۲۸ فروردین, ۱۴۰۳
سلامتی

دفاع شخصی خیابانی برای بانوان؛ ۷ تکنیک حرفه‌ای که هر زنی باید بلد باشد

دفاع شخصی خود برای تمام افراد خوب است چون که همین کار موجب سلامتی افراد می شود و این کار موجب یادگیری حرفه ای می شود که هنگام ضرورت بتواننداز این حرفه استفاده کنند.

بسیاری از ما زنان وقتی در خیابان، اتوبوس یا جاهای دیگر تنها هستیم، استرس داریم. بعضی‌ها هم چون قبلا آزار و اذیت جسمی یا هر نوع حمله دیگر را تجربه کرده‌اند، از مکان‌های خلوت یا تاریک می‌ترسند. آزار و شکنجه کلامی نیز بسیاری از زنان را ناراحت می‌کند. ممکن است هرگز در موقعیتی قرار نگرفته باشید که احساس ناامنی و ترس کنید، اما دانستن حرکات دفاع شخصی خیابانی برای دفاع از خود لازم است.

ضرورت یادگیری دفاع شخصی در بانوان - ویرگول

دانستن حرکات دفاع شخصی به شما آرامش و اعتمادبه‌نفس می‌دهد تا راحت‌تر شرایط را کنترل کنید. در ادامه، چند حرکت دفاع شخصی خیابانی و دستورالعمل‌های آنها را توضیح می‌دهیم. این حرکات برای همه زن‌ها با هر جثه بدنی مناسب‌اند.

دفاع شخصی خیابانی چیست؟

دفاع شخصی عملی است که برای دفاع از خود و مقابله با زور و خشونت انجام می‌شود. به‌عبارت دیگر، در این ورزش، در مقابل مهاجم یا تهدید فوری از زور استفاده می‌شود. این تهدید می‌تواند کلامی یا جسمی باشد. دفاع شخصی خیابانی همان دفاع شخصی است. منتها در خیابان و در برابر حملات خیابانی، مثل کیف‌قاپی و دست‌درازی کاربرد بسیار زیادی دارد.

تکنیک های دفاع شخصی خیابانی را به یاد داشته باشید

۱. مکان‌های آسیب‌پذیر را به خاطر بسپارید

نقاط حساس بدن برای دفاع شخصی خیابانی

اصلا به هیکل و بزرگ‌بودن بدن مهاجم توجه نکنید. اگر نقاط حساس بدن در دفاع شخصی را بدانید، می‌توانید هرکسی را شکست دهید. اصلی‌ترین نقاط آسیب‌پذیر چشم، بینی، گلو، قفسه سینه، زانوها و کشاله ران است. شما می‌توانید به هر روشی که می‌خواهید حمله کنید، اما باید به یاد داشته باشید که ضربه‌زدن در این مناطق بیشترین تأثیر را دارد.

هرگز به سینه و زانو ضربه نزنید، چون این ضربات اغلب بی‌اثرند.

ضربه‌زدن به سینه و زانوها کار افراد عادی نیست. افراد حرفه‌ای می‌توانند از پس این کار بربیایند. از تمام زور و قدرت خود استفاده کنید. با خود فکر کنید که شما یک خانم قوی هستید؛ پس با صدای بلند فریاد بزنید تا مهاجم را بترسانید و توجه اطرافیان را نیز جلب کنید.

۲. ساده‌ترین و بهترین حرکات را یاد بگیرید

حرکات موثر حمله در دفاع شخصی خیابانی

یکی از بهترین حرکاتی که باعث درد ناگهانی و به‌زمین‌افتادن مهاجم می‌شود، گرفتن مچ دست مهاجم است. انگشت کوچک و انگشت حلقه او را با یک دست، و انگشت وسط و اشاره را با دست دیگر بگیرید و مچ را به جلو خم کنید. اگر نمی‌توانید دست حریف خود را بگیرید، با مشت یا انگشت بین استخوان‌های ترقوه یا خرخره او را فشار دهید. این حرکت حریف را گیج می‌کند و مدتی طول می‌کشد تا به خودش بیاید.

یکی دیگر از مناطق خوب برای دفاع شخصی کشاله ران است. ضربه‌زدن به این ناحیه مهاجم را فلج می‌کند و شما زمان کافی برای فرار را خواهید داشت.

۳. اگر از جلو به شما حمله کردند حتما این کارها را انجام دهید

دفاع شخصی در حمله از جلو

اگر از جلو به شما حمله کردند و امکان بلندکردن دست‌ها برای شما وجود نداشت، نکات زیر را انجام دهید:

دستان خود را جلو بیاورید و جلوی لگن خود مشت کنید (با این کار فاصله کافی بین شما و مهاجم به وجود می‌آید)؛

پس از آن، با پیشانی خود به بینی مهاجم ضربه بزنید (این ضربه مهاجم را از شما دور می‌کند)؛

حالا با زانوی خود، به کشاله ران او ضربه بزنید؛

اگر بین شما و مهاجم فاصله وجود دارد، می‌توانید با کف دست از خود محافظت کنید. دست چپ خود را صاف کنید و با دست راست خود به چانه و بینی او حمله کنید.

سپس، به کشاله ران او ضربه بزنید.

به این ترتیب، مهاجم برای مدت طولانی گیج می‌شود و دیگر قادر به حرکت نخواهد بود.

۴. چگونه دستان خود را آزاد کنید؟

تکنیک آزاد کردن دست‌ها در دفاع شخصی

اگر «قانون انگشت شست» را بدانید، به‌راحتی می‌توانید از مخمصه فرار کنید. برای این کار باید دست خود را به طرف انگشت شست مهاجم بچرخانید. اگر او بازوی شما را محکم گرفته است، مچ دست خود را به‌سمت انگشت شست بچرخانید. وقتی بازوی شما زیر دست مهاجم است، با تمام قدرت دست خود را بکشید.

۵. اگر از پشت شما را گرفتند چه؟

مهاجمان اغلب از پشت می‌آیند تا بازوهای قربانی را بگیرند تا او نتواند حرکت کند. برای اینکه خود را آزاد کنید، ۳ روش وجود دارد:

  • روش اول:

دفاع شخصی خیابانی در حمله از پشت

سریع خم شوید و سعی کنید با پشت سر به مهاجم ضربه بزنید. اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید، اشکالی ندارد. هدف این است که مهاجم را مجبور کنید یکی از پاهای خود را جلو بگذارد. حالا سریع خم شوید، پای او را بگیرید، بلند شوید و آن را با خود بکشید. اکنون مهاجم تعادل خود را از دست می‌دهد و به زمین می‌افتد.

  • روش دوم:

روش دوم این است که دوباره به جلو خم شوید. این کار باعث می‌شود وزن شما بیشتر شود و مهاجم نتواند شما را بلند کند. به این ترتیب، راحت‌تر می‌توانید با آرنج‌هایتان به صورت مهاجم ضربه بزنید. با این حرکت، شما فاصله کافی برای ضربه‌زدن به صورت یا کشاله ران مهاجم را دارید.

  • روش سوم:

روش سوم این است که باسن خود را به یک طرف خم کنید. با این کار، می‌توانید به‌راحتی به کشاله ران مهاجم ضربه بزنید. دست و آرنج مخالف خود را بالا بیاورید و محکم روی سینه نگه دارید. با زانوها و سایر روش‌ها به مهاجم ضربه بزنید تا فرصت فرار پیدا کنید.

۶. اگر مهاجم از کنار نزدیک شد تا شما را بگیرد این کارها را بکنید

دفاع شخصی خیابانی در حمله از کنار

ضربه آرنج یکی از خطرناک‌ترین ضربه‌ها در دفاع شخصی خیابانی است. اگر مهاجم از کنار به شما نزدیک شد، با یک حرکت قوس‌دار به گیجگاه، فک یا بینی او ضربه بزنید. با این ضربه، مهاجم چند قدم عقب خواهد رفت. حالا به شکم یا سینه او ضربه بزنید. ضربات آرنج به‌قدری قوی‌اند که هر حریفی را از پا درمی‌آورند.

۷. اگر مهاجم شما را به دیوار هل داد چه‌کار کنید؟

دفاع شخصی در گیر کردن بین مهاجم و دیوار

خیلی اوقات اتفاق می‌افتد که مهاجمان سعی می‌کنند قربانیان خود را به گوشه‌ای برده یا آنها را به دیوار فشار دهند. در این شرایط، لازم است آسیب‌پذیرترین مکان‌ها را به خاطر بسپارید و بسته به موقعیت خود، به یکی از آنها ضربه بزنید.

اگر دست‌های مهاجم بالاست، کف دست خود را صاف کنید و به زیربغل او ضربه بزنید.

اگر یکی از دست‌های شما پایین است، می‌توانید به سینه، گردن یا فک مهاجم ضربه بزنید.

یکی از بهترین و قدرتمندترین ضربه‌ها، ضربه با سر است. کمی خم شوید تا از مهاجم پایین‌تر باشید. سپس سریع با پیشانی خود به فک او ضربه بزنید. این حرکت فورا مهاجم را گیج می‌کند و شما می‌توانید فرار کنید.


مؤثرترین ضربه‌ها در دفاع شخصی خیابانی

۱. ضربه با دسته‌کلید

استفاده از سوییچ خودرو یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای دفاع از خود است. اگر شب احساس ناامنی می‌کنید، کلیدهایتان را برای ضربه‌‌زدن آماده کنید. برای این کار، حلقه سوییچ خود را در حالی که کلیدها از کنار دستتان بیرون‌اند در دست بگیرید و سپس ضربه بزنید.

۲. ضربه با کف‌دست

با این حرکت می‌توانید به بینی یا گلوی مهاجم ضربه بزنید. ابتدا مقابل مهاجم قرار بگیرید. مچ دست خود را به بالا خم کنید. ضربه بزنید و سریع دست خود را عقب بکشید تا سر مهاجم به بالا و عقب رود تا شما به‌راحتی فرار کنید.

۳. ضربه با آرنج

اگر مهاجم به شما نزدیک است و نمی‌توانید به او مشت یا لگد بزنید، از آرنج خود استفاده کنید. برای این کار، ابتدا باید پاهایتان را ثابت نگه دارید. سپس بازوی خود را خم کنید، به‌سمت جلو بروید و آرنج خود را به گردن، خط فک، چانه یا شقیقه مهاجم بزنید. با این کار، مهاجم دست خود را شل می‌کند و شما می‌توانید فرار کنید.

همچنین، می‌توانید آرنج را تا ارتفاع شانه بلند کنید. روی یک پا بچرخید و با جلوی آرنج خود با قدرت ضربه بزنید. برای انجام این حرکت از پهلو و عقب، مطمئن شوید هدف را می‌بینید. آرنجتان را بالا بیاورید و پای مخالفتان را بچرخانید. سپس با قسمت پشتی آرنج ضربه بزنید.

فواید ورزش دفاع شخصی بانوان

فواید دفاع شخصی خیابانی برای خانم‌ها

اعتمادبه‌نفس: هیچ‌چیز قدرتمندتر از افزایش اعتمادبه‌نفس برای تجزیه‌وتحلیل موقعیتی خطرناک برای غلبه بر آنها مؤثر نیست.

توانمندسازی: این مهارت زنان را به مقابله با موقعیت‌های استرس‌زا و خطرناک و داشتن زندگی سالم و پرتحرک ترغیب می‌کند.

کاهش تبعیض جنسیتی: هنگامی که زنان قادر به مقابله با هرگونه تبعیض جنسیتی باشند، می‌توانند جرائم علیه زنان را کاهش دهند.سلامتی و تناسب‌اندام: برنامه‌های دفاع شخصی راهی مناسب برای ورزش‌کردن، داشتن بدن سالم، و بهبود سلامت جسمی و سلامت روانی است.

ایمنی: اهمیت اصلی دفاع شخصی خیابانی این است که زنان بتوانند از خود در برابر هر چیزی که از نظر رفتار اجتماعی غیرقابل‌قبول است محافظت کنند.نظم و انضباط: دفاع شخصی باعث نظم و انضباط در زندگی می‌شود. این کار به خانم‌ها کمک می‌کند آرام و باهوش و انعطاف‌پذیرتر باشند، قدرت ذهنی و بدنی بیشتری به‌ دست آورند، بیشتر ببیند، و به آگاهی و شناخت برسند.

کاهش وابستگی: فقط به این دلیل که زن هستید، نباید همیشه به‌خاطر ترس و نگرانی با دیگران سفر کنید! با یادگیری ورزش دفاع شخصی، از دشواری‌های این موضوع خلاص می‌شوید. این کار باعث استقلال شما می‌شود و کمک می‌کند در هر شرایطی از خود محافظت کنید.

نکات ایمنی برای دورماندن از خطر

مطمئن باشید موبایلتان برای تماس‌های اضطراری شارژ کافی دارد.

ژاکتتان را روی کیفتان بپوشید تا اشیای باارزش شما در معرض دید قرار نگیرند.

برای ترساندن مهاجمان احتمالی و کمک‌گرفتن در شرایط ضروری، می‌توانید به سوییچ یا دسته‌کلید خود سوت آویزان کنید.

قبل از بازکردن درِ خانه، ببینید چه‌کسی پشت در است. از طریق چشمی یا سوراخ کلید نگاه کنید تا مطمئن شوید محل امن است.

در مناطقی بمانید که نور کافی داشته باشد. اگر در طول روز خودروتان را در خیابان پارک می‌کنید، حتما باید بدانید شب که می‌خواهید به‌سمت آن برگردید، نور آن منطقه چگونه خواهد بود.

سخن آخر

تجاوز یا آزار و اذیت جنسی تأثیرات جسمی و روحی بسیاری دارد. با به‌کارگیری نکات بالا، می‌توانید از بروز مشکلات خطرناک احتمالی جلوگیری کنید. منطقی است که هرکسی که می‌خواهد در شب در مکان‌های خطرناک رفت‌و‌آمد کند، باید برای ایمن‌ماندن خود و همراهانش از روش‌های بالا استفاده کند.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *