۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
دسته‌بندی نشده

بهترین راهکار برای خواباندن فرزندان چیست ؟

بهترین روش خواباندن کودک چیست؟ - مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

 

 

خواباندن فرزند یکی از مهمترین مسلائی است که باید به آن توجه کرد. چون که خواب برای سلامت جسمی ،ذهنی ، عاطفی کودک بسیار مهم است . پس نیمی از کودکان هنگام خواب دچار مشکل می شوند علت اصلی این بی خوابی می تواند اضطزاب  یا استرس باشد گاهی از کودکان هم به دلیل استراحت کردن در ظهر برای خوابیدن به مشکل بر می خورند.

 

خوابیدن کودک چه اهمیت هایی دارد

 

 

دکتر ژاکلین دارگنا می گوید که : (( خواب کودک را نمی توان نادیده گرفت چون که کودکی که استراحت می کند استتراحت کردن باعث رشد کودک می شود . ریتمشبانه روزی چرخه خواب باعث ترشح هورمون هایی برای رشد می شود که این هورمون برای رشد کودک بسیار مهم است.

 

دکتر دیان هس متخصص اطفال می گوید : (( کودکان ۱ تا ۲ ساله باید۱۱ تا ۱۴ ساعت بخوابند . کودکان ۳ تا ۵ ساله هم باید ۱۰ تا ۱۳ ساعت به خواب نیاز دارند.

 

خواب برای کودکان هم به اندازه نوزادان مهم است . روتین خواب راحتنی و ثبات را به ارمغان می آورد و به فرزند شما آرامش می دهد . حتی تغیییر در برنامه این دانشمند می تواند گیج کننده باشد و آرامش را از فرزندتان بگیرد .

 

آندریا دلا توره مالک و بنییان گذار Baby Sleep Answers سه فرزند می گوید : (( من دوست دارم روال قبل از خواب ۱۵ دقیقه باتشد چون وقتی طولانی تر از این باشد ، ممکن است متوجه نشانه هایس خواب واقعی نشویم زمانی که کودک خمیازه یا چشم هاییش را می مالد یعنی از زمان خوابش گذشته است .

 

سعی کنید خواب راحتی داشته باشید که برای کودکانتان بیسش از حد طاقت فرسا نباشد به گفته دلا این روتین بایدشامل ۴ مرحله باشد :

 

راحتی ( مسواک زدن ، تعویض پوشک و پوشاندن لباس راحت ) ؛

ارتباط کتاب خواندن  [ کتاب خواندن ، دعا کردن یا آآواز خواندن ) ؛

نزدیکی ( یعنی در آغوش گرفتن یا بغل کردن ] ؛

شب به خیر گفتن .

 

کودکاان به چه دلایلی نمی خوابند

 

دلایل رایجی ممکن است باعث نخوابیدن کودکان شود که عبارت اند از :

 

اضطراب یا استررس یاسایر نگرانی هایی که ناشی از سلامت روان کودک است ؛

چیدمان اتاق خواب ؛

خستگی بیش از حد ؛

مصرف کافئین ؛

استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی. ؛

ترس از تاریکی ؛

گرسنگی ؛

نداشتن خواب متناقض ؛

نداشتن روتین قبل از خواب .

 

راه هایی که برای خواباندن کودک بهتر است که استفاده کنید

 

برای خواباندن کودک خود باید برنامه ریزی کنید که کارتان را بتوانید به بهترین شکل انجام دهید . این کار باعث می شود تا کلافه شدن یا گریه کردن فرزندشما کم شود پس باید برای این که فرزندتان را آرام کنید برنامه های گوناگونی بریزید تا فرزندتان بدون هیچ مشکلی بخوابد .

 

چند نکته برای آماده کردن کودک برای خوابی آرام :

 

فعالیت هایی را شناسایی کنید تا کودکتان را آرام کند

 

به چیزهایی توجه کنید کودکتان را آرام می کند دلا توره هنگام مشاوره با خانواده ها همیشه اول از والدین می پرسید که کودکشان چه ویژگی دارد و چه چییزی آرا مشان می کند  و چه کارهایی دوست دارند و به آنها آرامش می دهد.

 

توجه کنید که فرزندتان چند ساعت به خواب نیاز دارد

 

برخی از کودکان به ۸ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارند در حالی که کودکان دیگر ۱۱ تا ۱۲ ساعت به خواب نیاز دارند . تلاش کنید تا نیاز های طبیعی  کودکتان را احترام بگذارید و زمان خواب را بر اساس نییازهایش تنظیم کنید .

 

به کودکان اجازه دهید در فرآیند خواب مشارکت کنند

 

کودک هر چه بزرگتر شود علایق خاصی پیدا می کند و دوست دارد نظر خودش را بیان کند . مثلاً دوست دارد اجازه انتخاب لباس خواب با خودش باشد.

 

برای کودکان جدولی درست کنید که قبل از خواب باید چه کارهایی کند

 

جدولی درست کنید که فرزندتان هنگام کارهای روزمره مانند حمام رفتن ، مسواک زدن ، کتاب خواندن و فعالیت های روز مره چه کار می کنند . پس جدولی درست کنید تا کودکتان کارهای روزانه اشش را در آن یاد داشت کند.

 

کودک را خسته نکنید

 

یک ساعهت کودک را با خود به بیرون ببرید و آن ها را به گونه ای شاد کنید ، زیاد به آن ها کار ندهید که خسته شوند پس با برنامه کارهای خود را انجام دهید .

 

زمان بیداری تعیین کنید

 

زمان بیدار کردن فرزند هم مانند استراحت کردن فرزند بسیار مهم است پس یک زمانی را معین کنید تا فرزندتان از خواب بیدار شود به فرزندان خود بگویید که نباید زیاد بخوابند .

 

زمان بندی را از یاد نبرید

 

زمان ایده آل خواب کودک ازنظر دلا توره ۶ ساعت پس از بیدار شدن است . پس شما باید کودکتان را که هر ساعتی می خوابد ۶ ساعت بعد او را بلند کنید .

 

 

نحوه مقابله با خواب کودکاصول خواب کودک از نه تا دوازده ماهگی

 

21 راهکار صبح زود بیدار شدن با وجود نفرت از صبح (واقعا موثر) - هنر فردی

بیدار شدن زود هنگام

 

علت اصلی زود بیدار شدن کودک می تواند خواب نیمروزی باشد که باعث زود از خواب بلند شدن می شود .

چرا بی خوابی در کودکان اتفاق می‌افتد؟ | پذیرش۲۴

چرت ناکافی روزانه

 

اگر افراد به مدت کافی نخوابند باعث بی خوابی شبانه شود اما بدون بدون چرت زدن روزانه شرایط سخت تر هم می شود.

 

حواس پرتی قبل از خواب

باید‌ها و نباید‌های ساعت خواب کودکان

اگر می خواهید فرزندانتان را به خواب استقبال دهید باید آنها را با استفاده از کارهایی همچون دیدن تلویزیون بازی کردن با اسباب بازی یا بردن آن ها در اتاق تاریک روی بیاورید تا فرزندتان خواب راحتی داشته باشند.

 

به خواب رفتن کودکان با والدین

 

اگر می خواهید فرزندتان خوب به خواب برود باید یکی از پدر و مادر پیش آن بخوابد تا فرزند شما احساس آرامش کند.خواباندن نوزاد | روش های کمکی برای والدین

 

انتقال کودک به تخت خواب

 

مستقل شدن کودک و خوبیدن روی تخت خودش خوب است به شرطی که هیچ خطری او را تهدید نکند.

.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *