۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
تغذیه آشپزی

طرز تهیه شیرینی مرنگ در خانه همراه با فوت‌وفن‌های آن

شیرینی مرنگ یکی از شیرینی‌های جذابی است که فقط دو ماده‌ اصلی دارد و به‌راحتی می‌توانید آن را در خانه درست کنید. این شیرینی خوشمزه با ظاهر جذابی که دارد هم به‌عنوان شیرینی و هم برای تزئین دسرهای دیگر مثلا انواع پای و کیک استفاده می‌شود. در ادامه فوت‌ و فن پخت مرنگ را یاد می‌گیرید.

مرنگ چیست؟

برای طعم‌دادن به مرنگ معمولا از وانیل، آب سیب و آب پرتغال استفاده می‌کنند. اضافه‌کردن عصاره‌هایی که بر پایه‌ چربی تهیه می‌شوند ممکن است مانع از حالت‌گرفتن سفیده تخم‌مرغ بشوند.

این شیرینی بسیار سبک و پفکی است. مرنگ خانگی معمولا کمی نرم است و بافتی جویدنی دارد. برخلاف نوع خانگی این شیرینی که نرم است و لایه‌ بیرونی آن ترد می‌شود، مرنگ‌های صنعتی و تجاری معمولا به‌طور کامل ترد هستند. اگر می‌خواهید در خانه مرنگی تهیه کنید که مثل مرنگ‌های بیرون بافت ترد و یکسان داشته باشد، می‌توانید آن را به‌مدت تقریبی دو ساعت در دمای پایین، یعنی ۸۰ تا ۹۰ درجه بپزید.

طرز تهیه مرنگ

سرو کردن مرنگ

  • زمان آماده‌سازی: ۳۰ دقیقه
  • زمان پخت: ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه تا ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه

ارزش غذایی

انرژی ۲۱۰ کالری
چربی ۹٫۶ گرم
کربوهیدرات ۳۱ گرم
قند ۳۰ گرم
پروتئین ۲٫۱ گرم

مواد لازم

  • سفیده تخم‌مرغ ۴ عدد (در دمای اتاق)
  • شکر کاستر ۱۱۵ گرم
  • شکر قنادی ۱۱۵ گرم

طرز تهیه مرنگ

مرحله ۱

فر را تا ۱۰۰ درجه‌ سانتی‌گراد گرم کنید.

مرحله ۲

کف سینی فر دو لایه کاغذ روغنی قرار دهید.

مرحله ۳

چهار سفیده تخم‌مرغ بزرگ را در کاسه‌ای که پلاستیکی نباشد بریزید و با درجه متوسط همزن برقی آن‌قدر هم بزنید که ظاهری شبیه ابر سفید پیدا کند. وقتی تیغه همزن را از داخل ظرف بیرون می‌آورید، مواد داخل کاسه باید همراه آن بالا بیاید و بافت محکمی داشته باشد و در همان حالت باقی بماند.

مرحله ۴

در این مرحله سرعت همزن را زیاد کنید و ۱۱۵ گرم شکر کاستر را کم‌کم با قاشق اضافه کنید. هر بار شکر اضافه‌ می‌کنید، مواد را به‌مدت ۳ تا ۴ ثانیه هم بزنید. این نکته بسیار مهم است که شکر را کم‌کم اضافه کنید. اگر این مرحله را آرام و در چند نوبت انجام ندهید، مرنگ شل می‌شود و بافت محکمی پیدا نمی‌کند. البته نباید آن را بیش از اندازه هم بزنید. وقتی همه شکر را داخل ظرف ریختید، مواد حاصل باید بافتی غلیظ و محکم و براق داشته باشد.

مرحله ۵

در این مرحله یک‌سوم شکر قنادی را روی مواد بریزید و با یک قاشق فلزی بزرگ یا کفگیر به‌آرامی هم بزنید. بقیه شکر را در دو مرحله دیگر با سایر مواد مخلوط کنید. در این مرحله شکر فقط باید با سایر مواد ترکیب شود و نیازی به همزن نیست. ترکیب حاصل باید در این مرحله نرم و مواج باشد.

مرحله ۶

مقداری از مواد را با قاشق بردارید و با کمک یک قاشق دیگر روی سینی فر بریزید. آن را به‌شکل بیضی یا دایره دربیاورید. اگر دوست دارید ظاهر شیرینی‌هایتان ساده نباشد، می‌توانید مواد را داخل قیف بریزید و با ماسوره قنادی به آن شکل بدهید.

مرحله ۷

سینی را داخل فر قرار دهید و بگذارید حدود ۱ تا ۱٫۵ ساعت داخلش بماند. شیرینی‌ها باید آن‌قدر در فر بمانند که وقتی به زیر آن ضربه می‌زنید، صدای تردی آن به گوش برسد یا تا زمانی داخل فر بمانند که انتها و لبه شیرینی‌ها رنگ قهوه‌ای بسیار کم‌رنگی بگیرد.

مرحله ۸

بعد از اتمام مرحله پخت، شیرینی‌ها را روی توری‌های مخصوص خنک‌کردن شیرینی بگذارید. می‌توانید شیرینی را تا ۲ هفته در ظرف دربسته نگهداری کنید و در فریزر تا ۲ ماه سالم می‌ماند.

برای تزئین شیرینی می‌توانید بین دو تای آنها مقداری خامه قنادی بگذارید.

فوت و فن‌های تهیه شیرینی مرنگ در خانه

تزیین مرنگ

  • قبل از شروع، مطمئن شوید که همزن و کاسه‌ اصلا چرب یا مرطوب نباشند. هر نوع رطوبت یا چربی، باعث خراب‌شدن شیرینی می‌شود.
  • قبل از جداکردن زرده و سفیده تخم‌مرغ، حتما تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی جداگانه بشکنید و جدا کنید. حتی اگر مقدار کمی از زرده تخم‌مرغ وارد مواد شیرینی شود، آن را کاملا خراب می‌کند. برای همین باید موقع جداکردن زرده و سفیده دقت کنید.
  • شکر را حتما کم‌کم اضافه کنید. هر بار به‌اندازه یک قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید و قبل از هر بار اضافه‌کردن، صبر کنید تا شکر قبلی کاملا حل شود.
  • برای اینکه مطمئن شوید شکر کاملا حل شده است، می‌توانید مقدار کمی از مواد را بردارید و بین انگشتان خود فشار دهید. اگر شکر کاملا حل نشده باشد، زبری آن را زیر انگشتان خود حس خواهید کرد.
  • تا مایه شیرینی کاملا بافت سفت پیدا نکرده است، هم‌زدن را متوقف نکنید. رد پره‌ همزن باید روی مواد باقی بماند. این هم‌زدن ممکن است چندین دقیقه طول بکشد. کم‌کم حجم مواد افزایش پیدا می‌کند و مایع داخل ظرف غلیظ و براق می‌شود.
  • مواد را بیش‌ازحد هم نزنید. به‌محض اینکه مواد به غلظت و بافت مناسب رسید، هم‌زدن را متوقف کنید. در این مرحله می‌توانید طعم‌دهنده‌ها یا رنگ‌های مدنظر خود را اضافه کنید. برای ترکیب‌کردن آنها نباید از همزن برقی استفاده کنید. هم‌زدن بیش‌ازحد هم مثل کم هم‌زدن باعث خراب‌شدن شیرینی‌ها می‌شود.
  • اگر بعد از گذاشتن مرنگ در فر متوجه شدید که هنوز نرم است، می‌توانید آن را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر هم در فر بگذارید. بعد از گذاشتن آن در فر مراقب باشید و به‌دقت آن را نگاه کنید. زمانی که اطراف و زیر مرنگ‌ها قهوه‌ای روشن شد، فر را سریع خاموش کنید و مرنگ را از داخل فر بیرون بیاورید. اجازه بدهید مرنگ یک ساعت بیرون بماند تا کاملا خنک شود.

اضافه‌کردن رنگ و طعم

رنگ کردن مرنگ

دستور گفته‌شده دستور پایه و اصلی تهیه مرنگ ساده است و هیچ رنگ و طعمی ندارد. البته مرنگ ساده هم خوشمزه است، ولی می‌توانید با اضافه‌کردن رنگ و طعم تنوع بیشتری به آن بدهید.

برای رنگ‌کردن مرنگ از رنگ‌های خوراکی استفاده کنید. برای طعم‌دادن می‌توانید از عصاره‌های مخصوصی استفاده کنید که در فروشگاه‌های لوازم قنادی فروخته می‌شوند. چند نمونه از عصاره‌هایی که می‌توانید برای طعم‌دادن به شیرینی از آنها استفاده کنید:

  • عصاره‌ وانیل؛
  • عصاره نعنا؛
  • عصاره نعنا فلفلی ؛
  • عصاره هل.

روش دیگری هم برای تزئین و طعم‌دادن به مرنگ خانگی وجود دارد. می‌توانید مرنگ پخته و خنک‌شده را داخل شکلات آب‌شده بزنید و کنار بگذارید تا شکلات سرد و سفت شود. اگر دوست داشتید، می‌توانید روی شکلات پودر بادام و پسته هم بریزید.

ماندگاری مرنگ خانگی چقدر است؟

ماندگاری شیرینی مرنگ زیاد نیست و در مقایسه با بسیاری از شیرینی‌های خشک، مدت کمتری سالم می‌ماند. اگر این شیرینی را در شرایط درست نگه دارید، تا دو هفته قابل‌استفاده است. مرنگ نم‌گیر است، یعنی آب را از محیط اطرافش جذب می‌کند. غلظت زیاد شکر در این شیرینی رطوبت هوای اطراف را جذب می‌کند و باعث می‌شود که بافت مرنگ نرم و جویدنی شود.

این شیرینی هرچقدر بیشتر رطوبت جذب کند، سنگین‌تر و نرم‌تر می‌شود تا اینکه بافت محکم خود را از دست می‌دهد و شل می‌شود. به همین دلیل باید این شیرینی را در ظرف‌های دربسته نگهداری کنید که هوا واردشان نمی‌شود. علاوه‌ بر‌ این، بهتر است مرنگ در محیطی خنک‌ نگهداری شود. اگر مرنگ در ظرف دربسته و محیط خنک باشد، تا دو هفته قابل‌استفاده است.

برای اینکه این شیرینی را مدت بیشتری نگه دارید، باید آن را در فریزر بگذارید. برای نگهداری در فریزر هم باید آن را داخل ظرف دربسته بگذارید.

کاربردهای شیرینی مرنگ

این شیرینی را می‌توانید بدون هیچ چیز دیگری مصرف کنید. البته برخی افراد از آن برای تزئین پای و حتی کاپ‌کیک استفاده می‌کنند. با کمی خلاقیت در رنگ‌آمیزی و قیف‌زدن مرنگ، می‌توانید شیرینی‌هایی لذیذ با طرح‌های جذاب درست کنید.

شما شیرینی مرنگ را می‌شناختید؟ طعم و مزه آن را امتحان کرده‌اید؟ شاید هم پیش از این خودتان این شیرینی پیچان و رنگارنگ را پخته‌اید. فوت و فن شما برای تهیه این شیرینی ساده چیست؟ برای تزئین چه مواردی آن را پیشنهاد می‌کنید؟


Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *