۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
علمی

رکورد شکنی در برقراری ارتباط

این بیمار با ایمپلنت مغزی خود موفق شده تا در هر دقیقه ۶۲ کلمه را ادا کند که سه برابر سریع تر از تحقیقات قبلی است .

هشت سال پیش ، یک بیماری قدرت تکلم خود را به دلیل ALS یا بیماری لوگریگ که باعث فلج می شود ، از دست داد . هر چند او هنوز هم می تواند صدا تولید کند ، اما کلمات ، نا مفهومی را ادا می کند . اکنون پس از داوطلب شدن برای دریافت ایمپلنت مغزی، این زن توانست تا عبارتی مانند ( من صاحب خانه ام نیستم  ) و ( سخت است ) را با سرعتی به گفتار نزدیک بیان کند .

دانشمندان دانشگاه استنفورد در مقاله ای که هنوز به هم نرسیده است توضیح می دهند که داوطلب آن ها را در رکورد قبلی در زمینه استفاده از ایمپلنت مغزی برای برقراری ارتباط را شکسته و موفق شده است با سرعت ۶۲ کلمه در دقیقه صحبت کند که سرعت آن در مقایسه با رکورد قبلی سه برابر بهتر است . در ادامه گزارش مربوط به این پیشرفت بزرگ نوشته شده است که افراد بدون نقص گفتار معمولاً با سرعتی حدود ۱۶۰ کلمه در دقیقه صحبت می کنند.

 

رکوردشکنی در برقراری ارتباط از طریق ایمپلنت مغزی: 62 کلمه در دقیقه

فعالیت نورون های حرکتی باایمپلنت مغزی

رابطه مغز با کامپیوتر که محققان که با آن کار می کنند ، شامل یک پد کوچک از الکترودهای تیز است که در قشر حرکتی فرد قرار می گیرند . این امر به محققان اجازه می دهد تا فعالیت چندین نورون را به طور همزمان ثبت کند و الگوهایی را پیدا کنند که منعکس کننده حرکتی هستند که شخص به ۀآن ها فکر می کند، حتی اگر فلج باشد.

در تحقیقات جدید تیم استنفورد قصد داشت بداند که آیا نورون های قشر حرکتی حاوی اطلاعات مفیدی در مورد حرکت گفتاری هستند یا خیر .

حرکت گفتاری ظریف و کوچک هستند و به گفته دانشمندان ، فقط چندیین نورون حاوی اطلاعات حاوی اطلاعات کافی بودند تا به یک برنامه کامپیوتری اجازه دهند با دقت خوبی کلماتی را که بیمار می خواست بگوید پیش بینی کند . سپس این اطلاعات به صفحه رایانه منتقل شد و کلماتی که بیمار تلاش داشت به رایانه بگوید روی آن نمایش داده می شد.

 

 

رکوردشکنی در برقراری ارتباط باایمپلنت مغزی؛ ۶۲ کلمه در دقیقه!

سیستم ایمپلنت مغزی فعلی در حال حاظر از چند نوع برنامه یادگیری ماشین استفاده می کند . تیم استنفورد همچنین برای بهبود دقت آن از نرم افزاری استفاده می کند که پیش بینی می کند معمولاً چه کلمه ای در یک جمله قرار می گیرد .

( فیلیپ ساببس ) محقق دانشگاه کالیفرنیا ، سانفرانسیسکو که در این پروژه شرکت نداشته است ، نتایج این تحقیق را یک پیشرفت بزرگ خوانده و گفته است که فناوری تجربی مغز خوانی می تواند به زودی از آزمایشگاه خارج شده و به یک محصول مفید تبدیل شود .

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *