آشپزی

طرز تهیه ذرت مکزیکی در خانه با ۲ روش ساده، سریع و خوشمزه

طرز تهیه ذرت مکزیکی در خانه

ذرت مکزیکی میان‌وعده‌ای پرطرف‌دار در مناطق آمریکای جنوبی و مکزیک است و سال‌ها است که در بسیاری از نقاط دیگر جهان مثل ایران هم تهیه و سرو می‌شود. امروزه در بسیاری از خیابان‌ها در شهرهای مختلف کشورمان، دکه ذرت‌فروشی پیدا می‌شود یا مغازه فست‌فودی که ذرت مکزیکی را سرو می‌کند. اتفاقات چند هفته گذشته و شیوع ویروس کرونا رفت‌وآمدها را محدود کرده است و بسیاری را خانه‌نشین؛ بنابراین ممکن است شما هم مثل خیلی از افراد دیگر در کنار سایر محدودیت‌ها، به ذرت‌های آمادۀ بیرون‌ از خانه دسترسی نداشته باشید. اما در خانه هم می‌توانید این میان‌وعده خوشمزه را آماده کنید و تهیه آن دردسر چندانی ندارد. به‌علاوه که سرتان هم گرم می‌شود و بخشی از اوقات فراغت‌ خود را پر می‌کند. در ادامه مطلب، همراه ما باشید تا شما را با دو روش طرز تهیه ذرت مکزیکی در خانه آشنا کنیم.

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:
روش اول تهیه ذرت مکزیکی در خانه | روش دوم تهیه ذرت مکزیکی در خانه

نکته‌ای درباره نوع ذرت مورداستفاده

پیش از آنکه به موضوع اصلی مطلب و طرز تهیه ذرت مکزیکی در خانه برسیم، ذکر نکته‌ای خالی از لطف نیست: در دستور پخت اصلی این میان‌وعده، آن‌طور که در مکزیک و آمریکای جنوبی سرو می‌شود، معمولا از ذرت سفید استفاده می‌کنند. این ذرت، برخلاف آنچه در اکثر میوه‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های ایران یافت می‌شود (ذرت شیرین زردرنگ)، هم سفت‌تر است و هم چندان شیرین نیست و طعم آن به گندم و غلات شباهت دارد. ممکن است اولش این طعم کمی برایتان ناآشنا باشد، اما به‌مرور به آن عادت خواهید کرد.

پس می‌توانید برای تهیه ذرت مکزیکی از ذرت سفید هم استفاده کنید که البته کمیاب‌تر است. درنهایت، انتخاب نوع ذرت کاملا به سلیقه و ذائقه خودتان بستگی دارد و از هر نوعی که بخواهید، می‌توانید استفاده کنید.

خرید آنلاین ذرت

طرز تهیه ذرت مکزیکی در خانه؛ روش اول

مواد موردنیاز برای آماده‌کردن ذرت

  • دو فنجان ذرت تازه‌جداشده از چوب بلال؛
  • یک فنجان آب مرغ یا سوپ سبزیجات؛
  • دو فنجان آب؛
  • یک قاشق چای‌خوری نمک.

مواد لازم برای آماده‌کردن سس ذرت مکزیکی

مواد لازم برای تهیه سس ذرت مکزیکی - طرز تهیه ذرت مکزیکی در خانه

  • آب لیمو؛
  • سس مایونز؛
  • پنیر پیتزا (رنده‌شده)؛
  • فلفل قرمز؛
  • کره آب‌شده؛
  • سس تند.
خرید آنلاین مواد اولیه تهیه سس ذرت مکزیکی
چگونگی ترکیب‌کردن این مواد برای تهیه سس ذرت مکزیکی کاملا به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد و از میان آنها می‌توانید فقط آنهایی را که دوست دارید، به میزان دلخواه استفاده کنید.

طرز تهیه ذرت مکزیکی

برگ‌های ذرت تازه‌ای را که خریده‌اید جدا کنید و سر و ته آن را ببرید؛ به این شکل، کار ساده‌تری برای جداکردن دانه‌های آن خواهید داشت.

برای جداکردن دانه‌های ذرت، آن را با زاویه ۴۵ درجه روی تخته آشپزی بگیرید و چاقوی تیزی را از بالا به پایین روی چوب ذرت بکشید تا دانه‌ها جدا شوند. تیغه چاقو را تا جای ممکن از دست‌ها و بدنتان دور نگه دارید.

جداکردن دانه‌های ذرت برای تهیه ذرت مکزیکی در خانه

ماهیتابه را روی گاز بگذارید و دانه‌های ذرت را در آن بریزید. سپس یک فنجان آب مرغ یا سوپ سبزیجات را به آن اضافه کنید. چهار فنجان آب را هم در ماهیتابه بریزید. نمک را به ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید آب جوش بیاید. سپس زیر گاز را کمتر کنید و روی درجه متوسط قرار دهید (برای طعم‌دارکردن ذرت‌ها از برگ‌های طعم‌دهنده نظیر برگ بو هم می‌توانید استفاده کنید).

اجازه دهید ماهیتابه روی گاز بماند تا زمانی که حدود دوسوم مایع آن بخار شود. یکی از ذرت‌ها را امتحان کنید و اگر به‌نظرتان هنوز سفت آمد، با اضافه‌کردن یک فنجان آب، زمان پخت را طولانی‌تر کنید. برای نرم‌ترکردن ذرت‌ها باز هم می‌توانید این کار را تکرار کنید. در آخر، یک‌سوم مایع باید در ماهیتابه باقی بماند که موقع سرو در فنجان‌ها ریخته می‌شود.

اضافه‌کردن سس به ذرت و سروکردن آن

تهیه ذرت مکزیکی در خانه با آب مرغ یا سبزیجات

ذرت‌ها را به‌همراه مایع باقی‌مانده در ماهیتابه، همان‌طور گرم در فنجان‌ها بریزید. سپس مواد لازم برای تهیه سس (که قبلا به میزان دلخواه با یکدیگر ترکیب کرده‌اید) را روی ذرت‌ها بریزید.

طرز تهیه ذرت مکزیکی در خانه؛ روش دوم

اگر دوست ندارید ذرتی مکزیکی شما آبدار باشد و می‌خواهید بیشتر به ذرت‌های آماده دکه‌ها شبیه باشد، یک فنجان آب مرغ یا سوپ سبزیجات را از دستور پخت‌تان حذف کنید و طبق روش دوم عمل کنید.

ترکیبات موردنیاز برای تهیه ذرت مکزیکی در خانه به روش دوم

  • دو فنجان ذرت تازه؛
  • دو قاشق غذاخوری کره؛
  • یک عدد فلفل تند خردشده (حدود دو قاشق غذاخوری)؛
  • نصف قاشق چای‌خوری نمک؛
  • دو قاشق غذاخوری سس مایونز (اگر مایونز کم‌چرب باشد، چه بهتر)؛
  • یک‌هشتم قاشق چای‌خوری فلفل قرمز؛
  • یک‌چهارم قاشق چای‌خوری فلفل چیلی؛
  • دو قاشق غذاخوری پنیر پیتزای رنده‌شده؛
  • آب لیمو به میزان دلخواه (اختیاری).
خرید آنلاین پنیر پیتزا

مراحل آماده‌کردن ذرت مکزیکی به روش دوم

۱. ابتدا ذرت‌ها را خوب بپزید و اجازه دهید آب آن کاملا بخار شود (اگر آبی باقی مانده بود، ذرت‌ها را آبکش کنید).

۲. ماهیتابه را روی گاز بگذارید و کره را در آن داغ کنید. سپس فلفل قرمز را اضافه کنید و به‌مدت ۲ دقیقه کره و فلفل را تفت دهید.

۳. دانه‌های ذرت را به‌همراه نمک در ماهیتابه بریزید. ۴ دقیقۀ دیگر ترکیب را تفت دهید. پنیر پیتزا را هم در حین تفت‌دادن به ذرت‌ها اضافه کنید. سپس ماهیتابه را از روی گاز بردارید. اجازه دهید کمی سرد شود و بعد از آن، مایونز را به ترکیب اضافه کنید و خوب هم بزنید. ذرت‌ها را در کاسه یا فنجانی بریزید که برای سروکردن تدارک دیده‌اید.

طرز تهیه ذرت مکزیکی در خانه به روش دکه‌ها و فروشگه‌های خیابانی

۴. ظرف دیگری برای تهیه سس بردارید و در آن فلفل قرمز را با فلفل چیلی ترکیب کنید. می‌توانید به آن پنیر رنده‌شده و آب لیمو هم به میزان دلخواه اضافه کنید. سس را روی ذرت‌ها بریزید و نوش جان کنید.

ذرت‌های تازه‌ای را که از چوب آن جدا می‌کنید می‌توانید به‌مدت ۳ روز در فریزر نگهداری کنید. بهتر است ذرت مکزیکی را تازه و به‌محض آماده‌شدن میل کنید. اگر برای مدتی در دمای اتاق باقی ماند و سرد شد، پیش از مصرف، آن را در مایکروویو گرم کنید.

ارزش غذایی در یک فنجان ذرت مکزیکی

در جدول زیر، اطلاعاتی درباره ارزش غذایی یک فنجان ذرت مکزیکی را می‌خوانید:

کالری ۳۰۸ کیلوکالری
کربوهیدرات ۲۹ گرم
پروتئین ۱۱ گرم
چربی ۱۹ گرم
سدیم ۵۳۶ گرم
شکر ۵ گرم

 

کلام آخر

در پایان به این نکته هم اشاره می‌کنیم که به‌جای ذرت تازه از کنسرو‌های آماده هم می‌توانید استفاده کنید. البته اگر روش اول را دنبال می‌کنید، بهتر است همان ذرت تازه تهیه کنید تا خوب طعم آب مرغ یا سبزیجات را به خود بگیرد.

خرید آنلاین کنسرو ذرت

مواد و ترکیبات دیگری هم هستند که بسته به ذائقه خود می‌توانید به ذرت‌ها اضافه کنید؛ مثلا می‌توانید کمی قارچ را در ظرفی جداگانه تفت دهید و در پایان به ذرت‌ها اضافه کنید.

خرید آنلاین قارچ دکمه‌ای

لطفا اگر روش بخصوصی برای تهیه ذرت مکزیکی در خانه دارید یا نکته و توصیه دیگری به ذهنتان می‌رسد که می‌توانید به شمار موارد گفته‌شده اضافه کنید، با ما و خوانندگان به اشتراک بگذارید.


Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *