۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
اجتماعی

شرایط آغاز فعالیت کسب‌وکارها با ریسک متوسط مشخص می‌شود

شرایط آغاز فعالیت کسب‌وکارها با ریسک متوسط مشخص می‌شود 

نایب رئیس اتاق اصناف تهران می‌گوید اگر مردم برای کارهای غیرضروری به واحدهای صنفی و پاساژها مراجعه نکنند، امکان بازگشایی همه‌ی واحدهای صنفی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وجود دارد.

ابراهیم درستی، نائب رئیس اتاق اصناف تهران در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرد هنوز زمان دقیق بازگشایی پاساژها مشخص نیست؛ اما اگر مردم برای کارهای غیرضروری به واحدهای صنفی و پاساژهای مسقف مراجعه نکنند، امکان بازگشایی همه واحدهای صنفی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وجود دارد. او همچنین پیشنهاد داد مشاغل پرخطر مانند رستوران‌ها و تالارها می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی غذای بیرون‌بر عرضه کنند.

به پیشنهاد نائب رئیس اتاق اصناف تهران برخی واحدهای صنفی می‌توانند برای رعایت مسائل بهداشتی و اشتغال امکان کار کردن به‌صورت شیفتی را برای کارمندان خود فراهم کنند یا به‌عنوان مثال آرایشگاه‌های مردانه می‌توانند صندلی‌ها را با فاصله از هم قرار دهند و همچنین با رعایت مسائل بهداشتی، فعالیت خود را آغاز کنند. او در ادامه تأکید کرد که از اجتماعات چندنفره و حضور در پارک‌ها باید خودداری شود.

مقاله‌ی مرتبط:

  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران خواستار بازگشایی کافی‌نت‌ها و پاساژهای کامپیوتری شد

درستی در ادامه افزود فعالیت واحدهای صنفی کم‌خطر از ۳۰ فروردین در تهران و از ۲۳ فروردین در سایر استان‌ها آغاز شده است. طبق اطلاعیه‌ی اتاق اصناف ایران فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای به غیر از فروشگاه‌های سوپرمارکتی، بهداشتی و شوینده، پاساژ و مجتمع‌های تجاری و بازارهای مرکزی مسقف، آرایشگاه و سالن‌های زیبایی، آموزشگاه‌های رانندگی، رستوران، اغذیه‌فروشی، طباخی و فست‌فود، گرمابه، سونا و ماساژ، روزبازارها و نمایشگاه‌ها، مراکز بازی و تفریحی و گیم‌نت، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی، تالار پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند؛ با این حال به‌نظر می‌رسد بخش‌های مختلف، کمک‌های دولت را برای جبران آسیب ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور کافی نمی‌دانند و خواستار بازگشایی مجدد واحدهای صنفی و تولیدی هستند.

با این حال فعالیت دوباره‌ی برخی از اصناف در قالب طرح فاصله‌گذاری هوشمند باعث شده است خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بین مردم برخی استان‌ها مانند مهاباد کم‌رنگ شود و مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند.

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان نیز در جلسه با روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد شرایط شروع به کار کسب‌وکارهای با ریسک متوسط با همکاری کمیته‌ی امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا به‌زودی ارائه خواهد شد. او همچنین گفت همکاری مردم با اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند باعث کاهش روند گسترش بیماری و ثابت شدن آن در برخی‌ استان‌ها شده است.

روحانی در مورد بازگشایی مراکز آموزشی نیز اعلام کرد که این موضوع بستگی به شرایط و وضعیت کنترلی کرونا در هفته‌های آینده دارد و وزارت بهداشت و درمان باید با همکاری کمیته‌ی آموزشی و کمیته‌ی امنیتی-اجتماعی پیشنهاد خود را درباره‌ی این موضوع ارائه کند.

رئیس جمهور در ادامه گفت وزارت بهداشت باید براساس معیارهای تعریف شده و پذیرفته‌شده‌ی جهانی، استان‌ها و شهرهای کشور را باتوجه به شرایط شیوع بیماری در سه وضعیت مشخص تقسیم‌بندی کند. به گفته‌ی او ساخت و تولید برنامه، نرم‌افزار و کیت‌های جدیدی در دستور کار  شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفته تا به کمک آن‌ها بتوان افرادی که دارای مصونیت هستند را شناسایی کرد و همچنین با شناسایی بهبودیافتگان و درمان‌شدگان بتوان در اجرای فاصله‌گذاری هوشمند به مردم کمک کرد.

رئیس جمهور در پایان و در مورد رفت‌وآمد ایرانی‌های خارج از کشور یا اتباع بیگانه که سفرشان ضروری است گفت:

وزارت بهداشت و درمان با همکاری وزارت امور خارجه و راه و شهرسازی مأموریت دارند تا دستورالعمل‌های دقیق را در این راستا تدوین و پس از تصویب در ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به اطلاع‌رسانی آن اقدام کنند، تا براساس آن رفت‌وآمدهای ضروری که غالبا مرتبط با تبادلات تجاری با سایر کشورها و همسایگان یا بازگشت ایرانیان بوده و برای کسانی است که ناگزیر از سفر به ایران هستند انجام شود و بتوان شرایط را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای سفر به ایران مهیا کرد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *