پزشکی

روش‌های ماساژ سر برای رشد مو و نحوه اثرگذاری آن

آیا تا به حال سرتان را ماساژ داده‌اید؟ اگر این کار را انجام داده باشید، حتما می‌دانید چقدر آرامش‌بخش است. بعضی از پژوهشگران ادعا می‌کنند ماساژ سر علاوه بر کاهش استرس و تنش، می‌تواند رشد موها را نیز تقویت کند. فایده ماساژ سر برای رشد مو مواقعیت است یا افسانه؟ اگرچه پژوهش‌های کمی در این زمینه انجام شده است، احتمال دارد که بسته به نیازهای رشد موهای شما، امیدهایی برای درست‌بودن این فرضیه وجود داشته باشد. در این مقاله، به شواهد علمی درمورد اثر ماساژ سر برای رشد مو نگاه دقیق‌تری می‌اندازیم. علاوه بر این، چند راهنمایی هم برای رشد مو خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

آنچه از این مقاله یاد خواهید گرفت :
ماساژ سر چیست؟ | آیا ماساژ سر برای رشد مو مفید است؟ | چطور سرتان را ماساژ دهید | راهنمایی‌های دیگر برای رشد مو

ماس سر چیست؟

ماساژ سر شبیه به ماساژ گردن، پشت یا تمام بدن است، با این تفاوت که معمولا با ملایمت بیشتری انجام می‌شود. سر را معمولا بدون روغن ماساژ می‌دهند، اما اگر بخواهید، می‌توانید از روغن ماساژ هم استفاده کنید.

برای ماساژ سر معمولا فقط از نوک انگشتان استفاده می‌شود؛ البته، می‌توانید از دستگاه‌های مخصوص ماساژ سر نیز استفاده کنید. این دستگاه‌ها از فشار نوک انگشتان دست تقلید می‌کنند.

عکس مدل‌های مختلف ماساژور سر

آیا ماساژ سر برای رشد مو مفید است؟

اثر ماساژ سر برای رشد مو

پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد به این نتیجه رسید که ماساژ‌ سر به‌صورت منظم می‌تواند باعث ضخیم‌تر شدن مو بشود. در این پژوهش، سر ۹ مرد ۴ دقیقه در روز به‌مدت ۲۴ هفته ماساژ داده شد. در پایان پژوهش، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که موهای مردان در مقایسه با ابتدای پژوهش ضخیم‌تر شده بود.

پژوهش دیگری که در سال ۲۰۱۹ انجام شد این نتایج را تأیید کرد. در این پژوهش، ۳۴۰ نفر در نظرسنجی شرکت کردند. این افراد بر مبنای دستورالعمل خاصی به‌هدف بهبود ریزش مو روزی ۲ بار سرشان را ماساژ دادند. ۶۹ درصد از این افراد گزارش دادند که ریزش مویشان (آلوپیسیا) بهتر شده بود.

فواید ماساژ سر برای رشد مو به فولیکول مو مربوط می‌شود. زندگی هر تار موی سر شما از فولیکولی آغاز می‌شود که درست زیر پوست سر قرار دارد. بر مبنای پژوهش‌ها، ماساژ سر با کشش سلول‌های فولیکول مو باعث ضخیم‌شدن تارهای مو می‌شود. علاوه بر این، ماساژ سر فولکیول‌ها را تحریک می‌کند تا تارهای موی ضخیم‌تری تولید کنند. همچنین، به نظر می‌رسد که احتمالا ماساژ سر به گشادشدن رگ‌های زیر پوست سر کمک می‌کند و در نتیجه، رشد مو را تقویت می‌کند.

پژوهش‌های کمی در این زمینه انجام شده‌اند؛ اما نتایجی که تاکنون به‌ دست آمده‌اند نویدبخش فایدهٔ ماساژ برای رشد مو هستند.


حتما بخوانید: برای رشد سریع مو چه کار باید کنیم؟


روش‌های ماساژ سر برای رشد مو

روش‌های مختلفی برای ماساژ سر وجود دارند که می‌توانند رشد مو را تحریک کنند. در ادامه ۴ روش را بررسی می‌کنیم.

۱. ماساژ سنتی سر

در ماساژ سنتی سر فقط از نوک انگشتان استفاده می‌شود.

۱. با نوک انگشتان هر دو دست و با حرکات دایره‌وار، فشار آرام تا متوسطی بر سر وارد کنید.

۲. تمامی قسمت‌های سر را ماساژ دهید.

۳. هر روز چندین بار و هر بار ۵ دقیقه با نوک انگشتان‌، سرتان را ماساژ دهید.

همچنین می‌توانید از ماساژدهنده‌های حرفه‌ای بخواهید سرتان را ماساژ دهند. هزینه این کار باتوجه‌به مدت‌زمان ماساژ متفاوت است.

۲. ماساژ سر برای رشد مو در هنگام شست‌و‌شوی سر

اگر وقت ندارید، می‌توانید هنگام شستن سرتان، آن را به روش ماساژ سنتی (که در بالا توضیح دادیم) ماساژ دهید. درحالی‌که شامپو یا نرم‌کننده به سرتان زده‌اید، به‌مدت ۵ دقیقه با نوک انگشتان، سرتان را ماساژ دهید؛ سپس موهایتان را طبق معمول آب‌کشی کنید.


حتما بخوانید: بهترین زمان حمام رفتن چه موقع است؟


۳. استفاده از برس و دستگاه‌های ماساژ

ماساژ سر با ابزار ماساژ - ماساژ سر برای رشد مو

برای سر هم مانند بدن، ابزارهای مختلفی برای ماساژ وجود دارد. بااینکه بعضی از متخصصان پوست، استفاده از ماساژور سر را پیشنهاد می‌دهند، بعضی دیگر از متخصصان عقیده دارند ماساژ با نوک انگشتان دست هم به همان اندازه مفید است. در نهایت، این خود شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام شیوه برای شما مفیدتر است.

دستگاه‌های ماساژ سر به‌شکل برس یا ماساژورهایی با دستگیرهٔ لاستیکی هستند. می‌توانید به‌همان شکلی که سرتان را با نوک انگشتان ماساژ می‌دهید، از این دستگاه‌ها برای ماساژ تمامی قسمت‌های سرتان استفاده کنید.

انواع برس برای ماساژ سر

قبل از دانستن این نکات شامپو نخرید

۴. ماساژ سر برای رشد مو با روغن‌‌های اسانس

همچنین می‌توانید برای ماساژ سر از روغن‌های اسانس استفاده کنید. پژوهش‌هایی که روی حیوانات انجام شده‌اند نشان می‌دهند که روغن اسطوخودوس و نعناع فلفلی (سوسَنبَر) می‌توانند برای رشد مو مفید باشند.

۱ تا ۲ قطره روغن اسطوخودوس یا سوسنبر را با ۱ قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل مخلوط کنید. این مخلوط را روی سر بریزید و با نوک انگشتان یا دستگاه ماساژور، روغن را به‌آرامی در سر ماساژ دهید.

حتما قبل از اینکه هر نوع روغن اسانس را روی سرتان بریزید، ابتدا آن را بر قسمت کوچکی از پوستتان امتحان کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید.

خرید روغن اسانس از دیجی‌کالا

حتما بخوانید: خواص روغن کرچک برای پوست، مو و سلامت بدن


راهنمایی‌های دیگر برای رشد مو

علاوه بر ماساژ سر، روش‌های اثبات‌شدهٔ دیگری نیز برای رشد مو وجود دارند. در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  • از شست‌و‌شو و شانه‌کردن بیش‌از‌حد بپرهیزید. همچنین، استفاده از درمان‌های شیمیایی، رنگ‌ مو و دستگاه‌های خشک‌کننده و شکل‌دهنده مانند اتوی مو و سشوار را محدود کنید. همهٔ اینها می‌توانند کوتیکول مو را ضعیف کنند و به تارهای مو آسیب برسانند.
  • حتما از پزشکتان بخواهید آزمایشی برای سنجش کمبود ویتامین ها و مواد معدنی برایتان بنویسد. کمبود زینک، کمبود آهن و بیوتین باعث ریزش مو می‌شوند.
  • ماینوکسیدیل (دارویی برای فشار خون بالا) را به‌صورت موضعی و برای طاسی ارثی پشت سر به کار ببرید. این دارو به‌شکل مایع یا کف موجود است و برای ریزش موی جلوی سر مفید نیست.
  • از پزشکتان بخواهید داروهایی برای ریزش مو تجویز کند، داروهایی مانند فیناستراید (finasteride) یا پروپسیا (Propecia) برای آقایان و اسپیرونولاکتون (spironolactone) برای خانم‌ها.
  • از متخصص پوستتان درباره درمان‌های تخصصی برای ریزش مو بپرسید؛ روش‌هایی مانند درمان با لیزر، کاشت مو و تزریق کورتیکواستروئید (corticosteroid).
  • موضوع ریزش مویتان را با پزشکتان در میان بگذارید. اگر ریزش مویتان از حد معمولی بیشتر است، شاید دلیل آن اختلالاتی مانند کم کاری تیروئید باشد.

سخن آخر

پژوهش‌های کمی درباره اثر ماساژ سر برای رشد مو انجام شده‌اند، اما شواهد علمی نشان می‌دهند که با اینکه ماساژ سر نمی‌تواند ریزش مو را درمان کند، ممکن است برای تقویت رشد مو مفید باشد.

شما می‌توانید با نوک انگشتان، سرتان را ماساژ بدهید یا می‌توانید از دستگاه‌های ماساژور مخصوص سر استفاده کنید. همچنین می‌توانید ماساژ سرتان را به ماساژ‌دهنده‌‌ حرفه‌ای بسپارید.

اگر ریزش مویتان شدیدتر شد یا علائم دیگری علاوه بر ریزش مو مشاهده کردید، حتما با پزشکتان مشورت کنید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *