۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
آموزش

رازهایی پنهان از اهمیت خواندن کتاب

اهمیت خرید کتاب آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان با نگاشتن تنها چند سطر به آن‌ پرداخت. اصلا می‌توان در مورد همین‌ موضوع مقالاتی نوشت و تالیفاتی انجام داد و عنوان آن را رساله‌ای در باب اهمیت خرید کتاب گذاشت. اما تاکنون چقدر درباره‌ی این موضوع فکر کرده‌ایم؟ چندین بار پیش آمده است که هنگام خواندن کتاب به این نکته توجه کنیم که اصلا چرا باید کتاب خواند؟ از سویی دیگر ممکن است برخی از افراد که تمایل چندانی به خواندن کتاب ندارند دنبال پاسخ این پرسش باشند که چرا پولمان را خرج کتاب کنیم؟

در بررسی اهمیت خرید کتاب به یک سوال تکراری برمی‌خوریم. علم بهتر است یا ثروت؟ پاسخ تکراری آن را نیز می‌توان این‌گونه بیان کرد: کسب علم به کسب ثروت منجر می‌شود. اما بیایید از منظری دیگر به قضیه نگاه کنیم تا بفهمیم چرا پولمان را خرج کتاب کنیم. شاید حتی عده‌ای خرید کتاب را معادل با هدر دادن پول بدانند. اما خرید کتاب هزینه کردن نیست. اتفاقا اهمیت خرید کتاب در سود نهفته در آن است. با خرید کتاب در حقیقت پس‌انداز می‌کنیم. دانش، آگاهی، سواد، موفقیت و … همه و همه سرمایه‌های ما هستند. هنگامی که مبلغی را برای خرید کتاب می‌پردازیم در واقع داریم مبادله‌ای سراسر سود را انجام می‌دهیم. با پرداخت مبلغی اندک سرمایه‌ای گران‌بها به دست می‌آوریم که تا سال‌ها با ما همراه خواهد بود و هرگز از بین نمی‌رود. حتی اگر خود کتاب هم از بین برود، محتوای آن از بین نمی‌رود.

در این روزگار که زیستن در آن آگاهی را طلب می‌کند، خواندن کتاب و افزایش دانش بناهای جامعه را محکم‌تر خواهد کرد. در این میان هم به علم نیاز داریم و هم به ثروت. ثروت ما همان کتاب‌هایی هستند که خریده‌ و خوانده‌ایم. فراموش نکنیم افراد ثروتمند و موفق خواننده‌های قهاری بوده‌اند.

اهمیت خرید کتاب فراتر از تصورات ما

درست است که دلایل اهمیت خرید کتاب بسیار فراوان است اما می‌توان به چندین مورد مهم‌ در این زمینه اشاره کرد. حضور کتاب به قدری در زندگی ما مهم است که بسیاری از والدین از سنین کودکی برای فرزندان خود کتاب می‌خوانند. این امر در ترویج کتاب‌خوانی در نسل‌های بعدی و علاقمندی کودکان بسیار موثر است. از قدیم‌ شنیده‌ایم که کتاب را یار مهربان می‌خوانند و چه به‌جا این همراه همیشگی را وصف کرده‌اند. مهم نیست که به چه ژانر کتابی علاقه‌مند هستید. رمان ایرانی یا رمان خارجی، کتاب فسلفی یا کتاب روانشناسی. شما با خواندن هر کتاب از هر ژانری که سلیقه شماست می‌تواند از فواید خواندن کتاب بهره‌مند شوید.

مواردی که در زیر به آن اشاره می‌شود همه دلایلی هستند که توضیح می‌دهند چرا پولمان را خرج کتاب کنیم. یادمان باشد پس از اینکه یک معرفی کتاب خوب را خواندیم یا از کتابی خوشمان آمد و در لیست خرید ما قرار گرفت می‌توانیم کتاب مورد نظرمان را از سایت فروش اینترنتی کتاب وب تهیه کنیم.

  • بالا بردن سطح آگاهی و سواد: اولین و مهم‌ترین دلیلی که هر فرد را مجاب می‌کند تا برای خرید کتاب هزینه‌ای بپردازد افزایش آگاهی است. بهترین راه کسب اطلاعات و تقویت بینش و بصیرت همین مورد است. اهمیت خرید کتاب در افزایش سطح سواد جامعه بسیار بدیهی است. پر بیراه نیست اگر جامعه‌ی بدون کتاب را جامعه‌ای مرده بدانیم. از همان آغاز که فرزندان خود را روانه‌ی مدرسه و کلاس می‌کنیم تا زمانی که آن‌ها از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند مدام با کتاب هم‌نشین هستند. خواه این کتاب‌ها درسی باشد، خواه آموزشی، خواه علمی و یا ادبی.
  • تغییر و شکل‌دهی بینش و پیشرفت: با خواندن یک کتاب خوب بینش و نگرش ما دچار تغییرات شگرفی می‌شود. در اهمیت خرید کتاب اشاره به همین نکته بسنده می‌کند که افراد بسیاری با خواندن کتابی ایده‌ای در ذهن خود پرورانده‌اند یا دچار تحولی اساسی در نگرش خود شده‌اند. یا گاه جرقه‌ی ایجاد کسب ‌وکار یا اختراع وسیله‌ای جدید در ذهن آنان زده شده است. هم‌چنین قدرت تحلیل و تطبیق با خواندن و مطالعه بسیار تقویت می‌شود.
  • تمرینات ذهنی و بهبود حافظه: مورد دیگری که بر اهمیت خرید کتاب می‌افزید، کمک به تمرکز است. هم‌چنین کتاب خواندن به سلامت ذهن و روح ما کمک می‌کند. پزشکان برای جلوگیری از دچار شدن به بیماری‌های جان‌فرسایی هم‌چون آلزایمر همواره بر مطالعه و خواندن کتاب تاکید فراوان دارند. خواندن کتاب و تفکر فرآیندی است که ذهن را درگیر می‌کند. پس می‌توان گفت اهمیت خرید کتاب در قدرت و معجزه‌ی درمان‌گری آن نیز بارز است.
  • آشنایی با فرهنگ، تاریخ و جغرافیای ملل: پیدایش تمدن دستاورد بدیهی و انکار ناپذیر کتاب است. اگر کتاب نبود از تاریخ چه می‌دانستیم؟ یا از جغرافیا؟ اگر اکنون اطلاعاتی از ملل مختلف یا اقوام پیشین داریم، همه و همه به خاطر الواح و مکتوباتی است که از آن روزگاران بر جای مانده است. به مدد موهبت نگارش بوده است که توانسته‌ایم آگاهی و علم را از پیشینیان در یافت و به آیندگان منتقل کنیم. اهمیت خرید کتاب از آن‌جایی بسیار زیاد است که وسعت دید ما را فراتر از مرزهای جغرافیایی گسترش می‌دهد.
  • راهبری و ایجاد آرامش: زمانی که سوالاتی برایمان پیش می‌آید که از یافتن جواب آن‌ها عاجزیم، کتاب بهترین راهنمای ما خواهد بود و ما را در تصمیم‌گیری بهتر و یافتن مسیر صحیح راهنمایی می‌کند. کتاب به شکلی معجزه‌آسا می‌تواند در بهبود آلام روحی ما نیز موثر باشد. آرامش عاملی اساسی در زندگی هر فرد است که خواندن کتاب می‌تواند آن را تامین کند.
  • سرگرمی: حتی اگر هیچ‌یک از موارد بالا دلیل مناسبی برای خرید کتاب نیست و هنوز قانع نشده‌ایم که چرا پولمان را خرج کتاب کنیم می‌توانیم به چشم سرگرمی به آن نگاه کنیم. پر کردن اوقات فراغت یکی از مهم‌ترین رسالت‌های کتاب است. چه تابستان‌های کشداری که با خواندن کتاب سپری شدند، چه زمان‌های انتظاری که به لطف همراهی کتاب کوتاه شدند و دیگر آزاردهنده نبودند.
  • بالا بردن قدرت تخیل در کودکان: علاوه بر افزایش مهارت‌های متعدد که از طریق خواندن کتاب حاصل می‌شود، کتاب‌خوانی موجب شکوفایی قدرت تخیل و خلاقیت می‌شود. این امر به خصوص در کودکان بیشتر نمود پیدا می‌کند.
  • افزایش مهارت نگارش:‌ از طریق خواندن کتاب می‌توان مهارت‌های نگارش را نیز افزایش داد. اگر از نویسنده‌های برتر اهمیت خرید کتاب را جویا شویم هریک در پاسخ خواهند گفت که خود روزگاری خوانندگانی علاقمند بوده‌اند و رویای نگارش کتاب را در سر می‌پرورانده‌اند.
  • دسترسی به منابع معتبر: کتاب نسبت به سایر شیوه‌های کسب اطلاعات، منبعی معتبرتر به شمار می‌رود. در پژوهش‌ها و تحقیقات، به ندرت می‌بینیم که از سایت‌های اینترنتی استفاده شود. اگر قصد نگارش یک مقاله یا پایان‌نامه را داشته باشیم، خواندن یک کتاب مرتبط در کنار جستجوهای جانبی می‌تواند راه‌گشای ما باشد. استفاده از کتاب‌ها در بخش منبع یک مقاله موجب ارزشمندی آن مقاله می‌شود.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *