۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
تکنولوژی و فناوری

توییتر بومی در راه است؛ اختراع دوباره چرخ یا پلتفرمی کاربردی؟

سازندگان پیام رسان ایرانی گپ ، در حال توسعه یک شبکه اجتماعی جدید به نام (( ویراستی )) هستند که از آن به عنوان توئیتر بومی یاد می شود!

با گستردگی فیلترینگ در ایران و مسدود سازی شبکه های اجتماعی و پیام رسان های بزرگ مانند: اینستاگرام و واتساپ ،دولت تصمیم گرفت تا به صورت جدی از پلتفرم های داخلی حمایت کند و مسیر را برای رشد و پیشرفت آن ها هموار سازد.حالا به تازگی یک شبکه اجتماعی ایرانی با نام (( ویراستی )) آغاز به کار کرده که ظاهراً بسیار به توئیتر شباهت دارد؛ به همین دلیل بسیاری معتقدند که یک توئیتر بومی پا به عرصه گذاشته است ! اما به راستی مگر می شود .چرخ را از ابتدا اختراع کرد و توئیتری که ایلان ماسک با ۴۴ میلیارد دلار تصاحب اش کرد را بومی سازی کرد؟ آن هم با زیر ساخت های داخلی ما!

مهدی انجیدنی ، مدیر عامل ویراستی که پیش از آن به عنوان مدیر پیام رسان (( گپ)) هم شناخته شده بود . مدعی شده که آن ها برای توسعه این شبکه اجتماعی جدید که از آن به عنوان توئیتر بومی یاد می شود . هیچ گونه حمایت دولتی دریافت نکردند و روند شکل گیری و توسعه ویراستی ،کاملاً مستقل جلو رفته است. انجیدنی همچنین معتقد است که این شبکه اجتماعی ، در واقع یک توئیتر بومی نیست و اهداف گسترده تر و متفاوتی را دنبتال می کند!

توییتر هیچ‌وقت وایرال نشده است، پس ما نسخه ملی‌اش را می‌سازیم!سازندگان ویراستی

 

توییتر بومیتجربه نشان داده که پلتفرم های داخلی که قصد مشابه سازی و بومی کردن پلتفرم های خارجی داشته اند ، همیشه با شکست مواجه شده اند یا آن گونه که باید ، مورد توجه قرار نگرفته اند ؛ به عنوان مثال می توانیم به رقابت یک جانبه و همیشگی آپارات یا یوتیوب اشاره کنیم! اما سازنده ویراستی اعتقاد بسیار جالبی دارد که در ادامه به سراغ آن خواهیم رفت.

توییتر بومی

مهدی انجیدنی معتقد است که علی رغم حضور برخی از نخبگان در توئیتر و تبدیل شدن این شبکه اجتماعی به یک منبع خبری بسیار مهم در ایران توئیتر هیچ وقت ، نتوانسته اند آن قدر ها هم در ایران وایرال شود! به اعتقاد ایشان خیل عظیمی از ایرانی ها حتی اسم توئیتر را هم نشنیده اند و حالا ویراستی می خواهد وارد میدان شود و با خلق توئیتر بومی این کاستی  ها را جبران کند،. همچنین آقای انجینی باور دارد که ویراستی در آینده ای نزدیک بسیار موفق خواهد شد و می تواند آمار نصب فعلی کمتر از ۵۰۰تایی خود را به ارقام قابل توجهی برساند.

روبیکا جایگزین اینستاگرام می شود

سازندگان ویراستی معتقدند که این شبکه اجتماعی جدید می تواند ابزار رسانه رسانه ای و ابزار تعاملی را در کشور ارتقاء دهد و با تکیه بر توئیتر بومی که خودشان تاًکید بر توئیتر بومی که خودشان تاًکید می کنند چنین چیزی نیست.نقش خوب و موًثری را ایفا کنند و کاستی های توئیتر را جبران کنند. سازندگان ویراستی همچنین تاًکید کردند که این شبکه اجتماعی جدید و آینده دار، تحت هیچ شرایطی اطلاعات کاربران را با هیچ شخصی به اشتراک نخواهد گذاشت.

شاید برخی احساس کنند که این شبکه اجتماعی می تواند یک توئیتر بومی باشد و به رقابت با سایر پلتفرم های خارجی بپردازد؛ اما باید این موضوع را در نظرگرفت که با چنگ زدن به شباهت های ظاهری در زمینه طراحی و تخریب بیهوده شبکه های اجتماعی معتبر نمی توان چیز جدید و قابل توجهی را بوجود آورد ؛زیرا اساساً اختراع دوباره چرخ ، کار بیهوده و خنده داری است!

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *