۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
پزشکی تغذیه سالم

خواص دارویی و فواید زرشک چیست ؟

زرشک طبعی سرد و خشک دارد .این داروهای کوچک و پفکی دارای مقدار زیادی ویتامین C هستند و برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می شود.

زرشک دارای خواص و فواید بی نظیر است .از خواص دارویی زرشک می توان به درمان فشار خون بالا،دیابت،کلسترول انواع عفونت و التهاب ، سرماخوردگی و اختلالات گوارشی اشاره کرد.

ایران بزرگترین تولید کننده زرشک در دنیاست و استان خراسان و قائنات با در اختیار داشتن نزدیک به ۹۷ درصد از اراضی زیر کشت این محصول،تولید ۹۵ درصد از زرشک دنیاست.

زرشک خوب به رنگ قرمز روشن است.زرشک تیره زرشک تازه ای نیست و باید در انتخاب آن کمی بیشتر دقت کنید.اگر زرشکی تیره باشد یعنی به اندازه کافی مرغوب نیست یا به درستی از آن نگهدارنده نشده است.

انواع زرشک ها دو گونه متفاوت دارند :دانه دار و بی دانه،این دو گونه به شیوه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

مثلا رب زرشک که عصاره ای غلیظ شده از زرشک است و به عنوان چاشنی مطبوعی برای ترش تر کردن خورش های ترش استفاده می‌ شود . گاهی هم برای طعم دار کردن مرغ مقداری از این رب را به سس آن اضافه می‌کنند ، همین امر موجب می‌شود که طعم ترش آن به عنوان محرکی برای میل به غذا محسوب شود.

همچنین یکی از محبوب ترین غذاها در ایران که زرشک ماده اصلی تشکیل دهنده آن است زرشک پلو با مرغ است ، این غذای مطبوع ایرانیان به عنوان غذای اصلی و رسمی در بسیاری از مراسم ها مورد استفاده قرار می‌گیرد . زرشک سوغات مشهد است و در ایران هواداران بسیاری دارد و صادرات انبوه آن به خارج از کشور نشان از علاقه زیاد مردم جهان به این میوه چند بعدی است.

خواص دارویی و فواید زرشک:

۱. ضدباکتری و ضدقارچ است
از خواص زرشک برای درمان التهاب و بهبود انواع عفونت‌ها در بدن استفاده می‌شود . زرشک در بهبود عفونت مثانه ، عفونت دستگاه ادراری و عفونت‌های دستگاه گوارش مؤثر است. تأثیر میوه‌ی زرشک در مبارزه با عفونت‌های دستگاه ادراری از ریشه‌ آن بیشتر است. زرشک به بهبود گلودرد ، گرفتگی بینی ، درمان سینوزیت و بهبود برونشیت و برخی دیگر از ناراحتی‌های رایج دستگاه تنفسی کمک می‌کند. از دیگر خواص زرشک این است که به درمان عفونت‌های ناشی از قارچ پوستی کاندیدا نیز کمک می‌کند.
۲ – کبد و کیسه صفرا را پاک می‌کند
کبد مسئول سم زدایی و پاک کردن مواد مضر از بدن و تولید صفرا است که برای هضم چربی حیاتی است .. مصرف زرشک موجب پاکسازی کبد شده ، خون را سم زدایی می کند. بربرین موجود در زرشک به ترشح صفرا در کبد کمک کرده و به عنوان ملین خفیف عمل می کند و فرایندهای گوارشی را بهبود می بخشد.
۳. در درمان گلو درد موثر است
ویتامین C موجود در زرشک برای درمان گلو درد و سرماخوردگی مفید است. زرشک به دلیل خواص ضدالتهابی و ضد عفونی کننده برای درمان بیماری های تنفسی شایع از جمله سینوزیت ، برونشیت و گرفتگی بینی نیز مفید است.

۴. سوء‌هاضمه را بهبود می بخشد
برای کمک به درمان سوء‌هاضمه مصرف اَشکال مایع زرشک مانند آب‌زرشک یا چای زرشک به بیماران توصیه می‌شود. برای بهبود سوء‌هاضمه توصیه می‌شود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از مصرف وعده‌ی غذایی از زرشک استفاده کنید.
۵ . سطح کلسترول را کنترل می کند
زرشک همچنین یک فواید سلامتی فوق العاده برای انسان دارد. آن ها به کنترل سطوح کلسترول معروف هستند . فیبر رژیمی موجود در زرشک برای مهار کلسترول غیر ضروری در روده بزرگ است که به نوبه خود تولید سطوح کلسترول خوب را افزایش و بهینه می سازد.

۶ . برای سلامتی چشم مفید است
زرشک همچنین برای سلامت چشم مفید است . باربرین موجود در زرشک می تواند سلامت چشم ها را افزایش دهد. این به آن معنی است که تنها قادر به بهبود دید نیست , بلکه قادر خواهد بود تا از هرگونه تخریب ماکولا جلوگیری کند.
۷ . از دیابت جلوگیری می کند
زرشک ، می تواند به کنترل دیابت ، که یک بیماری مزمن با سطح بالای قند خون است کمک کند. بربرین نحوه واکنش سلول‌های شما به هورمون انسولین که میزان قند خون را تنظیم می‌کند بهبود می‌بخشد.
نتایج به دست آمده از مطالعه ای نشان می دهد مصرف ۵۰۰ میلی گرم زرشک ، دو تا سه بار در روز به مدت سه ماه، با اثر داروی متفورمین برابری می کند.
۸ . به سلامت قلب کمک می کند
اولین خاصیت زرشک که در ذهن شما شکل می‌گیرد ، کمک به گردش خون و سلامت قلب است. وقتی صحبت از سلامت قلب می‌شود، بسیاری از خواص دارویی گیاهان گونه Berberis گزارش شده است ؛ از جمله تأثیر در بهبود فشار خون ، بیماری ایسکمیک قلب ، آریتمی‌های قلبی و کاردیومیوپاتی ، فیبریلاسیون دهلیزی ضربان قلب نامنظم و اغلب سریع است که معمولاً موجب جریان خون ضعیف می‌شود. داروهای جایگزین ، از جمله یوگا ، طب سوزنی ، بیوفیدبک و مکمل‌های گیاهی مانند زرشک ، نشان داده شده است که در درمان فیبریلاسیون دهلیزی بسیار موثر است.
۹ . در بهبود گردش خون موثر است
عملکرد درست دستگاه گردش خون موجب توزیع مطلوب مواد مغذی و اکسیژن به اندام های بدن می شود. زرشک موجب آرامش رگ های خونی شده ، عملکرد قلب را کنترل می کند و گردش خون در رگ های خونی را بهبود می بخشد.
۱۰ . برای تحریک تولید گلبول های سفید خونی مفید است
ترکیب شیمیایی بربرین به این کار کمک می کند. تولید بهینه گلبول های سفید خون در ارتقاء لخته خون طبیعی و تسریع التیام زخم مفید است.

۱۱ . خواص آنتی اکسیدانی دارد
آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با رادیکال های آزاد ضروری بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. زرشک منبع غنی آنتی اکسیدان است.
۱۲ . برای بهینه سازی جذب آهن موثر است
یکی از مزایای دیگر زرشک ، جذب آهن است . آهن یک ترکیب ضروری برای سلامت انسان است . اما گاهی جذب آهن به دلیل برخی عوامل بهینه نیست . ویتامین c یکی از ترکیبات شیمیایی است ، که می تواند جذب آهن را بهینه کند . با افزایش مقدار ویتامین c می توان از آن ها برای بهینه سازی جذب آهن در بدن استفاده کرد.
۱۳ . قدرتمند در مبارزه با سرطان است
اکثر گیاهان قرمز دارای آنتی اکسیدان های قوی مثل ویتامین c هستند که نقش مهمی در جلوگیری از رشد سلول های سرطانی دارند . بربرین موجود در زرشک علاوه بر ویتامین C آن ، بر خاصیت ضد سرطانی زرشک افزوده است.
۱۴. برای التهابات پوستی مناسب است
بر اساس مطالعات انجام شده ، زرشک می تواند التهابات پوستی را بهبود ببخشد . مصرف زرشک ، جوش زدن و همچنین چروک پوست ناشی از افزایش سن را کاهش می دهد.
برای این منظور علاوه بر استفاده از دمنوش زرشک و آب زرشک ، میتوان از ماسک زرشک نیز استفاده کرد.
۱۵ . برای سیستم ایمنی مفید است
آنتی اکسیدان های موجود در زرشک برای مبارزه با رادیکال های آزاد و بهبود سیستم ایمنی بسیار ضروری هستند.

زرشک ممکن است برای کبد بزرگسالان بسیار عالی باشد ، اما مصرف زیاد آن برای کودکان هم ممکن است مشکلاتی  ایجاد کند.
زنان باردار باید برای برخی مشکلات مانند برخی موارد سقط جنین از زرشک دوری کنند (گرچه نادر است).
بیماران دیابتی هم نباید داروهای خاص خود را با زرشک ترکیب کنند.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *