۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
پزشکی

سندروم زیبای خفته چیست ؟علائم ،علل و درمان این اختلال خواب

سندروم کلاین لوین چیست؟ (علائم سندروم زیبای خفته) - ویکی روان

سندروم زیبای خفته چیست؟

سندروم زیبای خفته که باعث می شود که بخش بزرگی از روز به خوابیدن بگذرد.این سندروم مشکلات دیگری مانند گیجی و تغییر خلق و خو را در پی دارد. احتمال ابتلا به این سندروم در همه افراد وجود دارد،اما پسران نوجوان بیشتر در گیر آن می شوند.اختلال زیبای خفته در افراد بالای ۳۰ سال  کمتر رخ می دهد .حدود ۷۰ درصد مبتلایان به سندروم زیبای خفته مرد هستند.این اختلال حتی ممکن است ۱۰ سال به طول بیانجامد .در دورانی که فرد دچار سندروم می شود .حضور در مدرسه،کار کردن یا فعالیت های دیگر چندان آسان نخواهد بود.

نشانه های ابتلا به سندروم زیبای خفته چیست؟

مبتلایان به سندروم زیبای خفته با نشانه دست و پنجه نرم نمی کنند.در دوره غیر فعال بودن این سندروم فرد نشانه خاصی ندارد .اما در دوره های بروز سندروم ،فرد دچار نشانه هایی مانند خواب آلودگی شدید می شود که از چند روز تا چند هفته یا ا   یا چند ماه طول می کشد.

کسانی که دچار این سندروم زیبای خفته می شوند میل ششدید به خوابیدن دارند و صبح ها به سختی بیدار می شوند حتی امکان دارد فرد ابتلا تا ۲۰ ساعت هم بخوابد و فقط برای رفتن به دست شویی یا غذا خوردن بیدار شود و دوباره بخوابد.گاهی سندروم زیبای خفته آن قدر طول می کشد که فرد مبتلا باید تا طی شدن این وضعیت بستری شود .وجود چنین فردی در خانواده اعضای خاته و اطرافیان را به دردسر می اندازد.

دوره های ابتلا به این سندروم می توانند با نشانه های دیگری هم همراه باشد:

۱-توهم گیجی و فراموشی:

در دوره بروز سندروم امکان دارد مبتلایان دچار توهم شوند و حس کنند که از دنیا جدا شده اند و دور افتاده اند.گیج شدن و از یاد بردن برخی از خاطرات و اطلاعات هم بعید نیست.

۲-زود رنجی،کج خلقی ،رفتار های بچگانه:

پرخاشگری و رفتارهای کودکانه هم دربعضی از افراد مبتلا به سندروم زیبای خفته دیده می شود ،آنها گاهی تند و تیز و بی ادبانه حرف می زنند و رفتار می کنند.

۳-افزایش اشتها:

 

10 بیماری عجیب و نادر در جهان/ از سندرم زیبای خفته تا آلیس در سرزمین عجایب

زییاد شدن اشتها و پر خوری هم از نشانه های  دیگر سندروم است.این افراد معمولاً زیاد غذا می خورند و میلشان به غذاهای شیرین بیشتر می شود ،حتی گاهی ۶ تا۸ وعده غذایی هم می خورند.

۴-افزایش افراطی میل جنسی:

افزایش زیاد میل جنسی هم در مبتلایان به این سسندروم هم دیده می شود .این علامت در پسران بیشتر از دختران بروز می کند.در این حالت تمرکز افراد به مسائل جنسی زیاد تر می شود و میل به فعالیت های جنسی درآنها قوت می گیرد.

۵-اضطراب و افسردگی:

در دوران ابتلا به سندروم زیبای خفته معاشرت فرد با دیگران کم می شود انزوا روی زندگی اش سایه می اندازد. همین عاملی برای شکل گیری اضطراب و افسردگی است.در بعضی افراد حتی فکر خود کشی صورت می گیرد.

خوابیدن زیاد باعث میشود تا گردش خون در بخض هایی از مغز کاهش پیدا کند.متاسفانه وضعیتی که این سندروم به وجود می آورد قابل پیش بینی نیست.وقوع دوباره آن هم ناگهانی است و مشخص  نمی شودکه در هفته ها و ماه ها و سال های بعد در چه زمانی رخ خواهد داد.

بیشتر افراد پس از پایان دوره ای از اختلال زیبای خفته به زندگی معمولی باز می گردند و هیچ مشکل جسمی یا رفتاری برایشان پیش نمی آید .پس از تمام شدن هر دوره از اختلال ،فرد اتفاقات پیش آمده را چندان به یاد نخواهد آورد.

علت اصلی زیبای خفته چیست و چه کسانی در خطر ابتلا هستند؟

علت دقیق  سندروم زیبای خفته ناشناخته است ،اما برخی از  پزشکان معتقدند که عوامل مشخص خطر ابتلا به آن را افزتایش می دهند.مثلاً آسیب دیدن هیپو تالاموس می تواند در دچار شدن به سندروم نقش اساسی داشته باشد.این بخش از مغز مسئول کنترل خواب،اشتها و دمای بدن است.

ضربه خوردن به سر یا سقوط و آسیب دیدن سر از جمله علل محتمل سندروم زیبای خفته هستند.  برخی از افراد هم پس از عفونت هایی مانند آنفولانزا دچار سندروم مذکور می شود.

همین مسئله باعث شده دانشمندان احتمال بدهند سندروم زیبای خفته نوعی اختلال خود ایمنی باشد .منظور از اختلال خود ایمنی چیست؟به نوعی بیماری گفته میشود که سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم بدن حمله می کند.

در بعضی از خانواده ها بیش از یک عضو به این سندروم مبتلا هستند.بنابراین شاید پای جنبه های وراثتی هم در میان باشد .عوامل دیگری که احتمال ابتلا به این سندروم را افزایش می دهد عبارت اند از::

۱-کم خونی

۲-استرس شدید

۳-مسافرت رفتن زیاد

۴-فعالیت های بدنی

۵-قاعدگی

۶-واکسن زدن

۷-مصرف الکل و مواد مخدر.

تشخیص سندروم زیبای خفته چگونه است؟

برای درمان آپنه خواب یا خفگی موقت در خواب چه باید کرد؟ - دکتر نجفیبرای درمان آپنه خواب یا خفگی موقت در خواب چه باید کرد؟ - دکتر نجفی

تشخیص این سندروم کار ساده ای نیست ،تشابه و نشانه های آن با برخی از مشکلات روانی دیگر می تواند متخصصان را در تشخیص به اشتباه بیندازد.گاهی دست کم چهار سال طول می کشد تا این اختلال در یک فرد قاطعانه تشخیص داده شود.

بیمار و اطرافیان دوست دارند سرییع بفهمند علت این مشکلات چیست .با این حال متخصصین برای تشخیص سندروم زیبای خفته به زمان نیاز دارند و باید مجموعه ای از آزمایش ها را انجام بدهند و با حذف گزینه های محتمل مختلف به نتیجه نهایی برسند و مطمئن شوند که اختلال زیبای خفته رخ داده است.

آزمایش های مختلف برای تشخیص این اختلال عبارت اند از:

۱-آزمایش خون

۲-تصویر برداری های مختلف

۳-بررسی وضعیت خواب فرد.

متخصصان سعی می کنند با بررسی نتایج آزمایش ها به این نتیجه برسند که مشکلات زییر وجود ندارند .چون نشانه های سندروم زیبای خفته مشابه علائم این مشکلات است:

۱-انواع دیابت

۲-وجو دد تومور در بدن

۳-التهاب

۴-کم کاری تیروئید

۵-عفونت ها

۶-اختلالات خواب

۷-بیماری های مغز و اعصاب مانند ام اس(MS).

خواب آلودگی غیر عادی از نشانه های افسردگی است برای همین پزشک متخصص به احتمال زیاد ارزیابیسلامت روان را هم برای تشخیص این درد در نظر می گیرد با بررسی اایین نشانه هاپزشکان می توانند پی ببرند که این وضعیت به خاطر افسردگی شدید است.

درمان اختلال زیبای خفته چیست؟

داروهای زیادی برای درمان اختلال زیبای خفته وجود دارد که مصرفشان به کوتاه شدن مدت درگیری فرد با سندروم و باز نگش این اختلال کمک می کند .قرص های محرک یعنیی قرص هایی که باعث تحریک اعصاب میشوند .

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *