۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
پزشکی

تفاوت سرماخوردگی و کرونا

تفاوت سرماخوردگی و کرونا

کووید۱۹ و سرماخوردگی علائم تنفسی مشابه زیادی دارند، اما تفاوت سرماخوردگی و کرونا در چیست؟

 

سرماخوردگی

سرماخوردگی عفونت ویروسی در دستگاه تنفسی فوقانی (بینی، گلو، سینوس‌ها، شیپور استاش، نای، حنجره و مجاری تنفسی) است. حدود ۳۰٪ تا ۵۰٪ از سرماخوردگی‌ها به علت راینوویروس یا ویروس سرماخوردگی انسانی است. با این حال، بیش از ۲۰۰ ویروس مختلف ممکن است باعث بروز بیماری سرماخوردگی شوند. سرماخوردگی مسری است، ممکن است از فردی به فرد دیگر منتقل شود و حدود ۱ تا ۷ روز دورهٔ کمون دارد.

طول بیماری سرماخوردگی حدود ۷ تا ۱۰ روز است. با این حال، بسته به نوع ویروس، سرماخوردگی می‌تواند تا ۲ هفته نیز طول بکشد. در اصل این بیماری یک بیماری خفیف دستگاه تنفسی فوقانی است که در آن بینی شما دچار آبریزش و گرفتگی می‌شود و در عین حال تب به همراه ندارد.

پزشکان به طور عمده سرماخوردگی را با استفاده از مشاهدهٔ بالینی و سابقهٔ پزشکی تشخیص می‌دهند. هیچ آزمایش دیگری هم لازم نیست.

 

علائم سرماخوردگی

طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا، علائم سرماخوردگی معمولاً طی دو تا سه روز به اوج خود می‌رسد و اغلب شامل موارد زیر است:

  • عطسه
  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • گلودرد
  • سرفه
  • ترشح پشت بینی
  • آبریزش چشم
  • تب (این مورد نادر است، بیشتر افراد مبتلا به سرماخوردگی تب نمی‌کنند)

در حالی که برخی از علائم سرماخوردگی به‌خصوص سرفه، آبریزش و گرفتگی بینی ممکن است ۱۰ الی ۱۴ روز ادامه داشته باشد، اما معمولاً در طی این زمان بهبود می‌یابند.

 

کووید ۱۹ (کرونا ویروس جدید)

این یک سویهٔ جدید از ویروس کرونا است که مسئول ایجاد همه‌گیری و بروز مشکلات جدی تنفسی است که از شهر ووهان در کشور چین آغاز شده است. محققان معتقدند که منشأ آن حیوانات آلوده بوده است. همچنین، این امکان وجود دارد که از فردی به فرد دیگر گسترش یابد.

دورهٔ کمون یا نهفتگی این بیماری ۲ تا ۱۴ روز است. در این دوره بیماری از فردی به فرد دیگر سرایت خواهد کرد حتی اگر فرد بیمار هیچ علائمی نداشته باشد. افراد آلوده نیز ممکن است از ابتلا به ویروس اطلاع نداشته باشند و علائمی از خود نشان ندهند.

طبق اعلام مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا علائم گزارش‌شده برای این بیماری از علائم خفیف گرفته تا مرگ را شامل می‌شود. علائم اصلی که باید از آن‌ها آگاه باشید:

  • سرفهٔ مداوم
  • تب و دمای بالا
  • از دست دادن حس بویایی یا چشایی یا تغییر در آن
  • سرفهٔ متوسط ​​تا شدید
  • تنگی نفس

پس از بررسی‌هایی که توسط محققان اروپایی صورت گرفت مشخص شد از دست دادن حس بویایی در بیماری کووید ۱۹ متفاوت از سرماخوردگی و آنفولانزا است.

هنگامی‌که بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دچار از دست دادن حس بویایی می‌شوند، این تجربه به صورت ناگهانی به وقوع می‌پیوندد و حاد است. بیماران معمولاً انسداد، گرفتگی یا آبریزش بینی ندارند، بیشتر افراد مبتلا به ویروس کرونا می‌توانند آزادانه و به‌راحتی نفس بکشند.

مورد دیگری که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند از دست دادن “واقعی” چشایی است.

محققان در مجلهٔ Rhinology اظهار داشتند: این امر به این دلیل نیست که حس چشایی آن‌ها به علت از دست دادن بویایی تا حدی مختل شده است. بیماران ویروس کرونا با از دست دادن چشایی واقعاً نمی‌توانند تفاوت بین تلخ و شیرین را تشخیص دهند.

متخصصان گمان می‌کنند این به این دلیل است که ویروس همه‌گیر، سلول‌های عصبی‌ای را که مستقیماً با حس بویایی و چشایی درگیر هستند، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علائم و نشانه‌های دیگر ممکن است گلودرد، اسهال، دردهای بدن و گرفتگی یا آبریزش بینی باشد.

در ابتدا، به نظر می‌رسید که افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری‌های شدید زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، ریوی و دیابت را هدف قرار می‌دهد، اما داده‌های اخیر ایتالیا نشان می‌دهد که افراد ۲۰ تا ۶۰ ساله ممکن است تقریباً به همان میزان به این بیماری مبتلا شوند. حدود ۸۰٪ بدون درمان خاصی بهبود می‌یابند، درحالی‌که حدود ۲۰٪ ممکن است به مقداری پشتیبانی تنفسی (اکسیژن و یا دستگاه ونتیلاتور) نیاز داشته باشند.

 

آبریزش بینی من به دلیل کرونا است یا سرماخوردگی؟

زمانی‌که فردی به بیماری کووید ۱۹ خفیف مبتلا می‌شود، در ۸۰٪ موارد علائمی مانند احتقان و آبریزش بینی به وقوع می‌پیوندد. در طی این همه‌گیری، بهتر است هرگونه علائمی را به عنوان علائم کووید ۱۹ در نظر گرفته و خود را قرنطینه کنید.
حتی COVID-۱۹ خفیف نیز می‌تواند به شخص دیگری منتقل شود که ممکن است در او نوع شدیدتری از عفونت را ایجاد کند. اگر آزمایشی برای تشخیص اینکه آیا هنوز ناقل هستید یا خیر انجام نداده‌اید، می‌توانید در صورت داشتن هر سه شرایط زیر به قرنطینه پایان داده و از خانه خارج شوید:
  • حداقل ۲۴ ساعت از قطع شدن تب، بدون استفاده از تب‌بر گذشته باشد.
  • علائم بیماری (مثل سرفه و تنگی نفس) بهبود یافته باشد. از دست دادن حس بویایی و چشایی ممکن است تا هفته‌ها یا ماه‌ها پس از بهبود نیز باقی بماند، بنابراین نیازی نیست که برای پایان قرنطینه تا بهبود این علامت صبر کنید.
  • از شروع علائم بیماری حداقل ۱۰ روز گذشته باشد.

پس از آن، باید در مکان‌های عمومی فاصلهٔ اجتماعی را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنید. برای اطلاع بیشتر از زمان پایان قرنطینهٔ خانگی اینجا را کلیک کنید.

 

در صورت داشتن موارد زیر پزشک به کووید ۱۹ مشکوک می‌شود:

  • تب و سرفه دارید.
  • در طول ۱۴ روز گذشته در معرض افرادی قرار گرفته‌اید که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا بوده‌اند.

اگر تب و خارش چشم ندارید، احتمالاً مبتلا به سرماخوردگی هستید.

 

درمان‌های کووید ۱۹ و سرماخوردگی

سرماخوردگی: پزشکان استراحت، استفاده از مایعات و داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن و یا استامینوفن را توصیه می‌کنند. هیچ واکسنی برای سرماخوردگی در دسترس نیست.

کووید ۱۹: متخصصان پزشکی استراحت، خوردن مایعات، استامینوفن و در صورت شدید شدن علائم این بیماری، پشتیبانی تنفسی را توصیه می‌کنند. تحقیق در رابطه با داروهای ضدویروس و ساخت واکسن بسیار فعالانه در حال جریان است اما در حال حاضر هیچ یک از آن‌ها در دسترس نیست.

آنتی‌بیوتیک‌ها برای بیماری‌های ویروسی مؤثر نیستند. با این حال، ممکن است در صورت عفونت‌های باکتریایی ثانویه مفید باشند.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *