دسته‌بندی نشده

رژیم غذایی کتوژنیک چطور از ما در مقابل آنفولانزا محافظت می‌کند؟

رژیم کتوژنیک چطور از ما در مقابل آنفولانرا محافظت می‌کند؟

هرساله در جهان عده بسیاری بر اثر ابتلا به آنفولانزا و سایر بیماری های ویروسی جان خود را از دست می‌دهند. درحدود ۹ درصد از جمعیت جهان به آنفولانزا مبتلا می‌شوند. این بیماری هر سال موجب مرگ ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر در جهان می‌شود. معرفی واکسن آنفولانزا توانست به کاهش ابتلا به آنفولانزا و مرگ‌ومیر ناشی از آن کمک بکند. بااین‌حال هنوز هیچ درمانی برای بیماری آنفولانزا کشف‌ نشده است. نتایج یک‌ مطالعهٔ جدید نشان داد که بدن در صورت انتخاب رژیم غذایی مناسب (رژیم کتوژنیک) شاید بتواند بر ویروس آنفولانزا چیره بشود. برای دانستن نقش رژیم کتوژنیک در مبارزه با ویروس آنفولانزا و بیماری‌هایی از این دست، با ادامه این مطلب همراه شوید.

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:
تأثیر رژیم کتوژنیک بر ویروس آنفولانزا | مطالعه انجام‌شده | چگونگی تأثیر رژیم کتوژنیک بر سیستم دفاعی بدن | نتیجه‌گیری

تأثیر رژیم کتوژنیک بر ویروس آنفولانزا

رژیم کتوژنیک موجب آزادشدن سلول های موثری در دستگاه ایمنی می شود.

متخصصان سلامت و دانشمندان به‌دنبال روش‌های درمانی غلبه بر آنفولانزا هستند. بااین‌حال ممکن است کلید چیره‌شدن بر آنفولانزا در درون بدن ما وجود داشته باشد و با رژیم کتوژنیک این کلید فعال شود.

رژیم کتوژنیک بر پایه مصرف غذاهای سرشار از پروتئین و چربی، و مصرف بسیار اندک غذاهای محتوی کربوهیدرات است. در رژیم‌ کتوژنیک، بیشتر وعده‌های غذایی از گوشت قرمز، ماهی، ماکیان و سبزیجات غیرنشاسته‌ای تشکیل می‌شود.

در یک مطالعه جدید، موش‌های آلوده به ویروس آنفولانزا با رژیم کتوژنیک تغذیه شدند. براساس یافته‌های این مطالعه، میزان مرگ‌ومیر موش‌ها در دوران رژیم کتوژنیک، نسبت به زمان تغذیه با غذاهای سرشار از کربوهیدرات، به‌طور چشمگیری کاهش یافت.

پژوهشگران بر این باورند که دلیل عمدهٔ این امر آن است که رژیم کتوژنیک از تشکیل «اینفلامازوم‌ها» جلوگیری می‌کند. این ترکیبات اُلیگومرهای چندپروتئینی هستند که به‌وسیلهٔ سیستم ایمنی فعال می‌شوند.

اینفلامازو‌م‌ها موجب بروز واکنش‌های مخربی در دستگاه ایمنی می‌شوند. آنها بر روی آزادشدن سلول‌های «تی گاما دلتا» تأثیر منفی می‌گذارند و باعث کاهش تولید این سلول‌ها می‌شوند.

خوب است بدانید که سلول‌های تی گاما دلتا مسئول تولید مخاط در دیوارهٔ ریه‌ها هستند. عملکرد مناسب این سلول‌ها به رهایی بدن از عوامل عفونت‌زا کمک می‌کند. مخاط حاوی مواد عفونی از طریق سرفه کردن (خلط) از بدن دفع می‌شود.


طراحی مطالعه و نتایج

این مطالعه برای مشخص‌کردن تأثیرات رژیم کتوژنیک بر بدن فرد در مبارزه با عفونت‌های کشنده مانند ویروس آنفولانزا طراحی شد. پژوهشگران دسته‌ای از موش‌ها را یک هفته قبل از آلوده‌شدن به ویروس‌ آنفولانزا با رژیم کتوژنیک تغذیه کردند. سپس موش‌ها را برای مشاهده نشانه‌های عفونت و واکنش‌های دستگاه ایمنی‌شان یررسی کردند.

پژوهشگران دریافتند که رژیم کتوژنیک توانست با افزایش شمار سلول‌های تی گاما دلتا در راه‌های هوایی موش‌ها به محافظت‌شان در برابر ویروس آنفولانزا کمک بکند.

این واکنش در موش‌ها نسبت به انسان‌ها دیرتر شروع می‌شود؛ زیرا موش‌ها به گیرنده‌های سلول T وابسته هستند، اما در انسان این واکنش سریع‌تر اتفاق می‌افتد؛ زیرا سلول‌های تی گاما دلتا می‌توانند به‌طور مستقل گسترش یابند.

علاوه‌براین، پیش از این مطالعهٔ دبگری در موش‌ها نشان داده بود که یک زیرمجموعه از سلول‌های تی گاما دلتا در موش‌ها می‌تواند به‌طور مؤثری بر کشتار سلول‌های هوایی آلوده به ویروس آنفولانزا تأثیر بگذارد.

در مطالعه جدید، گسترش سلول‌های تی گاما دلتا توانست شمار ویروس‌ها را در موش‌های دارای رژیم کتوژنیک، کمتر کند. همچنین پژوهشگران توانایی بالقوه برای تغییر در سطح فعالیت ژنتیکی را با تکنیک توالی‌یابی RNA مورد بررسی قرار دادند. این تکنیک می‌تواند سطح رونویسی را در ژنوم اندازه‌گیری کند.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که رژیم کتوژنیک می‌تواند بر توسعه و گسترش سلول‌های تی گاما دلتا تی تأثیر بگذارد.

چگونه رژیم کتوژنیک می‌تواند بر دفاع بدن تأثیر بگذارد؟

چگونه سلول‌های تی گاما دلتا می‌توانند در پاسخ به رژیم کتوژنیک از بدن محافظت بکنند؟ همان‌گونه که پژوهشگران گزارش کرده‌اند، تئوری فعلی بر این مبناست که گسترش این سلول‌ها (در واکنش به رژیم کتوژنیک) موجب کشتار مؤثرتر ویروس آنفولانزا می‌شود.

این امر‌ توانست میزان ویروس را کاهش دهد و از سلول‌های پوششی راه‌های هوایی محافظت کند.

متخصصان بر این باورند که سلول‌های تی گاما دلتا بر اثر رژیم کتوژنیک تحریک می‌شوند؛ سپس این سلول‌ها موجب تقویت سد دفاعی سیستم ایمنی و افزایش سلول‌های پوششی راه‌های هوایی می‌شوند و واکنش بهتر آنها در برابر ویروس آنفولانزا را در پی دارند.



نتیجه‌گیری

 رژیم کتوژنیک می تواند به بهبود از آنفولانزا و سایر ویروس ها کمک بکند.

این نتایج نشان داد که راه مبارزه با ویروس آنفولانزا تنها استفاده از داروها برای کاهش علائم آنفولانزا نیست، بلکه تغییر رژیم غذایی می‌تواند تأثیر چشمگیری بر واکنش بدن در برابر عفونت داشته باشد. درنتیجه، اگر بتوان با تغییر رژیم غذایی واکنش بهتری در برابر ویروس آنفولانزا داشت، می‌توان در برابر سایر بیماری ها و ویروس‌های خطرناک نیز از همین روش استفاده کرد.

البته این دست مطالعات در ابتدای راه خود قرار دارند. برای نشان‌دادن تأثیر دقیق رژیم کتوژنیک بر مبارزه با ویروس آنفولانزا و سایر ویروس‌ها به مطالعات بیشتری نیاز است.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده است، آن را برای دیگران هم بفرستید. همچنین خوشحال می‌شویم نظرات و بازخوردهای شما را درمورد این مطلب بخوانیم. پس برای بهبود هرچه بیشتر کیفیت مقالات ما، بازخوردهای خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.


Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *