۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
سیاسی

زارع‌پور از همکاری مشترک ایران و روسیه برای جایگزینی اپلیکیشن‌های غربی خبر داد

به‌گفته‌ی وزیر ارتباطات، ایران و روسیه قرار است برای توسعه‌ی گزینه‌های جایگزین نرم‌افزار و سیستم‌‌عامل‌های غربی در شرایط تحریم وارد همکاری دوجانبه شوند.

سه روز پیش،‌ وزیر ارتباطات ایران به‌همراه برخی از نمایندگان دیگر این وزارتخانه و چند شرکت فعال در حوزه‌ی IT با نمایندگان وزارت توسعه‌ دیجیتال روسیه و شرکت دولتی روستخ در مسکو دیدار کرد. در این نشست، دو طرف کارگروه مشترکی برای همکاری در حوزه‌های دولت الکترونیک، اطلاعات، تجهیزات الکترونیکی و امنیت سایبری ایجاد کردند. به‌‌گزارش اسپوتنیک، عیسی زارع‌پور در این دیدار گفت:‌

وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در چندین زمینه فعالیت می‌کند: تعیین مقررات اپراتورهای تلفن‌همراه، توسعه خدمات دیجیتال در کشور، خدمات پستی و لجستیک‌های مربوط به آن و فعالیت‌های فضایی. ما با طرف روسی در تمام این چهار حوزه مذاکراتی کرده‌ایم.

به‌گفته‌ی اسپوتنیک، همکاری فعال شرکت‌های ایرانی و روسی در حوزه‌ی فناوری اطلاعات از دو ماه پیش و با امضای یادداشت تفاهمی برای همکاری دوجانبه در‌زمینه‌ی ارتباطات و فناوری اطلاعات و خدمات پستی شروع شد.

اسپوتنیک به‌نقل از زارع‌پور نوشت که در شرایط تحریم لازم است از سیستم‌‌عامل‌ها و اپلیکیشن‌های غربی فاصله گرفت و وابستگی به محصولات آن‌ها را از بین برد. وزیر ارتباطات ایران اضافه کرد برای رسیدن به این هدف، تهران و مسکو قرار است در توسعه‌ی «نرم‌افزار استراتژیک مدیریت پایگاه داده» (DBMS) سرمایه‌گذاری کنند که به‌گفته‌ی وزیر ارتباطات، یکی از زمینه‌های مهم همکاری‌های ایران و روسیه برای رفع نیازهای بخش دولتی هر دو کشور است.

زارع‌پور با اذعان به این موضوع که «هنوز در برخی زمینه‌ها به استفاده از پلتفرم‌های خارجی مجبور هستیم»، تأکید کرد که «روسیه و ایران قطعاً باید از تخصص یکدیگر برای پرکردن این خلأها و تبادل تجربیات استفاده کنند».

اسپوتنیک در بخش دیگری از این گزارش، به نقشه‌‌راه احتمالی ایران و روسیه در حوزه‌ی فناوری پیشرفته اشاره کرد که به‌گفته‌ی زارع‌پور، ابتدا لازم است برای آشنایی بیشتر با نیازها و توانایی‌هایی هر دو طرف، جلسات مشترک بیشتری با تولیدکنندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار هر دو کشور برگزار شود

زارع‌پور اضافه کرد که شرکت‌های ایرانی و روسی لازم است با همکاری مشترک و آزمایش فناوری‌ها و تجهیزات و ماشین‌آلات جدید، اعتماد متقابل ایجاد کنند و با انجام تحقیقات مشترک درزمینه‌ی توسعه و آزمایش محصولات فناوری اطلاعات، نیازهای فوری دو کشور را برآورده کنند. زارع‌پور معتقد است تفاهم‌نامه‌ی تهران و مسکو گام مهمی در مسیر نزدیک‌شدن دو کشور در حوزه‌ی فناوری است.

وزیر ارتباطات درپایان افزود:

شرکت‌های ایرانی و روسی تمایل خود را برای خرید سیستم‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات یکدیگر اعلام کرده‌اند. تهران و مسکو برای برنامه‌های فضایی مشترک نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند و امیدواریم که این برنامه‌ها «به‌زودی» به مرحله‌ی اجرا درآیند.

دست همکاری نماوا و ساترا؛ فیلیمو همچنان منتقد ماند
سرویس امنیت سفر برای رانندگان اسنپ راه‌اندازی شد
انتقاد تند مدیرعامل فیلیمو درباره اقدامات ساترا: رگولاتور یا تنظیم‌گر ما نباید رقیب و ذینفع باشد
رفع فیلتر یاندکس در ایران؛ محدودیت در جست‌وجوی گوگل همچنان ادامه دارد
در نظرسنجی زومیت درباره اجباری شدن جستجوی امن گوگل و بینگ شرکت کنید -+
منبع:زومیت

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *