۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
آشپزی پزشکی

خواص سوپ؛ ۹ دلیل برای اینکه بیشتر سوپ بخورید آیا سوپ غذا است؟

آیا سوپ غذا است؟

سوپ‌ها گزینه خوبی برای فصل‌های سرد سال محسوب می‌شوند. خوردن انواع سوپ می‌تواند گرما را به شما و اعضای خانواده‌تان هدیه بدهد. سوپ نه‌تنها راه خوبی برای گرم‌شدن در هنگام سرماست، بلکه غذایی آسان است و می‌توانید آن را به‌راحتی در خانه درست کنید. اما برای خیلی‌ها این سؤال پیش می‌آید که آیا سوپ می‌تواند یک وعده غذایی اصلی باشد؟ در ادامه این مطلب به این سؤال پاسخ می‌دهیم و بعد با ۹ دلیل برای اینکه بیشتر سوپ بخورید آشنا خواهید شد.

آیا سوپ می‌تواند یک وعده غذایی اصلی باشد؟

پاسخ این سؤال هم بله است و هم خیر. بسیاری از سوپ‌ها سرشار از سبزیجات هستند. با اینکه سوپ‌ها در کنار یک غذای اصلی در ایجاد سیری مؤثرند، ولی معمولا نمی‌توانند به‌تنهایی موجب سیری کامل شوند.

البته مصرف سوپ‌ همراه با نان‌های تهیه‌شده از آرد کامل و یا با افزودن غلاتی مانند جو به آن، موجب افزایش کالری و تبدیل آن به یک شام کامل می‌شود. درمجموع می‌توان گفت که مصرف سوپ همراه با غلات کامل، می‌تواند از آن یک وعده غذایی اصلی نسبتا سبک بسازد.

خرید انواع سوپ نیمه‌آماده از دیجی‌کالا

چرا باید سوپ بخوریم؟

خواص سوپ - خوردن سوپ همرا با نان و سالاد می‌تواند از آن یک غذای کامل بسازد.

۱. سوپ‌ برای سلامتی مفید است

بعضی از سوپ‌ها مانند سوپ‌های پر از خامه که سرشار از چربی و کالری‌اند، چندان برای  سلامتی مفید نیستند؛ اما مصرف اغلب سوپ‌ها راه خوبی برای افزایش مصرف سبزیجات در رژیم غذایی است. افزایش مصرف سبزیجات به سلامت افراد کمک می‌کند. بهتر است به سوپ به چشم فرصتی برای دریافت انواع سبزیجات مفید نگاه کنید.

بهترین سایت‌های خرید سبزیجات؛ تازه و سریع به قیمت تره‌بار

اگر برخی از سبزیجات‌تان دیگر تازه نیستند، می‌توانید با ریختن‌شان در سوپ، عمر تازه‌ای به آنها ببخشید. همچنین می‌توانید با ریختن سبزیجات منجمد در آبِ گوشت یا گوشتابه استخوان در حال جوش، بدون افت طعم و بافتِ سبزیجات، از مصرف آنها لذت ببرید.


۲. سوپ غذای گرانی نیست و می‌توان آن را به‌راحتی درست کرد

درست‌کردن سوپ‌ها معمولا به وقت زیادی نیاز ندارد. آماده‌کردن مواد اولیه چند دقیقه‌ای زمان نیاز دارد و بقیه کارها را آرام‌پز یا زودپزتان انجام ‌خواهد داد.

جدیدترین انواع زودپز و آرام‌پز را ببینید

اگر‌ تمایل داشته باشید، می‌توانید با افزودن گوشت قرمز یا مرغ به سوپتان، به فواید و جذابیت آن اضافه کنید.

بهترین سایت‌های خرید گوشت و مرغ؛ تازه و سریع تحویل بگیرید

خوردن سوپ به همراه نان‌های تهیه‌شده از غلات کامل یا انواع سالاد، می‌تواند آن را به یک وعده غذایی اصلی تبدیل کند.


۳. سوپ را می‌توان به‌خوبی در فریزر نگهداری کرد

اگر بخواهید ناهار یا شامی را از قبل آماده کنید، سوپ گزینه خوبی برای این منظور محسوب می‌شود. برای این کار می‌توانید در تعطیلات آخر هفته یا هر زمانی که توانستید، سوپ را بیشتر از نیازتان بپزید و آن را در فریزر نگه دارید. در زمان خستگی یا زمانی که حوصله آشپزی ندارید، سوپ خوشمزه و سالمتان در فریزر، انتظار شما را می‌کشد.

۴. سوپ به تأمین آب موردنیاز بدن کمک می‌کند

در خنکی زمستان، معمولا افراد مایعات کمتری مصرف می‌کنند، درنتیجه ممکن است به میزان موردنیاز بدن‌، مایعات دریافت نکنند. با اینکه در روزهای سردتر تعریق‌تان کاهش می‌یابد، اما هنوز برخی از فعالیت‌های روزمره‌تان نیاز به مصرف مایعات دارند. باتوجه‌به اینکه بخش زیادی از سوپ را آب تشکیل می‌دهد، خوردن سوپ می‌تواند به دریافت مایعات موردنیازتان کمک کند.

۵. سوپ به تقویت دستگاه ایمنی کمک می‌کند

خواص سوپ - سوپ‌ راه خوبی برای بهبود سرماخوردگی، آنفولانزا و بسیاری از بیماری ‌ها است.

سوپ‌ها راه خوبی برای بهبود سرماخوردگی، آنفولانزا و بسیاری از بیماری ها هستند. بیشتر سوپ‌ها سرشار از مواد مغذی‌ای هستند که در مبارزه با سرماخوردگی مؤثرند. بر اساس مطالعات، خوردن سوپ مرغ که سرشار از سیر، پیاز، کرفس و هویج باشد، می‌تواند در پیشگیری از سرماخوردگی به ما کمک کند. مزیت دیگر سوپ‌ها تأثیر مثبت‌شان در بهبود گلودرد است.

خرید مواد اولیه پخت سوپ با بهترین قیمت

۶. سوپ سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است

اگر به رژیم غذایی‌تان توجه ویژه‌ای دارید، نباید سوپ را فراموش کنید. بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه آیووا بر روی ۱۰۵۰۰ نفر آمریکایی انجام گرفت، مصرف منظم سوپ موجب دریافت بیشتر مواد مغذی در افراد می‌شود.

این مطالعه نشان داد میزان دریافت فیبر، ویتامین A، منیزیم، پتاسیم و آهن در کسانی که به‌طور منظم سوپ می‌خورند، بیشتر از گروهی بود که سوپ مصرف نمی‌کردند. همچنین مصرف سوپ موجب شد که این افراد مقدار بیشتری از سبزیجات با برگ سبز تیره، سبزیجات نارنجی و حبوبات را دریافت کنند.

خرید دستگاه رشته کن سبزیجات و نکات مهمی که باید بدانید

۷. به‌لطف سوپ می‌توانید با کالری کمتر، حجم بیشتری از غذا را دریافت کنید

با افزودن سوپ به وعده غذایی‌تان، می‌توانید با دریافت کالری نسبتا پایین، مقدار بیشتری غذا میل کنید. یک مطالعه نشان داد کسانی که قبل از ناهار سوپ مصرف می‌کنند، با مصرف ۷۸۰ گرم غذا (سوپ همراه با پاستا) ۸۲۰ کالری دریافت می‌کنند؛ درحالی‌که گروهی که سوپ مصرف نکردند، با دریافت ۴۲۰ گرم پاستا، ۹۳۰ کالری دریافت کردند.

مطالعه دیگری نشان داد غذاهایی که با کالری نسبتا پایینی شما را سیر می‌کنند (مانند سوپ)، خطر بروز دیابت نوع دو را کاهش می‌دهند.


۸. مصرف سوپ از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند

خواص سوپ - سوپ‌ با کاهش کالری دریافتی به کاهش وزن کمک می‌کند.

بر اساس مطالعه‌ای که در نشریه PLOS ONE به چاپ رسید، احتمال ایجاد اضافه‌وزن در کسانی که به‌طور منظم سوپ مصرف می‌کنند، نسبت به دیگران، ۴۰ درصد کمتر است. همچنین اندازه دور کمر در کسانی که سوپ مصرف می‌کنند، به‌طور میانگین ۳٫۱ سانتی‌متر کمتر است. این عدد برای یک وعده سوپ در هفته بسیار چشمگیر است. یک مطالعه دیگر نشان داد مصرف سوپ پیش از وعده ناهار، به افراد کمک می‌کند که به‌طور میانگین ۱۳۴ کالری کمتر دریافت کنند.

۹. افزایش مصرف پتاسیم

سوپ سدیم بالایی دارد و نمی‌توان این امر را انکار کرد. بر اساس تحقیقات، کسانی ‌که سوپ می‌خورند سدیم بیشتری نسبت به دیگران دریافت می‌کنند؛ اما باید بدانید که سوپ علاوه بر سدیم، سرشار از پتاسیم نیز هست.

پتاسیم برای سلامت قلب ضروری است. این ماده بدن را به دفع سدیم تحریک می‌کند؛ بنابراین با اینکه سدیم زیاد می‌تواند فشار خون را بالا ببرد، اما پتاسیم به کاهش دوباره آن کمک می‌کند. این ویژگی در کمتر غذایی دیده می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال یک ساندویچ خانگی ژامبون، پنیر، گوجه فرنگی و نان تهیه‌شده از غلات کامل، محتوی ۸۰۰ میلی‌گرم سدیم و تنها ۳۲۰ میلی‌گرم پتاسیم است. درحالی‌که یک سوپ ساده سبزیجات محتوی ۶۴۰ میلی‌گرم سدیم و ۷۱۸ میلی‌گرم پتاسیم است. این مقدار پتاسیم به‌تنهایی معادل ۲۰‌ درصد نیاز روزانه بدنتان به پتاسیم است.

نکات

  • باید حواستان به میزان سدیم موجود در سوپ‌های آماده بسته‌بندی‌شده با عصاره مرغ، عصاره گوشت و عصاره سبزیجات باشد. اینها معمولا محتوی مقادیر بالایی سدیم و ترکیبات شیمیایی دیگری هستند که برای سلامتی مفید نیستند. بهتر است سوپتان را با مواد طبیعی درست کنید تا از فواید آن بیشتر برخوردار شوید.

دستگاه سوپ ساز چیست؟ برای خریدش چه نکاتی را باید بدانیم؟

لیست قیمت دستگاه سوپ ساز
  • مصرف همه سوپ‌ها توصیه نمی‌شود؛ به‌عنوان‌مثال مصرف زیاد سوپ‌های سرشار از خامه با چربی و کالری بالا، می‌تواند موجب افزایش وزن، چاقی و بروز سایر مشکلات برای فرد شود.
  • فرایند پختن، بر روی طعم و فواید برخی سبزیجات تأثیر منفی بر جای می‌گذارد. کدو تنبل، کدو سبز، هویج و گل کلم از انواع سبزیجات مناسب برای درست‌کردن سوپ هستند.

سخن پایانی

سوپ غذای سالم و ساده‌ای است. مصرف سوپ قبل از وعده‌های غذایی اصلی، می‌تواند به کاهش کالری دریافتی و درنتیجه کاهش وزن کمک کند.

سوپ سرشار از سبزیجات است و با مصرف آن، می‌توانید به‌طور خودکار مصرف سبزیجات‌تان را افزایش دهید.

سوپ به‌طور طبیعی می‌تواند به بهبود بسیاری از بیماری‌ها مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و … کمک کند. همچنین مصرف سوپ به بهبود گلودرد هم کمک می‌کند.

معمولا چه سوپ‌هایی را در برنامه غذایی شما دیده می‌شوند؟ چه سوپی را از همه بیشتر دوست دارید و کدام را از همه بهتر می‌پزید؟ نظرات و تجربه‌هایتان را با ما و خوانندگان مجله چطور در میان بگذارید.


Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *