۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
آشپزی

طرز تهیه چلو گوشت زعفرانی

چلو گوشت یکی از غذا های سنتی و محبوب ایرانی است. این غذای خوشمزه معمولاً با گوشت گردن یا ماهیچه گوسفندی همراه با پیاز فراوان و ادویه هایی همچون زعفران و دارچین پخته می‌شود. این غذا همچنین یکی از غذاهای پر طرفدار مجلسی است که در مراسم های گوناگون طبخ می‌شود. چلو گوشت را هم می‌توان با برنج زعفرانی و هم با باقالی پلو سرو کرد.
در ادامه قصد داریم تا طرز تهیه چلو گوشت با برنج زعفرانی برای ۴ نفر را به شما عزیزان آموزش دهیم.

طرز تهیه چلو گوشت مجلسی با نکته‌های طلایی

مواد لازم چلو گوشت زعفرانی برای ۴ نفر

  • برنج: ۴ پیمانه
  • گوشت گردن گوسفند: ۱ عدد
  • پیاز بزرگ: ۲ عدد
  • سیر: ۳ حبه
  • برگ بو: ۴ عدد
  • چوب دارچین: ۱ عدد
  • زعفران دم کرده: ۸ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک , فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان کافی
  • روغن مایع: به اندازه کافی
  • زرشک: به میزان کافی
  • خلال پسته برای تزئین: به میزان لازم

طرز تهیه چلو گوشت مجلسی با برنج زعفرانی

طرز تهیه باقالی پلو با گوشت خوشمزه و مجلسی

مرحله اول:

برای درست کردن چلو گوشت ابتدا پیازها را پوست کنده و می‌شوییم و به صورت نگینی یا خلالی بر روی تخته خرد می‌کنیم. سپس درون ماهیتابه مقداری روغن می ریزیم. پیازها را درون ماهیتابه ریخته و سرخ می‌کنیم. سه حبه سیر را نیز خرد یا رنده می‌کنیم و به پیازها اضافه می‌کنیم. زمانی که پیازها نرم و طلایی شدند، مقداری زرد چوبه به آن می‌افزاییم و تفت می‌دهیم تا پیاز و سیر کاملاً آغشته به زردچوبه و طعم دار شوند.

نکته: افزودن زردچوبه بوی بد گوشت را نیزخواهد گرفت.

مرحله دوم:

بعد از آنکه زردچوبه را به پیازها افزودیم و تفت دادیم , دو قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی به پیازها می افزاییم و تفت می دهیم. این کار باعث می شود تا خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود. بعد از ۵ دقیقه تفت دادن رب و پیاز , گوشت را شسته و به قطعات کوچک تر خرد می کنیم. سپس گوشت خرد شده را به پیاز و رب اضافه می کنیم و تفت می دهیم. در همین حین فلفل سیاه به همراه ۶ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده را به گوشت افزوده و تفت می دهیم تا گوشت طعم دار شود. توجه داشته باشید که افزودن رب گوجه فرنگی باعث می شود تا غذا رنگ و طعم بهتری داشته باشد ولی اگر دوست نداشتید می توانید آن را از دستور پخت حذف نمایید.

مرحله سوم:

هنگامی گوشت ها تفت داده شدند و رنگ آن ها برگشت و مقداری تیره شد , هشت پیمانه آب گرم به آن ها اضافه می کنیم. سپس برگ بو به همراه یک عدد چوب دارچین را درون آب می اندازیم. زمانی که آب به جوش آمد شعله گاز را کم کرده و اجازه می دهیم تا گوشت به خوبی پخته شود و جا بیفتد. پخت گوشت ۲ الی ۳ ساعت طول می کشد بعد از پخت آن , آب گوشت را از صافی رد کرده و خود گوشت را نیز می توانید به صورت جدا یا لایه برنج زعفرانی سرو نمایید.

مرحله چهارم:

ابتدا قبل از پخت برنج , بهتر است به مدت ۲ الی ۳ ساعت آن را در آب و اندکی نمک خیس کنیم سپس قابلمه ای را پر از آب کرده و روی شعله می گذاریم تا بجوشد و بعد کمی روغن و نمک به آن اضافه می کنیم. برنج خیس خورده را در آن می ریزیم و زمانی که برنج قد کشید و مغز پخت شد آن را آبکشی می نماییم. بعد از آبکشی برنج را در قابلمه ریخته و بر روی حرارت ملایم دم می گذاریم. بعد از دم کشیدن برنج بر روی آن روغن داغ می ریزیم تا برنج خشک نباشد و بعد از ۲۰ دقیقه زمانی که برنج کاملا پخته شد آن را از روی شعله بر می داریم. اگر مایل بودید می توانید هنگام پخت برنج گوشت از قبل پخته شده را لا به لای برنج گذاشته یا به صورت جدا سرو کنید. برای داشتن برنج زعفرانی مقداری زعفران دم کرده را با مقداری از برنج پخته شده مخلوط می کنیم.

مرحله پنجم:

مقداری زرشک به همراه مقدار کمی شکر درون ماهیتابه ریخته و اندکی روغن سرخ می کنیم. خلال های پسته را نیز به صورت جدا در ماهیتابه تفت می دهیم. سپس با زرشک , خلال پسته و برنج زعفرانی , برنج را تزئین می کنیم و گوشت به همراه آب آن را نیز در ظرفی جدا ریخته و همراه برنج سرو می نماییم. چلو گوشت خوشمزه و مجلسی ما حاضر است این دستور پخت را تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *