۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
روابط عاطفی روانشناسی

دلیل عاشق نشدن افراد در چیست ؟

با اینکه در بیشتر ترانه ها ، کتاب ها و برنامه های تلویزیونی عشق موج می زند ، همه مردم علاقه ای به عاشق شدن ندارند . دلایل زیادی می توان برای عاشق شدن وجود داشته باشد ، مثلاً وقت کافی ۀ، صدمه دیدن از عشق قبلی یا لذت بردن از تنهایی چند دلیل احتمالی عاشق نشدن هستند . محققان به این نتیجه رسیده اند که می توان با ترفند هایی احساسات عاطفی را تنظیم کرد . اگر شما هم از این دسته افراد هستید که نمی خواهند عاشق شوند حتماًٌ این مقاله را بخوانید .

 

چرا نمی‌خواهید عاشق شوید؟

 

قبل از اینکه تصمیم بگیرید عشق و عاشقی را برای همییشه کنار بگذارید ، ابتدا انگیزه های این کار را بررسی کنید و بفهمید چرا چنین حسی به عاشق شدن دارید .

 

۱. از احتمال آسیب روحی می‌ترسید

 

شاید از ترس اینکه مبادا احساسات تان جریحه دار شوند نمی خواهید عاشق شوید . این احساس ممکن است ناشی از ترس از آینده نامعلوم باشد که البته تجربه های منفی گذشته هم در آن بی تاًثیر نیستند. همچنین احتمال دارد فروپاشی روابط عاطفی دیگران را دیده باشید که نتیجه اش أشفتگی و نزاع بوده است و به کل تصویر عاشق شدن در ذهن شما مخدوش شده باشد .

 

به ویژه اگر رابطه ای که با عشق عمیق شکل گرفته است با شکست مواجه شود ، به نفرتی عمیق تبدیل می شود . همچنین اگر در گذششته قربانی خیانت شده باشید . مسئله زخم عاطفی عمیق ددر وجودتان به جا گذااشته است و تصور اینکه در آینده دوباره عاشق شوید برایتان دشوارتر است .

 

۲. می‌خواهید مجرد بمانید

 

اگر چهه بسیاری از مردم دوست دارند با کسی رابطه داشته باشند ، افرادی هم هستند که ترجیح می دهند مجرد بمانند . گاهی اوقات از پذیرش مسئولیت رابطه گریزانند یا فقط برای تعهدی جدی آماده نیستند .

 

برخی از افراد هم نمی خواهند عاشق شوند ، چرا که عشق را مانعی برای رسیدن به اهدافشان می داانند . اگر در خانواده ، دوسشتان و آأشنایان کسانی را دیده اید که به خاطر ازدواج و تشکیل خانواده رسیدن به روًیاهایشان را به تعویق انداخته اند ، ترستان از عاشق شدن را متوجه می شوید .

 

در ذهن بیشتر افراد عاشق شدن به معنای ازدواج و بچه دار شدن است . اگر نمی خواهید ازدواج کنید و بچه دار شوید ازداج کردن و تشکیل خانواده شما را می ترساند ؛ می ترسید مبادا استقلالتان را از دست بدهید . به همین دلیل به جای اینکه خودتان را درگیر رابطه و تمام تعهدات و مسئولیت هایش کنید ترجیح می دهید روی خود و اههدافتان متمرکز شوید  .

 

۳. عزت‌نفس کمی دارید

 

گاههی اوقات ممکن است پرهیز از عاشق شدن نشانه کمبود عزت نفس ،  ترس از احتمال وابسته شدن یا مشکلاتی چون اضطراب باشد . شاید از وابسته شدن به کسی و احتمال از دست دادن او نگران و مضطرب باشید یا عزت نفستان آن قدر کم است که فکر می کنید دوست داشتنی نیستید و به همین دلیل به کل از عشق و عاشقی دوری می کنید .

 

اگر دنبال راه حلی برای رفع مشکل احساس تان به عشق هستید  باید درباره دلیل اصلی اینکه چرا نمی خواهید عاشق شوید با خودتتان رو راست باشید . اگر هم نمی توانید دلیل اصلی آن را بدانید به روان شناس بروید و از او کمک بگیرید . درک دقیق دلیل اینکه چرا نمی خواهید عاشق شوید سبب می شود راحت تر بر موانع ایجاد ارتباطی صحیح و مثبت با دیگری غلبه کنید .

 

مزایا و معایب عاشق‌نشدن

 

مزایا

 

اگر هنوز هم نمی خواهید عاشق شوید به خودتتان کمی فرصت دهید و به مزایا و معایب این خواسته فکر کنید . اگر بخواهید جنبه عاشق نشدن را در نظر بگیرید می توانید به احتمالی و شکست عشقی ،، دل شکسته نمی شوید و اینکهه به خاطر شریک زندگی تان مجبور به قربانی کردن استقلال یا اهدافتان نیستید .

 

معایب

 

اگگر اجازه ورود عشق به زندگی تان را ندهید ، دچار کمبود هایی می شوید ،، مثلاً ممکن است پیوند حمایتی و ارتباطی صمیمی حاصل از رابطه مثبت و سالم را از دست بدهید .

 

همچنین کسی را در زندگی نخواهید داشت که شریک تجربه های زندگی تان باشد یا در روز های سخت زندگی تان بتوان به او تکیه کرد .

 

با تمام این اوصاف ، عاشق شدن یا نشدن تصمیمی شخصی است که فقط خودتان می توانید آن را بگیرید . بنابراین پیش از اینکه تصمیم به تنها ماندن بگیزید ، تمام جنبه هایش را در نظر بگیرید.

 

چگونه می‌توان بر ترس از عاشق‌شدن غلبه کرد؟

 

اگر فکر می کنید ممکن است روزی از عاشق نشدن پشیمان شوید ، با ترفندها و روش هایی می توانید ترس از عاشق شدن را برطرف کنید  و دید بازتری به ایجاد رابطه عشقی پایدار پسیدا کنید .

 

۱. از مشاور روان‌شناس کمک بگیرید

 

اگر ترستان از عاشق شدن از مشکلاتی چون کمبود عزت نفس ، ترس از دلبسته شدن یا اضطراب ناشی می شود . روانشناس می تواند به شما کمک برای ایجاد مهارت های عاطفی یا ترس ها به شما کمک می کند که روابط عاطفی موفق تری داشته باشید .

 

۲. راحت حرف‌زدن با دیگران را تمرین کنید

 

اگر از ترس اینکه احساسات تان جریحه دار نشوند نمی خواهید عاشق شوید بهتتر است بیثاموزیید . راحت حرف زددن با دیگران سبب بوجود آـأمدن عشقی برای طرف مقابل میی شود و درست حرف زدن باعث موفقیت فرد در تمام ادوار زندگی می شود .

 

چگونه از ته دل عاشق شوم؟

 

به شریک عاطفی‌تان گوش بدهید

 

گوش گردن به کسی که عاشق تان است به شما کمک می کند گه او را بشناسید ، به او اعتماد کنید و بدانید که چه حسی به شما دارد . وقتی حس مثبت او را بشنوید عمیقاً بپذیرید ، شما هم در مقابل او این حس را دارید.

 

از کلمات زیبا استفاده کنید 

 

هر چقدرر هم که برای شما سخت است باید تمرین کنید و از کلمات زیبا استفاده کنید . با خودتان فکر کنید که شریک عاطفی تان چه جایگاهی در زندگی تان دارد ؟ چه حسی به او دارید ؟ حس تان را با کلمات زیبا توصیف کنید و به او ببپگوییید چه چیزی درر ذهن تان چه کلماتی در ذهن تان می چرخد .

 

تشکر کنید

هر کاری که معشوقه تان برایتان می کند تشکر کنید . تشگر کرن باعث می شود که عشق رابطه عمیق تری بین افراد دارد و سبب جدایی به هیچ عنوان نمی شود . پس تا هر جایی که می توانید از هر کاری که عشق تان برایتان انجام می دهد نا خود آگاهه تشکر کنید تا عشقتان پایدار باشد .

 

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *