۳۰ فروردین, ۱۴۰۳
پزشکی

جای خالی دندان را چطور پر کنیم؟

اگر دندانی را به هر دلیلی از دست داده اید، پس طبیعتا به دنبالی راهی برای پر کردن جای خالی آن هستید. پر کردن جای خالی دندان می تواند به سالم ماندن دندان های دیگر، تکلم واضح تر و غذاخوردن آسان تر کمک کند.

چرا باید جای خالی دندان را پر کرد؟

دندان از دست رفته می تواند بر روی هم قرار گرفتن سایر دندان ها و شکل بایت اثر گذارد، زیرا دندان های دیگر ممکن است به سمت جای خالی متمایل یا کج شوند. همچنین ذرات باقی مانده غذایی ممکن است در این فضای خالی گیر کند و احتمال پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش دهد.

اگر تعداد زیادی از دندان های خود را از دست داده باشید، ممکن است عضلات صورتتان شروع به افتادن و شل شدن کند. این تغییر بر شکل ظاهری فرد اثر گذاشته و تکلم وی را با مشکل روبه رو می کند. همچنین ممکن است نگران نگاه دیگران به جای خالی دندانتان باشید که همین امر در اعتماد به نفس و حسی که به خودتان دارید، تاثیر منفی خواهد داشت.

پر کردن جای خالی دندان به شخص کمک می کند تا با اعتماد به نفس لبخند بزند، آسان تر غذا بخورد و دهان و دندان های سالمی داشته باشد.

روش هایی برای پر کردن جای خالی دندان

از دست دادن دندان خوشایند هیچ کس نیست، اما امروزه روش های بسیاری برای پر کردن این جای خالی وجود دارد. در ادامه به ۴ روش متداول پرکردن جای خالی دندان از دست رفته می پردازیم:

  •  دندان مصنوعی تکه ای متحرک

از دست دادن دندان های جلویی می تواند خیلی خجالت آور باشد. دندان مصنوعی تکه ای متحرک که در طول روز روی دندان قرار می گیرد، می تواند جای خالی یک یا چند دندان را پوشش دهد.  در برخی موارد دندان مصنوعی های تکه ای برای ثابت ماندن در دهان به گیره یا قلابی فلزی نیاز دارند. متاسفانه این گیره های فلزی ممکن است در هنگام صحبت کردن یا خندیدن قابل مشاهده باشند. یکی دیگر از معایب این دندان های مصنوعی این است که در مواقع صحبت کردن یا غذا خوردن ممکن است کمی حرکت کنند که این امر می تواند آزار دهنده باشد. بهتر است دندان مصنوعی های تکه ای را در شب از دهان خارج کرده و درون محلول تمیز کننده قرار دهید. با استفاده از این دندان مصنوعی های تکه ای نیازی به پر کردن هیچ دندانی وجود ندارد و به صرفه ترین گزینه برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته می باشند. دندان مصنوعی کامل می تواند جای همه دندان های از دست رفته را پر کند.

دندان مصنوعی تکه ای

  • دندان مصنوعی موقت

دندان مصنوعی موقت، راه حلی کوتاه مدت برای پر کردن جای خالی دندان هاست. دندان مصنوعی موقت زمانی استفاده می شود که قرار است در آینده جای خالی با بریج دندان یا ایمپلنت پر شود اما در حال حاضر دندانپزشک منتظر بهبود محل جاگذاری می باشد. این دندان های مصنوعی بسیار شبیه به دندان مصنوعی های تکه ای متحرک می باشند، با این تفاوت که ضخامت، قیمت و مقاومت کمتری نسبت به دندان های مصنوعی تکه ای دارند. برای جاگذاری دندان مصنوعی موقت نیازی به تغییر دندان های اطراف وجود ندارد.

  • ایمپلنت دندان

ایمپلنت ها جایگزینی ثابت و دائمی برای دندان مصنوعی های متحرک می باشند. در صورتی که جای خای دندان موجب جمع و کوچک شدن دهان شده باشد، دهان دیگر قادر به نگه داشتن دندان مصنوعی نبوده و تنها راه حل ایمپلنت دندان می باشد. بیمار می تواند از ایمپلنت برای پر کردن جای خالی یک یا چند دندان استفاده کند.

برای جاگذاری ایمپلنت، پیچ تیتانیومی درون استخوان فک تعبیه می شود تا از روکش دندان ، بریج یا دندان مصنوعی که روی آن قرار می گیرد، حمایت کند.

برای اطمینان از فیکس شدن اجزای ایمپلنت با دهان و دندان، آماده سازی این اجزا زمان بر خواهد بود. به همین دلیل اتمام فرآیند جاگذاری ایمپلنت طی یک جلسه امکان پذیر نخواهد بود.

ایمپلنت ها اغلب گران قیمت هستند و بیشتر برای بیمارانی که قادر به گذاشتن دندان مصنوعی نیستند و یا صورت و دندان هایشان به علت سرطان دهان یا حادثه آسیب شدید دیده است، انجام می شود.

ایمپلنت

  • بریج دندان

بریج جایگزینی برای یک یا چند دندان از دست رفته بوده و در واقع پل اتصالی بین دندان های سالم و جاهای خالی ایجاد می کند.

پرکردن جای خالی دندان بسیار اهمیت دارد و این نه تنها به دلیل جنبه زیبایی آن، بلکه به دلیل اصلاح مشکلات بایت و جلوگیری از کج شدن دندان های اطراف به سمت این فضاهای خالی می باشد. بریج از دندان جعلی حمایت کرده و احتمال پوسیده شدن دندان های اطراف و بیماری پریودنتیت را کاهش می دهد.

بریج دندان از یک یا چند روکش ساخته شده که روی دندان های طرفین جای خالی قرار می گیرند. این دندان ها به عنوان پایه یا اهرمی برای دندان یا دندان های جعلی که در بین آنها قرار دارند، عمل می کنند.

خود بریج ممکن است از جنس فلز، سرامیک یا ترکیبی از هر دو باشد. جایگزین دندان از دست رفته (دندان جعلی) می تواند دقیقا به رنگ سایر دندان های بیمار ساخته شود. متخصص ترمیم و زیبایی دندان باید تمام گزینه های موجود را قبل از شروع کار برای بیمار توضیح دهد. به طور کلی دو نوع بریج وجود دارد:

  • بریج های ثابت

روند نصب بریج ثابت نیز مانند نصب ایمپلنت دارای چند مرحله می باشد که شامل ساخت سفارشی بریج ها و جاگذاری بریج در جای خالی دندان از دست رفته می باشد.

به محض نصب بریج، ظاهر، حس و عملکرد آن مانند دندان طبیعی بوده و نیاز به خارج کردن از دهان برای تمیزکاری نمی باشد. بریج ثابت بسیار مقرون به صرفه تر از ایمپلنت دندان می باشد.

پر کردن جای خای دندان با بریج

  • بریج پیوندی رزینی

بریج پیوندی رزینی نسبت به بریج ثابت کمتر تهاجمی بوده در حالی که بریج ثابت بهترین گزینه برای جویدن و دندان های عقبی می باشد. بریج پیوندی رزینی می تواند جایگزین خوبی برای پر کردن جای خالی دندان های جلویی باشند، زیرا این دندان ها فشار زیادی را تحمل نمی کنند.

بریج پیوندی رزینی به دندان های مجاور در هر دو سمت متصل می شود با این وجود قیمت و دوام کمتری از بریج های ثابت دارند.

بریج برای پر کردن جای خالی دندان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *