۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
علمی

روسیه احتمالا مشغول ساخت یک سلاح لیزری ضد ماهواره غول‌پیکر است

بررسی‌ها نشان می‌دهند که روسیه در نزدیکی «زلنچوکسکایا» در حال ساخت یک سلاح لیزری ضد ماهواره غول‌پیکر است. این سلاح به مسکو اجازه خواهد داد تا به راحتی امکان حذف و مقابله با ماهواره‌های دشمن را داشته باشد.

با پیشرفته‌تر شدن پهپادها، روش‌های مقابله با این تهدیدات هوایی هم بهبود یافته و می‌توان از لیزرها برای از کار انداختن این پرنده‌ها استفاده کرد. اکنون مسکو می‌خواهد یک گام فراتر برود و از لیزر برای کور کردن ماهواره‌ها استفاده کند. بر اساس تحقیقاتی، وزارت دفاع روسیه در نزدیکی تلسکوپ رادیویی RATAN-600 در حوالی زلنچوکسکایا در حال ساخت یک مرکز نظامی است.

طرح احداث این مرکز در پروژه‌ای موسوم به «کالینا» از سال‌ها پیش برنامه‌ریزی شده، اما تصاویر گوگل ارث نشان می‌دهند که فرآیند ساخت و ساز به تازگی در یک مجموعه مراقبت‌های فضایی کلید خورده است. این مجموعه تحت کنترل وزارت دفاع روسیه قرار دارد.

سلاح ضدماهواره ای روسیه
طرح مفهومی از سلاح لیزری شوروی

اطلاعات بیشتر از پتنت‌ها و اسناد دولتی نشان می‌دهد که مرکز کالینا دارای یک سامانه ردیابی با اپتیک‌های انطباقی است که اختلالات جوی را به حداقل می‌رساند. به‌علاوه، این سلاح لیزری برای شناسایی نوری که از هدفش بازتاب پیدا می‌کند، سامانه خاص خودش را دارد تا به‌طور دقیق روی اپتیک‌ها تمرکز کند.

روسیه می‌خواهد به ماهواره‌ها آسیب جدی بزند

در گذشته از لیزر برای کور کردن موقت ماهواره‌ها استفاده می‌شد، اما روسیه ظاهرا می‌خواهد با لیزرهای قدرتمند خود به حسگرها آسیب دائمی وارد کند. روسیه قبلا در ماه نوامبر ۲۰۲۱ از روش حملات موشکی برای مقابله به ماهواره‌ها رونمایی کرده بود، اما به نظر می‌رسد که این کشور حالا حمله لیزری را ترجیح می‌دهد.

تلاش کرملین برای حمله به ماهواره‌ها احتمالا تحت تاثیر عملیات‌های نظامی اخیر آن‌ها در اوکراین بوده است. اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس ماه گذشته کمپین اطلاعاتی روسیه را از بین برد و پیش‌تر در مقابل تلاش‌های این کشور برای هک و تداخل مقاومت کرده است.

white

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *