد اتاقم می شود مضطرب می شوم ) جلوی او را بگیرید .

 

۳. فشارآوردن

 

زمانی که فردی در روابط عادی با شریک زندگی خود مقاومت می کند طرف مقابل طرف برای حل مشکل راه حلی پیدا می کند و به این روش مشکلاتشان را با هن حل می کنند . اما باج گیران با استراتژی های مختلف خواسته های خود را به شما تحمیل  می کنند . برخی از این استراتژی ها عبارت اند از :

 

خواسته های خود را طوری بیان کنید که به نظر می رسد به شما اهمیت می دهند ؛

 

می گویند مقاومت شما سبب ایجاد احساس بدی به خودشان می شود ؛

 

به شما می گویند که باید خواسته های آنها را عملی کنید چون اینکار نشانه عشق ممتقابل است .

 

۴. تهدید

 

باج گیری عاطفی ممکن است به صورت تهدید مستقیم یا غیر مستقیم باشد . در حالت اول چنین جملاتی را می شنوید ، اگر امشب را با دوسشتانتان بگذرانی .

 

علاوه بر این ممکن است باج گیری عاطفی با وعده  و وعید پنهانی کند و بگوید اگر پیشمان بمانی هر چه را که دوست داری برایتان تهیه می کنم .

 

۵. اطاعت‌کردن

 

در نهایت احتمالاًً مقاومت ها  شما را خسته کند و به خواسته های او تن می دهید . باج گیران عاطفی همیشه با توسل به فشار و تهدید کردن ممکن استت طاقت فرسا باشند.

 

اگر باج گیر به خواسته خود برسد معمولاً با شما مهربان می شود . این رفتار مثبت ممکن است فقط لحظه ای طول بکشد . اگر در چنین رابطه ای باقی بمانید رفتار سمی او تکرار می شود .

 

۶. تکرار رفتار باج‌گیرانه

 

در صورتی که پس از مقاومت بسیار سرانجام تسلیم شوید باج گیر متوجه نقطه ضعف شما می شود . احساس می کنید که اگر به جای مقاومت کردن تسلیم او شوید راحت ترید . این اتفاق بار ها و بار ها تکرار می شود . مگر اینکه به این نتیجه برسید که درگیر بازی او شده اید .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *