۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
پزشکی

حقایق جالب درباره ی حافظه

خافظه محلی است که اطلاعات را بایگانی می کند و زمانی که اطلاعاتی به آن وارد می شود آنها را بایگانی می کند البته همه حافظه در ذهن شما باقی نمی ماند.برخی از آنها زود آنقدر واضح هستند انگار همین حالا رخ داده است و برخی دیگر از آنها دور و فراموش شده از ذهن هستند که به شما کمکی برایبایگانی اطلاعات نمی کنند.

چطور می تو.ان حافظه را تقویت کرد:

۱. هیپوکامپ یا اسبک مغز نقش مهمی در حافظه ایفا می‌کند

هیوکامپ یا اسبک بخشی از مغز است که نقش مهمی در انتقال اطلاعات در حافظه دارد.اسبک بخشی از سیستم لیسمبیک مغز است که با خاطرات و احساسات ما سروکار دارد.این قسمت یکی از مهمترین بخش های است که در سکل گیری ُسازماندهی و ذخیره اطلاعات کمک می کند.

۲. انسان‌ها اکثر خاطرات کوتاه‌مدتشان را سریع فراموش می‌کنند

ظرفیت حافظه کوتاه مدت انسان محدود است .کارشناسان دریافت کرده اند که هر فرد اطلاعاتی را که دریافت کرده به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در حافظه کوتاه مدتش نگه می دارد.البته الینکار ظرفیت حافظه را افزایش می دهد که با استفااده از تکنیک هایی می توان آن را بهبود بخشید.

جورج میلر در سال ۱۹۵۶ مقاله ای را منتشر کرد که در آننوشته بود که حافظه کوتاه مدت انسان در بهترین حالت  می تواند ۵ تا ۹ ایده یا داده را چند دقیقه حفظ کند کارشناسان در سال های اخیر درباره حافظه تحقیق کردند عدد ۵ تا۹ خوب است و در حافظه کوتاه مدت انسان های معمولی حدود ۴ داده باقی می ماند.

آزمایش سنجش ظرفیت حافظه کوتاه‌مدت

با استفاده از آزمایش هایی می توانید ظرفیت حافظه کوتاه مدت خود را بپسندید:

۱-فهرستی تصادفی از کلمات را برداریدِ

۲-۲دقیقه به کلمات نگاه کنید و آنها را به خاطر بسپاریدِ

۳-کاغذ و کلمات ررا کنار بگذارید.ِ

۴-کاغذ جدیدی بر دارید و تلاش کنید آنچه را که در خاطرتان مانده است یاد داشت کنید.

۳. امتحان‌دادن باعث تثبیت اطلاعات در حافظه می‌شود

بسیاری از افراد تصور می کنند بهترین راه برای تثبیت اطلاعات تکرار آنها و تمرین کردن است کارشناسان در سال های اخیر به این نتیجه رسیدند که سنجش اطلاعات و امتحان دادن آنها در ذهن شما تثبیت می کند زمانی که امتحان کنید.اطلاعات را بازیابی کنید و اینکار باعث تقویت حافظه می شود.

نتایج آزمایش ها نشان میدهد که دانش آموزانی که بعد از تکرار و یادگیری درس ها امتحان می دهند اطلاعات را بهتر درک می کنند وبه خاطر می سپارند که در آزمونمطرح نشده باشد و این کار باعث می شود که خوب در ذهن دانش آموز باقی بماند.

 

۴. انسان‌ها می‌توانند با یادگیری حافظه‌شان را ارتقا بدهند

احتمالاْ این تجربه را دارید که در کارهای روزمره خود دچار فراموشی شوید و فراموش می کنید برای چه کار به آنجا رسید این فراموشی های کوچک آزار دهنده است و خوشبختانه محققان به این نتیجه رسیدند که با یادگیری می توانید حافظا تان را بهبود ببخشید و از شر این فراموشی ها خلاص شوید.

تکنیک‌های ساده برای تقویت حافظه

زمانی که دچار ضعف حافظه می شوید و کارهای روزمره را فراموش می کنید چند تکنیک را به شضما می گوییم که انجام دهید تا از شر فراموشی خلاص شوید.

۱-از تقویم استفادهه کنید:

اینکار باعث می شود که شما در کارهای روزمره فعال باشید و وقت خود را بیخود تلف نکنید و اینکار باعث تقویت حافظه می شود.

۲-تصویر ذهنی بسازید:

اینکار باعث تقویت ذهنی می شود که باعث تقویت ذهنی می شود چرا که هر فردی به یک چیز که فکر می کند یک تصویری در ذهن آن به وجود می آید پس بهتر است که به هر چیزی که فکر می کنید یک تصویر ذهنی در ذهنتان بوجود بیاورید.

به استفاده از تکنیک های تقویت حافظا عادت کنید :

زمانی که ذهنتان را با تصاویر ذهنی یا تقویم عادت میدهید دیگر هیچ چیزی از فراموشتان نمیرود.

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *