۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
پزشکی

بلایی که سر مردان بهبود یافته کرونا می‌آید

بلایی که سر مردان بهبود یافته کرونا می‌آید

به گزارش برنا؛ محققان کووید-۱۹ را درون بیضه‌های یک بیمار ۲۸ ساله یافتند که پیشتر به کرونا ویروس مبتلا و بدون نشان دادن هیچ علامتی، احیا شده بود. دکتر رانجیث راماسامی، دستیار پروفسور در دانشگاه میلر می‌گوید: «ما ضمنا متوجه حضور ویروس در بدن مردی شدیم که بافت‌برداری بیضه برای تشخیص ناباروری را پشت سر گذاشت اما پیشتر به کووید-۱۹ مبتلا شده بود».

پس از این، محققان به طرح این پرسش پرداختند که چه مقدار از ویروس باید در بیضه وجود داشته باشد تا رد پای آن را بتوان در اسپرم یافت و سپس به بررسی انتقال آن از طریق مقاربت جنسی پرداخت. دکتر راماسامی می‌گوید: «من تقریبا مطمئنم که ۲۰ الی ۳۰ درصد از مردان [مبتلا به کووید-۱۹] در آینده شاهد اثراتی روی باروری خود خواهند بود». البته هنوز باید پژوهش‌های بیشتری صورت بگیرد تا واکنش بافت‌های بیضه به کووید-۱۹ کاملا درک شود، اما پژوهش کنونی یک گام به سمت شناخت هرچه بیشتر ویروس است.

تا آن زمان، دکتر راماسامی به تمام مردان (در هر سنی) پیشنهاد می‌کند که در صورت ابتلا به کووید-۱۹ و رنج بردن از درد بیضه، فورا به سراغ یک متخصص اورولوژی بروند. «درد بیضه همراه با علایم دیگر می‌تواند نشان‌دهنده ورود کووید-۱۹ به این بخش از بدن باشد و بنابراین مردان باید سطح تسترون خود را با تست خون و پارامترهای مربوط به اسپرم را با تست اسپرم بسنجند».

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *