۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
پزشکی

سلول های بنیادی چیست؟

سلول بنیادین مادر تمام سلول هاست و توانایی تبدیل به تمام سلول های بدن را دارد.این سلول ها توانایی خود نوسازی (Self Renwing ) و تمایز (Differentiating  ) به عنوان سلول ها از جمله سلول های خونی ،قلبی، عصبی و غضروفی را دارند.همچنین در باز سازی و ترمیم بافت های مختلف بدن به دنبال آسیب و جراحت موًثر بوده و می توانند به درون بافت های آآسیب دیده ای که بخش عمده پسلول های آنها از بین رفته است پیوند زده شوند و جایگزین سلول های آسیب دیده شوند و به ترمیم رفع نقص در آن بافت بپردازد.

به دلیل توانایی منحصر به فرد سلوال های بنیادین ، این سلول ها امروزه از مباحث جذاب در زیست شناسی و علوم درمانی است.همچنین تحقیقات در این زمینه دانش ما را درباره چگونگی رشد و تکوین یک اندام  از یک سلول منفرد اتفزایش داده  و مهم تر آن که به فهم مکانیزم جایگزینی سلول های سالم بات سلول هتای آسیب دیده کمک کرده است.

استفاده از سلول های بنیادی  :

درمان بیماری های خونی :پیوند ها با سلول های بنیادی اکنون به بیماران دچار سرطان خون( النفوم) کمک می کند . سلول های بنیادی خودشان هیچ هدفی را محقق نمی کنند ولی به دلایل زیادی مبهم هستند .اول اینکه با تحریک مستقیم بسیاری از سلول های بنیادی می توانند نقش سلولی خاص  را بر عهده بگیرند و. می توانند تحت شرایط مناسب بافت تخریب شده را ترمیم کننداین پتانسیل می تواند موجودات زنده را باقی نگه دارد و زخم ها و تخریب بافت ها را در افراد پس از بیماری یا   آسیب ترمیم کند.

درمان بیماری های قلبی:

در سال ۲۰۱۳  گروه پژوهشی از بیمارستان ماساچوست در PNAS گزارش کردند توانسته اند با استفاده از سلول های بنیادی انسان عروق خونی را در موش آزمایشگاهی تولید کنند، طی دو هفته ای از کاشت سلول های بنیادی شبکه های عروق خونی شکل گرفت . کیفیت این عروق خونی به خوبی رگ های خون طلبیعی بود .موًلفان امیدوارند که این تکنیک نهایتاً بتواند به درمان بیماری های عروقی و قلبی کمک کند .دانش مندان امیدوارند روزی بتوانند سلول های سالمی را در آزماییشگاه ایجاد کنند که بشود به افراتدی دارای بیماری قلبی پیوند شود   این سلول های جدید میتواند آسیب قلبی را با بازسازی قلب با بافت سالم بازسازی کند.

درمان بیماری های مغز:

پزشکان شاید روزی بتوانند از سلول ها و بافت های جایگزین در درمان بیماری های مغزی مانند پارکینسون و آلزایمر استفاده کنند. برای نمونه در بیماری پارکینسون تخریب سلول های مغزی باعث حرکات کنترل نشده عضلات می شود. دانشمنداتن توانسته اند از سلول های بنیادی استفاده کنند تا بافت مغزی تخریب شده را بازسازی کنند این می تواند سلول های مغزی تخصصی را که حرکتات غیر قابل کنترل عضلانی دارند را مهار کنند و دوباره به کار بگیرند .پزوهشگران اخیراً از سلول های بنیادی جنینی  تماتیز یافته استفاده کردند و کوشیده اند آآن را به این سلول ها تبدیل کنند تا درمان خوبی حاصل شود.

درمان بیماری های خونی:

پزشکان اکمنون به طور معمول از سلول های بنیادی بالغین استفاده می کنند تا بیماری هایی مانند لوکمی، آتمی داسی شکل بگیرد و دیگر مشکلات کمبود ایمنی را درمان کنند. سلول های بنیادی خون ساز در خون و مغز استخوان ایجاد می شود و می تواند همه انواع سلول های خونی را ایجاد کند و اینها شامل سلول های گلبول قرمز است که اکسیژن را حمل می کنند و شامل گلبول سفید است که با عوامل بیماری زا مقابله می کند.

سلول های بنیادی اهدایی یا بخششی:

افراد می توانتد برای کسانی که دوستشان دارند یا حتی برای استفاده برای خودشان در آینده سلول بنیادی اهدا کنند.

بخشش از دو طریق انجام می شود:

مغز استخوان: این سلول ها طی بیهوشی عمومی به خصوص از لگن یا استخوان پلویس داده می شود.تکنیسسون ها سپس سلول های  را از مغز استخوان جدا میکنند و ذخیره و اهدا می شوند. سلول های بنیادی محیطی : یک بیمار چندین تزریق دریافت می کند تا  مغز استخوان تحریک شود و سلول هعای بنیادی را آزاد کند بعداً خون از بدن او کشیده می شود و ماشینی سلول بنیادی را جدا می کند و پزشکان خون را به بدن او برمی گردانند.

خون بند ناف: سلول های بنیادی می توانند از بند ناف پس از زایمان جدا شوند و هم خطری هم برای نوزاد ندارد برخی افراد خون بند ناف را اهدا می کنند و برخی آن را نگهداری می کنند .هزینه نگهداری این سلول ها زیاد است ولی فواید زیادی برای آینده خواهد داشت.تاز طریق پژوهش ها روی سلول های بنیادی دانشمندان امیدوارند کلیدهایی را در درمان بیماری هایی که اکنون درمانی ندارند پیدا کنند.

استفاده از جنین برای سلول های بنیادی:

در مورد استفاده از سلول های بنیادی جنینی اختلاف نظر وجود دارد. در این روش بلاستوسیت خراب می شود و نمی تواند به انسان کامل تبدیل شود .تا امروز دانشمندان در جستجوی راه هایی هستند تا سلول های بنیادی ای را بسازند یا استفاده کنند که تبدیل به جنین نمی شود.

ترکیب انسان و حیوان:

در بسیاری پژوهش های سلول های بنیادیف  وارد سلول های انسانی را وارد سلول های حیوانی مانند موش و خرگوش  میکند .برخی افراد معتقدند این روش ممکن اسست موجودی مرکب از حیوان و انسان درست کند .در برخی کشورها تولید سلول های بنیادی جنینی ممنوع است . در آمریکا دانش مندان می توانند روی نسل های سلول  های بنیادی جنینی کار کنند ولی بر اساس قوانین فدرال کار روی نسل های سلول های بنیادی از سال ۲۰۰۱ ممنوع شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *