۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
دسته‌بندی نشده

سیفلیس؛ بیماری هولناکی که جنگ‌های تاریخ را به پیروزی و شکست رساند

تاریخچه سیفلیس - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

در اواخر قرن پانزدهم بود که بیماری خطرناکی که بعدآ معلوم شد سفلیس بوده در کشورهای اروپایی شیوع پیدا کرد . بیشتر سسرباززان درگیر جنگ بودند تحت تاًثیر قرار گرفت .

 

پادشاه فرانسه جنگی را در سال ۱۴۹۴ جنگی همه جانبه را علیه جمهوری های  شبه جزیثره ایتالیا طراحی کرد و به راه انداخت .

میکروب مرموز تا آن زمان ثبت نشده بود ولی در تاریخ بشر اضمحلال مردان چارلز بود . بیماری درون ارتش فرانسه پخش شد و بسیاری از نفرات را کشت .

 

سیفلیس؛ پلیدترین و دردناک‌ترین بیماری

 

 

دانشمند و شاعر آلمانی بود به نام اولریش فون هوتن چنین نوشت : که این مرض به عنوان پلید ترین و دردآورترین مرض در میان مردم شیوع پیدا کرد . عده ای از مردم به آ« بیماری فرانسوی و برخی دیگر بیماری ایتالیایی می گفتند.

یک نقاشی پزشکی اثر آلبرشت دورر

 

 

بیماری های آمیزشی در این دوره کمتر گزارش شده بود ؛  گسترش و اثر های آن روی جوامع مختلف در پژوهش علمی و فرهنگی به بررسی های دقیقی نیاز داشت .

 

سفلیس بسیاری از مردم فرانسه را کشت یا مردمانی از فرم افتاده را به جای آن ها نهاد .

 

فیلسوف و الهیت دان بزرگی بود به نام دسیدرویس که از دانشمندان بزرگ رنسانس شمالی بود که در سال۱۵۲۰ درباره این بیماری خوفناک نوست  : او می گفت مخرب ترین بیماری کدام است بدون تردید پاسخ می دهیم که این کدامین بیماری است و برای چندین سال لگام گسیخته طغیان کرده است .

 

سیفلیس پیامد مبادله کلمبی

 

فرضیه ای درباره باکتری ترپودها وجود داشت که عامل اصلی بیماری سفلیس را نشان می داد ، که منشآ این باکتری نواحی حاژه ای قاره آآمریکا است . این زیر گونه بعد از سفر به اقیانوس اطلس تغییر کرد .

 

نقاشی سال ۱۷۳۲ از ویلیام هوگارث

 

 

 

موادی مانند :  سیب زمینی ، گوجه فرنگی ، تنباکو که طی مبادله کلمبیایی دنیا جدید و قدیم آن ها را به هم متاصل می کند . مبادله کلمبیایی باعث ارتقای فرهنگ و اندیشه فرهنگ ، کالا و بیماری گیاهان و جانورتان شده بود .

 

یکی از شواهد کمتر دیده شده که ناشناخته شده و ناگوار در سفر کلمبیا بود و فاتحان اروپا را به دهانه دنیا متصل می کرد ، یکس از  پیامد های تجاوزات در و غارت وحشیانه در اروپا بوده است ..

 

 

بیماری های آمیزشی در سراسر اروپا به طور وحشتناکی شیوع پیدا کرد  که ناگوار با سفر کریستف کلمب به آمریکا و فاتحان قاره اروپا اتفاق افتاد .

 

بعد از اینکهافراد کلمبیایی به این بیماری مبتلا شدند نادانسته آن را بهع اروپا بردند و شعله های این بیماری مهار نشدنی زبانه کشید و در همه جای اروپا این بیماری رسید.

 

مردم شناس و زیست شناس اسکاتلندی بود که از دانشگاه اموری در آتلانتا ایالت جورجیا ، بیش از سه دهه از زندگی خود را وقف این پژوهش کرد.

 

اولین مورد ثبت شده در اروپا به سال ۱۴۹۵ بر می گردد ؛ اگر چه بعدآ شاعر و پزشک ایتالیایی نامی برای این بیماری گذاشت .

 

 

عمدتاًٌ  سربازان فرانسه از مزدورانی با ملیت های متفاوت بودند که اغلب یا ایتالیایی و اسپانیایی  بودند یا سوئیسی . . در این حال بیش از ۸۰۰ نفر دیگر هم از خدمه این اردوگاه بودند .

 

نام این عفونت به بیماری فرانسوی شهرت یافت  و خیلی زود نکوهش ها در اروپا شروع شد . و هر کشوری را مقصر می دانستند به خاطر شیوع این بیماری .

 

بیشتر ارتشی های فرانسه به دلیل  ضعف و ناتوانی افراد از هم پاشید و با شکست مواجه شده است . این پایان کار نبود بلکه سربازان شکست خورده این بیماری عامل اصلی شکست بیماری خوفناک شده دانست .

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *