۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
اقتصاد

تاْثیر اقتصاد گیک برکارآفرینی

اقتصاد آنلاین – سجاد رفیع؛ “اقتصاد گیگ” که از آن تحت عنوان “اقتصاد اشتراکی” نیز نام برده می‌شود، به محیطی متشکل از موقعیت‌ها و قراردادهای موقت اقتصادی اشاره دارد. خدمات آنلاین مرتبط با حمل‌و‌نقل و اقامت را می‌توان از جمله مهمترین فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه دانست. ورود به این محیط می‌تواند با هدف داشتن شغل دوم و متعاقبا افزایش درآمد و یا در نتیجه علاقمندی به این سبک از اشتغال و زندگی صورت گیرد. در همین رابطه، محققان دانشگاه‌های واشنگتن و رایس آمریکا به بررسی تاثیرات اقتصاد گیگ بر روی مساله کارآفرینی در شهرهای مختلف این کشور پرداخته‌اند. در این تحقیق، تاثیرات ورود خدمات آنلاین حمل و نقل مانند Uber و Lyft به حدود ۱۲۰۰ شهر آمریکا از سال ۲۰۱۶ به این سو مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه به بیان نتایج حاصل از این مطالعه خواهیم پرداخت.

۱) پس از ورود این خدمات به هر یک از شهرها، میزان ثبت شرکت و همچنین تعداد وام‌های اعطایی به کسب و کارهای تازه تاسیس، به طور متوسط در حدود ۵ درصد افزایش یافته است. در همین رابطه، میزان علاقه‌مندی ساکنان این مناطق به مساله کارآفرینی (بر اساس تعداد جستجوی مفاهیم مرتبط با کارآفرینی در وبسایت گوگل) نیز رشد ۷ درصدی را تجربه کرده است.

۲) تاثیر مثبت اقتصاد گیگ بر روی مقوله کارآفرینی، بیش از هر چیز به واسطه ایجاد شرایط لازم برای اتکاء کارآفرینان به درآمد حاصل از فعالیت‌هایی نظیر خدمات آنلاین حمل و نقل و … در مواقع افول کسب و کار فردی است. به بیان دیگر، همزمان با افت درآمد حاصل از فعالیت‌های کارآفرینانه (این مساله، به ویژه در آغاز روند شکل‌گیری یک کسب و کار، امری رایج است)، افراد می‌توانند به شکل موقت و به منظور عبور از بحران به فعالیت‌های موجود در اقتصاد گیگ بپردازند.

۳) تاثیر مثبت اقتصاد گیگ بر روی کارآفرینی (بر اساس تعداد ثبت شرکت‌های جدید و …) در شهرهایی با سطوح پایین‌تر درآمد و آموزش، به مراتب بیشتر از سایر مناطق است.

۴) بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق، تاثیرگذاری اقتصاد گیگ روی کارآفرینی در دو نوع از مناطق، بیشتر از سایر شهرها بوده است: مناطق دارای وام‌گیرندگان بسیار قدرتمند و همچنین بسیار ضعیف (به لحاظ اعتباری). در همین رابطه، تعداد زیاد وام‌گیرندگان خوش حساب در یک منطقه به معنای حجم بالای فعالیت‌های اقتصادی و متعاقبا تقاضا برای کالاها و خدمات کسب و کارهای تازه تاسیس است. در نقطه مقابل، اقتصاد گیگ در مناطق دارای وام‌گیرندگان بد حساب، نقش تامین‌‌کننده قسمتی از سرمایه فعالیت‌های کارآفرینانه را ایفا کرده و در نتیجه منجر به گسترش این نوع از فعالیت‌ها در آن مناطق می‌شود.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *