سیاسی

تحولات اوکراین| غرب خود را گرفتار جنگ سرد جدیدی با روسیه کرده است/ گفتگوی اردوغان و ماکرون درباره ایجاد کریدور امن صادرات غلات اوکراین

در حالی که در واشنگتن معتقدند که کشورهای منطقه خاورمیانه دیگر نمی‌خواهند روابط خود را با روسیه تقویت کنند، به‌اذعان تحلیلگران، درخواست‌ غرب برای ایجاد اتحادی یکپارچه علیه مسکو به‌دلیل تجاوز به اوکراین، با پاسخ مثبت در سایر نقاط جهان مواجه نشده است.

 “تونی بلر”، نخست وزیر سابق انگلیس هشدار داده است که در شرایط ادامه مناقشه بر سر اوکراین و ناکامی در به زانو درآوردن روسیه و با ظهور چین به‌عنوان “دومین ابرقدرت” جهان، دوران سلطه سیاسی و اقتصادی کشورهای غربی به پایان رسیده است.

بلر معتقد است: «ما به پایان تسلط سیاسی و اقتصادی غرب نزدیک می‌شویم. غرب دیگر نمی‌تواند انتظار داشته باشد که قدرت‌های بزرگ جهانی مانند روسیه و چین قوانین تعیین‌شده توسط آنها را رعایت کنند و این مسئله به‌روشنی در نشست‌های شورای امنیت سازمان ملل دیده می‌شود.»

 علاوه بر این، این سیاستمدار ابراز اطمینان کرد که بزرگترین تغییرات ژئوپولیتیکی در قرن حاضر از طرف چین خواهد بود و نه از سوی روسیه و جهان غرب دیگر نمی‌تواند  از اقدامات چین مطمئن باشد.

این اظهارات در شرایطی است که درخواست‌های کشورهای غربی برای اتحاد یکپارچه علیه روسیه، پاسخ مثبتی در سایر نقاط جهان پیدا نکرده است و به‌رغم ادامه وخامت اوضاع در اوکراین، بسیاری از کشورها همچنان به توسعه روابط خود با مسکو ادامه می‌دهند و در این رابطه، مقامات پکن نیز بدون حمایت علنی از اقدامات روسیه، از مواضع این کشور هیچ انتقادی نکرده و حتی در حال تقویت همکاری‌های دوجانبه هستند.

پیش از این، روزنامه آمریکایی “پولیتیکو” اذعان کرده بود که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاش خود برای عدم وابستگی اروپایی‌ها به انرژی روسیه و کنار گذاشتن کامل منابع گازی این کشور  شکست خورده است.

روزنامه چینی “گلوبال تایمز” نیز روز شنبه نوشت که کشورهای غربی بعد از برگزاری نشست سران گروه بریکس و در مواجهه با گسترش احتمالی آن، طرز فکر دوران جنگ سرد خود را نشان می‌دهند و مرتب از رویارویی با شرق صحبت می‌کنند.

طبق گزارش روزنامه آمریکایی “هیل” نیز، گروه ۷ که در پس‌زمینه درگیری‌های نظامی در اوکراین، از واقعیت‌های جهان کنونی دوره شده است، ممکن است نقش رهبری خود در عرصه بین‌المللی را به‌نفع گروه بریکس که کشورهای قدرتمند هم‌پیمان با روسیه را گرد هم آورده است، از دست بدهد. به‌نوشته این نشریه، این موضوع پس از اجلاس سران هر دو سازمان که با اختلاف چندروزه برگزار شد، مشخص شده است.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و چهل و چهارم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

۱۴:۴۴- نماینده دوما: در صورت تلاش اوکراین برای حمله به پل کریمه، پاسخ روسیه کوبنده خواهد بود

میخائیل شرمت، نماینده دومای دولتی روسیه از منطقه کریمه امروز در گفتگو با خبرگزاری نووستی اعلام کرد که هر گونه تلاش طرف اوکراینی برای حمله به پل کریمه، به یک ضربه کوبنده و تلافی جویانه برای مقامات کی‌یف تبدیل خواهد شد که پس از آن دیگر آنها قادر به بهبودی نخواهند بود.

شب گذشته شنبه، وادیم اسکی‌بیتسکی، مسئول بخش اصلی اطلاعاتی وزارت دفاع اوکراین گفت که ارتش این کشور می‌تواند از موشک‌های دوربرد آمریکایی برای حمله به اهدافی در شبه جزیره کریمه استفاده کند. پیش از این نیز، آلکسی آرستویچ، مشاور رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی یادآور شده بود که اوکراین ممکن است «به محض اینکه نخستین امکان فنی را بدست آورد» به پل کریمه حمله کند.

نماینده منطقه کریمه در دومای روسیه در واکنش به این تهدیدات یادآورشد: «تلاش نظامیان اوکراینی برای حمله به پل کریمه منجر به ضربه کوبنده ‌روسیه به مراکز تصمیم گیرنده در کی‌یف، زیرساختارهای نظامی و کانال‌های لجستیکی تامین تسلیحاتی آنها خواهد شد. و طرف اوکراینی در صورت چنین اقدامی، چنان پاسخی دریافت خواهد کرد که دیگر از آن بهبود نخواهد یافت».

به گفته وی، پل کریمه و تمامی زیرساختارهای حیاتی در جمهوری کریمه به طور قابل اعتمادی محافظت می‌شوند.

۱۴:۰۲- دیپلمات روس: تحریم‌های غرب عامل بی‌ثباتی در اقتصاد جهان است

طبق اطلاعات وزارت امور خارجه روسیه، سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه این کشور شب گذشته، شنبه، در دیدار با نمایندگان دائمی ۳ کشور آفریقایی عضو شورای امنیت سازمان ملل (گابن، غنا و کنیا) درباره توسعه همکاری‌ها بین روسیه و کشورهای آفریقایی گفتگو کرد. طرفین همچنین در خصوص مسائل مهم بین‌المللی نیز تبادل نظر کردند.

ورشینین یادآور شد که تلاش کشورهای غربی برای ایجاد مارپیچی از تحریم‌های ضدروسی ممکن است منجر به یک رکود جهانی شود.

این دیپلمات روس در خصوص مشکلات کنونی در زنجیره تامین غلات و محصولات کشاورزی و کودی گفت: «اشتباهاتی که در طول همه‌گیری کووید-۱۹، در سیاست‌های کلان اقتصادی، غذا و انرژی بزرگ‌ترین اقتصادهای کشورهای غربی انجام شد، مدت‌ها قبل از شروع عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، به موجی از بی‌ثباتی در بازارهای جهانی کالاها منجر شده است. تلاش شرکای غربی برای انداختن همه این تقصیرها به گردن روسیه و ایجاد یک مارپیچ پیچیده از تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه، حتی به اذعان صندوق بین‌المللی پول، ممکن است به تورم در کشورهای غربی و بدتر از آن، یک رکود جهانی قریب‌الوقوع تبدیل شود.»

چند روز پیش، صندوق بین المللی پول گزارشی را منتشر کرد که در آن نسبت به خطر رکود در تعدادی از کشورهای جهان در صورت تشدید تحریم‌ها علیه روسیه و مشکلات مربوط به عرضه گاز به اروپا هشدار داد. این گزارش یادآور شده که تحریم‌های ضدروسی می‌تواند منجر به افزایش بیشتر قیمت‌های جهانی انرژی و بحران غذایی و کمبود کالاهای اساسی در برخی کشورها شود.

صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی کرده که سال ۲۰۲۲ سال سختی برای اقتصاد جهانی خواهد بود و سال ۲۰۲۳ ممکن است حتی سخت‌تر و همراه با خطر جدی رکود جهانی باشد.

۱۳:۴۲- توضیح وزارت دفاع صربستان درباره محموله هواپیمای سقوط کرده اوکراینی در یونان

نیبویشا استفانوویچ، وزیر دفاع صربستان امروز اعلام کرد که محموله هواپیمای آن-۱۲ اوکراینی که یکشنبه شب در آسمان یونان دچار سانحه شده و سقوط کرد، حامل مین‌های آموزشی و روشنایی‌دهنده ساخت صربستان بود که به کشور بنگلادش حمل می‌شد.

همانطور که تلویزیون یونان قبلا گزارش داده بود، این هواپیمای ترابری اوکراینی شامگاه شنبه در حین عبور از آسمان این کشور سقوط کرد. قبل از سقوط، خلبان از نقص فنی موتور هواپیما خبر داده و اجازه فرود اضطراری در فرودگاه کاوالا را دریافت کرده بود.

به گفته شاهدان عینی، هواپیمای آن-۱۲ در حال سوختن در چند کیلومتری فرودگاه در یک مزرعه ذرت سقوط کرد.

بر اساس اعلام وزارت دفاع صربستان، این هواپیما که از شهر نیش صربستان برخاسته بود، حامل ۱۱.۵ تن محصولات صنایع دفاعی این کشور به مقصد بنگلادش بود و هر ۸ خدمه آن در این سانحه جان خود را از دست دادند.‎

۱۲:۲۳- مقام اطلاعاتی سابق اوکراین: مسکو به کی‌یف درباره مذاکرات اولتیماتوم داده است

ژنرال ارتش نیکولای مالوموژ، رئیس سابق سرویس اطلاعات خارجی اوکراین در مصاحبه با یکی از نشریات این کشور ابراز عقیده کرد که روسیه انتظار مذاکره با اوکراین بر اساس شروط خاص خود را دارد و در غیر این صورت تهدید کرده که درگیری‌ها شدیدتر خواهند شد.

به عقیده این مقام اطلاعاتی سابق، مسکو ظاهراً اولتیماتومی را به کی‌یف داده که بر اساس آن خواستار به رسمیت شناختن جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوهانسک و انتقال کنترل آنها توسط ارتش روسیه و همچنین غیرنظامی‌ سازی کامل و عدم پیوستن اوکراین به بلوک ناتو شده است.

ژنرال مالوموژ همچنین مدعی شده که روسیه قصد دارد در مناطق خارکوف، خرسون و زاپاوژیه که کنترل آنها از دست نیروهای نظامی اوکراینی خارج شده، دقیقاً به چنین وضعیتی دست یابد.

لازم به یادآوری است که مفاد به اصطلاح “اولتیماتوم مسکو به کی‌یف” بخشی از دستورکار مذاکرات قبلی دو طرف روسی و اوکراین بود که در اواخر ماه مارس در استانبول انجام شد.

دقیقاً بعد از آن بود که ولادیمیر مدینسکی، رئیس هیئت مذاکره کننده روسی گفت که این مذاکرات به مسکو امکان آن را داده تا تاییده قصد اوکراین برای کنار گذاشتن مسیر پیوستن به ناتو را دریافت کند. علاوه بر این، مقامات کی‌یف یک پیشنهاد کتبی نیز از طرف مسکو برای اعلام بی طرفی دائمی اوکراین با وضعیت غیرهسته‌ای این کشور را دریافت کرده بودند.

در اواسط ماه مه وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که طرف اوکراینی بطور کامل از روند مذاکرات صلح خارج شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این رابطه گفت که مذاکرات کی‌یف و مسکو توسط آمریکا و انگلیس کنترل می‌شود و آنها قصد دارند درگیریها در اوکراین به درازا کشیده شود و مانع از دستیابی به توافق صلح بین دو طرف شدند.

آمریکا: کشورهای خاورمیانه دیگر مایل نیستند روابط خود را با روسیه و چین تقویت کنند

در واشنگتن معتقدند که بسیاری از کشورهای خاورمیانه در سال‌های اخیر مصمم به برقراری روابط نزدیکتر با روسیه و چین بودند، ولی بعد از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، اکنون دیگر مواضع آنها تغییر کرده است. این مسئله توسط یک مقام بلندپایه دولتی آمریکا در یک نشست ویژه مطرح شده است که متن سخنرانی وی شب گذشته توسط دفتر مطبوعاتی کاخ سفید منتشر شد.

این مقام آمریکایی با اشاره به اینکه واشنگتن آگاه است که کشورهای خاورمیانه همچنان “روابط خود را با روسیه و چین حفظ می‌کنند”، اذعان کرد: «این تمایل طبیعی است ولی با این حال، اگر از  ترجیح شراکت به‌ویژه در حوزه‌های امنیتی، تجاری، سرمایه‌گذاری و فناوری صحبت کنیم، در تمام پایتخت‌های منطقه شنیده‌ایم که آمریکا انتخاب نخست و اولویت اصلی آنهاست.»

این مقام آمریکایی مشخص نکرد که به‌طور خاص در خصوص کدام کشورهای خاورمیانه صحبت می‌کند.

روز گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان سفرش به عربستان سعودی اعلام کرد که ایالات متحده منطقه خاورمیانه را ترک نخواهد کرد و اجازه نمی‌دهد که روسیه، چین یا ایران جای آمریکا را بگیرند و مواضع خود را در منطقه تقویت کنند.

نامزد نخست‌وزیری انگلیس قول داد که تلاش‌های غرب علیه روسیه را رهبری کند

خانم پنی موردونت، معاون وزیر بازرگانی انگلیس، که مدعی جانشینی بوریس جانسون به‌عنوان نخست وزیر این کشور است، قول داده است که تلاش‌های کشورهای غربی علیه روسیه را رهبری خواهد کرد.
وی  همچنین فاش کرد که یک پناهنده از اوکراین را در خانه خود پذیرفته است.

معاون وزیر بازرگانی افزود: لندن “به‌دنبال رویارویی مستقیم با روسیه نیست” ولی حوادث رخ‌داده در اوکراین بخشی از “برخورد ارزش‌ها” است که در جریان آن کشورهای لیبرال دموکرات جهان نباید  شکست بخورند و بنابراین باید همچنان کنار کی‌یف باقی بمانند.

موردونت با اشاره به اینکه انگلیس “از لحاظ اعمال تحریم‌ها” علیه روسیه میان کشورهای گروه ۷ پیشتاز بوده و خواهد ماند، تأکید کرد که مسیر دولت جانسون را دنبال می‌کند و حمایت لندن از اوکراین و متحدانش در ناتو را تضعیف نخواهد کرد. به‌گفته این سیاستمدار، لندن، اقدامات محدودکننده جدیدی علیه مسکو  اتخاذ می‌کند و بر رعایت آنها نظارت جدی خواهد داشت.

آغاز موج جدیدی از فرار در صفوف نیروهای مسلح اوکراین

به گزارش خبرنگار روزنامه “ایزوستیا”، چاپ مسکو، موج جدیدی از فرار از خدمت در صفوف نیروهای مسلح اوکراین آغاز شده است و حتی دیده شده است که کل نیروهای یک گردان مواضع خود را ترک کردند.

طبق این اطلاعات، به‌اعتراف نظامیان اوکراینی، به‌عنوان مثال سربازان تیپ ۲۴۱ نیروهای دفاع ارضی اوکراین فقط با یک مسلسل در مواضع خود باقی مانده بودند، هیچ افسر، فرمانده، یا پزشکی در مواضع آنها حضور نداشت که به مجروحان رسیدگی کند و آنها را به محل امن برساند، آب و غذا به نیروها تحویل داده نمی‌شد و سربازان بعد از چند روز چاره‌ای جز فرار نداشتند.

پیش از این، نیروهای گارد ملی روسیه اسنادی را در مناطق آزادشده در لوهانسک کشف کردند که واقعیت فرار دسته‌جمعی از واحدهای چترباز نیروهای مسلح اوکراین را تأیید می‌کرد.

وزارت دفاع روسیه نیز گزارشاتی درباره خودداری از جنگیدن و فرار جمعی سربازان اوکراینی به‌دلیل موفقیت نیروهای مسلح روسیه در مناطق مختلف جبهه نبرد داده است.

مذاکرات رؤسای جمهوری فرانسه و ترکیه درباره ایجاد کریدور غلات از اوکراین

طبق اطلاعات دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان روز شنبه طی گفت‌وگویی تلفنی با امانوئل ماکرون، رئیس‌‌جمهوری فرانسه، با وی درباره ایجاد یک مرکز هماهنگی اقدامات در استانبول به‌منظور کنترل عرضه محصولات کشاورزی از اوکراین از طریق دریای سیاه مذاکره و تبادل نظر کرد.

در این بیانیه آمده است: «رئیس جمهور اردوغان اقدامات انجام‌شده برای ایجاد یک مرکز هماهنگی برای صادرات غلات از اوکراین در استانبول را به اطلاع همتای فرانسوی خود رسانده یادآور شد که این مرکز توسط نمایندگان ترکیه، روسیه، اوکراین و سازمان ملل اداره خواهد شد. اردوغان تأکید کرد که اجرای سریع این طرح حل‌وفصل مشکلات کنونی در زمینه امنیت زنجیره غذایی جهانی را تا حدود زیادی تسهیل خواهد کرد.

به‌گفته منابع دیپلماتیک، امضای توافق‌نامه‌ای در خصوص ایجاد یک کریدور امن برای صادرات غلات از اوکراین این هفته ممکن تحقق یابد. هفته گذشته هیئت‌های نظامی از روسیه، ترکیه، اوکراین و نمایندگان سازمان ملل در نشستی در استانبول در خصوص امکان صادرات غلات اوکراین با یکدیگر مذاکره کردند.

وزارت دفاع روسیه گزارش داد که پیشنهادات مسکو برای صادرات غلات از بنادر دریای سیاه در نشست استانبول ارائه شده است. طرف اوکراینی نیز به‌نوبه خود گفت که مقامات کی‌یف تا انعقاد توافقنامه در خصوص غلات با روسیه فقط دو قدم فاصله دارند.

وزارت دفاع اوکراین امکان حمله با سامانه موشکی آمریکایی به منطقه کریمه را بعید ندانست

وادیم اسکی‌بیتسکی، مسئول بخش اصلی اطلاعاتی وزارت دفاع اوکراین شب گذشته، شنبه، در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد که این کشور می‌تواند از سامانه‌های موشکی دوربرد HIMARSآمریکایی برای حمله به اهداف نظامی مشخص روسیه، از جمله محل نگهداری مهمات و تجهیزات نظامی در شبه‌جزیره کریمه استفاده کند.

این سخنان در حالی است که آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین روز جمعه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی.بی.سی. در پاسخ به سؤالی در باره شرایط عرضه سیستم‌های موشکی پرتاب چندگانه HIMARSآمریکایی به کی‌یف، اعلام کرد که طرف اوکراینی متعهد شده‌ که از این سلاح‌های هدایت شونده دقیق و دارای بردبلند برای حمله به خاک روسیه استفاده نکنند.

به‌گفته وزیر دفاع اوکراین، وی در نامه‌ای به رئیس پنتاگون، به وی اطمینان داده است که از سلاح‌های آمریکایی تنها برای «بازدارندگی» و «اشغال‌زدایی» استفاده خواهد شد.‎

تجمع گروهی از مردم شمال ایتالیا در مخالفت با سیاست رم در قبال اوکراین

طبق اطلاعات خبرگزاری «تاس»، روز شنبه تجمعی در مخالفت با سیاست دولت ایتالیا در قبال درگیری در اوکراین و در حمایت از روسیه در شهر برگامو (در شمال این کشور) برگزار شد.

طبق اطلاعات خبرگزاری تاس، بین ۳۰۰ الی ۵۰۰ نفر در میدان ویتوریو ونتوی این شهر تجمع کردند، برخی از آنها پرچم روسیه را نیز در دست داشتند. معترضین با اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز از سوی نیروهای نظامی اوکراینی و حملات روزانه به مناطق مسکونی دونباس، به سیاست غیرواقع‌بینانه دولت ایتالیا در برخورد با روند اوضاع در اوکراین و اقدامات ناتو علیه روسیه و ارسال سلاح به اوکراین اعتراض کردند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *