مد و زیبایی

خواص آب پیاز برای مو؛ آب پیاز چگونه به رشد مو کمک می‌کند؟

پیاز معمولا یکی از اصلی‌ترین مواد خوراکی در آشپزخانه به‌حساب می‌آید. پیاز می‌تواند استفاده‌ای فراتر از طعم‌دهی به غذاهای ما داشته باشد. ممکن است تعجب کنید، اما پیاز می‌تواند راه‌حلی برای جبران ریزش مو باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر از خواص آب پیاز برای مو بدانید.

 

طبق مطالعاتی که در آکادمی پوست آمریکا صورت گرفته، مشخص شد که حدود ۸۰ میلیون زن و مرد در آمریکا مقداری ریزش مو داشته‌اند.

اصلی‌ترین دلیل کم‌پشتی یا ریزش مو موضوع وراثت است که با نام «ریزش موی آندروژنیک» (androgenetic alopecia) شناخته می‌شود. گاهی مصرف برخی داروها و یا تغییرات هورمونی نیز باعث به‌وجود آمدن این مسئله می‌شود.

یکی از راهکارهای خانگی برای حل این مشکل، که احتمالا بسیاری از مردم دربارهٔ آن نشنیده‌اند، استفاده از خواص آب پیاز برای مو است.

خواص آب پیاز به‌صورت مختصر در زیر آمده است:

  • پیاز دارای بسیاری از مواد معدنی است که خواص مفیدی برای مو دارد.
  • کسانی که به پیاز حساسیت دارند، نباید از آب پیاز برای مو استفاده کنند.
  • اگر تحمل بوی پیاز سخت است، افزودن مقداری آبِ لیمو یا گلاب بوی بد آن را کم می‌کند.
  • هرچند محبوبیت این روش رو به افزایش است، هنوز به تحقیقات بیشتری دربارهٔ خواص آب پیاز برای مو نیاز است.

آیا این کار نتیجه‌ای دارد؟

ریزش مو و خواص آب پیاز برای مو

محققان هنوز به طور قطعی به نتیجه‌ای مبنی بر خواص آب پیاز برای مو دست نیافته‌اند.

در تحقیق محدودی که نتایج آن در مجلهٔ پوست منتشر شد، مشخص شد که مالیدن آب پیاز روی سر، در برخی افراد منجر به رشد مجدد مو شده است.

این آزمایش را روی افرادی با طاسی منطقه‌ای (که مورد نگران‌کننده‌ای نیست) انجام دادند. محققان دریافتند که پس از دو هفته استفاده از آب پیاز، به‌صورت دو بار در روز، موها شروع به رشد مجدد می‌کنند. تقریبا ۷۴٪ از شرکت‌کننده‌ها پس از ۴ هفته و ۸۷٪ از آنها پس از گذشت ۶ هفته، موهایشان مجدد رشد کرد. شرکت‌کننده‌ها، هم خانم و هم آقا، بودند که مشخص شد، رشد دوبارهٔ موها در مردها بیشتر از خانم‌ها بوده است.

هرچند نتایج مثبتی دربارهٔ خواص آب پیاز برای مو در این آزمایش مشخص شد، تنها ۳۸ نفر در این آزمایش شرکت داشتند.

پیاز چگونه به رشد مو کمک می‌کند؟

خواص آب پیاز برای مو چگونه است

مواد مغذی موجود در پیاز که به‌صورت موضعی روی پوست سر مالیده شود، باعث تغذیهٔ فولیکول‌های مو می‌شود. فولیکول‌های مو باعث پرپشتی، درخشندگی و افزایش استحکام مو خواهد شد. همچنین این مواد مغذی به کاهش شکنندگی و ریزش مو کمک می‌کنند. در کنار نرم کردن مو، از دیگر خواص آب پیاز برای مو می‌توان به افزایش رشد موهای جدید در برخی مردم اشاره کرد.

دلیلی که آب پیاز به افزایش سلامت موها کمک می‌کند از این قرار است:

گوگرد خوراکی

یکی از نظریه‌ها دربارهٔ خواص آب پیاز برای مو و رشد مجدد آن، به وجود گوگرد خوراکی در پیاز برمی‌گردد.

گوگرد یکی از رایج‌ترین مواد معدنی موجود در بدن است. بدن برای تولید کافی آنزیم‌ها و پروتئین‌ها به گوگرد نیاز دارد. گوگرد در کراتین که ساختار اصلی مو را تشکیل می‌دهد نیز وجود دارد.گوگرد موجود در پیاز با رساندن مادهٔ مغذی موردنیاز برای رشد مو، به این امر کمک می‌کند. همچنین گوگرد می‌تواند سرعت رشد مو را افزایش دهد.

خاصیت ضدمیکروبی

پیاز خاصیت ضدمیکروبی دارد که به مبارزه علیه عفونت‌ها و آلودگی‌های پوست سر کمک می‌کند. در برخی موارد، عفونت پوست سر می‌تواند باعث ریزش مو شود. پوست سر سالم، فولیکول‌های قوی‌تری نیز خواهد داشت.

آنتی‌اکسیدان‌ها

پیاز دارای آنتی اکسیدان هایی مثل زردینه است. این باور وجود دارد که آنتی‌اکسیدان‌ها با مبارزه علیه رادیکال های آزاد، از بدن محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد با فرایند افزایش سن در ارتباط هستند. برای مثال، رادیکال‌های آزاد موجب از بین رفتن فولیکول‌های مو می‌شود که به ریزش و کم‌پشت شدن موها منجر خواهد شد.

مقابله یا کاهش رادیکال‌های آزاد، آسیب‌های فولیکول‌های مو را نیز کاهش خواهد داد.

روش استفاده

روش تهیه آب پیاز و بهره‌مندی از خواص آب پیاز برای مو

کسانی که می‌خواهند از خواص آب پیاز برای مو بهره‌مند شوند، با انجام چند کار ساده می‌توانند به نتایج مثبتی برسند. برای تهیهٔ آب پیاز، این مراحل را انجام دهید:

  • چهار پیاز متوسط را پوست بگیرید و آنها را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید.
  • با فشار دادن پیازها یا استفاده از آب‌میوه‌گیری، آب پیاز را خارج کنید.
  • گزینهٔ دیگر استفاده از مخلوط‌کن و تبدیل پیازها به پوره است. پورهٔ پیاز را در یک دستمال مناسب (دستمال تهیهٔ پنیر یا ماست چکیده) بریزید و آب آن را با فشار دست خارج کنید.
  • آب پیاز را به پوست سر و ریشهٔ موها بمالید.

با اضافه کردن چند قطره روغن معطر، می‌توان بوی تند آب پیاز را کاهش داد. روغن نعناع فلفلی، اسطوخودوس و رزماری برای این کار مناسب خواهند بود.

در حال حاضر، محصولات زیادی (مثل شامپوها) که در ترکیبات‌شان آب پیاز وجود داشته باشد، در بازار وجود ندارد.

عوارض جانبی

هرچند که پیاز به‌صورت خوراکی مصرف نمی‌شود، ممکن است تماس آن با پوست برای کسانی که آلرژی دارند، مشکلاتی به وجود آورد. آب پیاز می‌تواند در برخی افراد که حساسیت خاصی ندارند نیز موجب تحریک، قرمزی و خارش پوست شود.

برای اطمینان از نداشتن آلرژی و تحریکات پوستی، بهتر است مقداری آب پیاز را روی نقطه‌ای از پوست بمالید. بهتر است مقداری آب پیاز را روی حفرهٔ آرنج یا پشت گوش‌تان بمالید و چند دقیقه صبر کنید. اگر دچار تحریک پوستی شدید، بهتر است آب پیاز را روی پوست سر نمالید.

فراموش نکنید که مراقب ریختن آب پیاز در چشم‌هایتان باشید. اگر آب پیاز به چشم‌هایتان بریزد، باعث سوزش و قرمزی چشم‌هایتان می‌شود. اگر این اتفاق افتاد، فورا چشم‌ها را با آب سرد بشویید.

هرچند عوارض جانبی خطرآفرینی وجود ندارد، اما بوی آب پیاز می‌تواند بسیار شدید باشد. ممکن است برخی افراد به دلیل بوی پیاز، از ادامهٔ درمان و بهره‌ بردن از خواص آب پیاز برای مو خودداری کنند؛ چراکه برای تأثیر بیشتر، بهتر است این کار را هر روز تکرار کنید.

سخن پایانی

خواص آب پیاز برای مو در برخی افراد مؤثر بوده و به رشد مجدد و حالت‌دهی موها کمک کرده است. همچنین، استفاده از آب پیاز فورا منجر به رشد موها نخواهد شد. برای رسیدن به نتیجهٔ دلخواه، باید با پشتکار فراوان و طی چند هفته، روزی دوبار آب پیاز را به پوست سر بمالید.

تحقیقات در این زمینه اندک است، بنابراین هنوز نتیجهٔ قطعی در رابطه با خواص آب پیاز برای مو و ادامهٔ رشد موها پس از توقف درمان، وجود ندارد.

سخن پایانی این است که استفاده از آب پیاز، درمانی معجزه‌گر برای ریزش مو محسوب نمی‌شود. با وجود این، استفاده از خواص آب پیاز برای مو در اکثر مردم که به پیاز حساسیت نداشته‌اند، بی‌خطر بوده است. عوارض جانبی این روش درمانی نیز بسیار کم است. تهیهٔ آب پیاز و استفاده از آن روی پوست سر، کار سخت و وقت‌گیری نخواهد بود. حتی اگر استفاده از آب پیاز منجر به داشتن موهایی پرپشت نشود، آسیبی نیز به موها وارد نخواهد شد.

کسانی که دچار ریزش مو هستند، می‌توانند با استفاده از خواص آب پیاز برای مو، یک روش درمان طبیعی را انتخاب کنند که ارزش امتحان کردن دارد.


 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *