۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
خانواده

طلاق چیست ؟

طلاق در عرف به معنای جدایی زن ومرد از یکدیگر را گویند و در قانون جدایی زن و شوهر از یکدیگر در صورتی که پیروی نکنند کارشان به جدایی خواهد کشید هر کس که می خواهد جدا شود برایی آنان چند جلسه ی روانشناسی می گذارند تا از بحث  طلاق فاصله بگیرند و بعد به حرفای دو طرف گوش می دهند تا راه درست را به زن و مرد نشان دهند.

طلاق | همه چیز درباره طلاق – وکیل طلاق

امروزه بسیاری از خانواده‌ها درگیر مسئله طلاق هستند. طبق آمار بیشتر از نصف ازدواج‌ها به طلاق ختم می‌شوند و در این میان علاوه بر زوجین، فرزندان آن‌ها نیز دچار ضربه و آسیب‌های روحی و روانی می‌شوند. همراهی وکیل متخصص در طلاق کمک‌رسان خوبی برای نجات شما از انتخاب نادرست است. بنیاد وکلا با داشتن وکلای مجرب آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان در این زمینه هستند. بهتر است قبل از هرگونه اقدام در مورد طلاق، این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

دانستن انواع طلاق، نحوه ارائه دادخواست طلاق، انواع مهریه و نحوه دریافت نفقه می‌تواند تا حد زیادی به شما در گرفتن حق کمک کند. نحوه ارائه دادخواست طلاق یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه کرد. در صورت بروز اشتباه در خواسته و یا در ذکر اموال زوج، این اشتباه می‌تواند زوجه را از حقوق قانونی خود و مهریه محروم کند. همچنین هر یک از زوجین در صورت اشتباه در ارائه ادله برای طلاق همسر خود، ملزم به پرداخت نفقه، مهریه و اجرت‌المثل می‌شود.

طلاق در قانون

همان‌طور که می‌دانید، قوانین کشور ما برگرفته از شرع و فقه است. در قانون مدنی، حق طلاق با مرد بوده و مرد می‌تواند در هر زمان با دادن حقوق مالی زن، او را طلاق دهد. اما زن برای درخواست طلاق باید دلیل محکم و قوی داشته باشد. در صورتی که زنی درخواست طلاق داشته باشد، بهتر است قبل از اقدام در این زمینه، با وکیل متخصص در طلاق مشورت کند تا بتواند با پیدا کردن راهی درست، ساده‌ترین مسیر را برای طلاق پیدا کند.

انواع طلاق

در قانون مدنی در خصوص ۳ نوع طلاق صحبت شده است. در زیر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  1. طلاق رجعی: در این نوع طلاق، شوهر حق رجوع به زن را داشته و می‌تواند در زمان عده که ۳ ماه است، به زوجه خود رجوع نماید و طلاق را برهم بزند. این نوع طلاق، متزلزل ترین طلاق موجود است.
  2. طلاق بائن: درصورتی‌که زن دوشیزه باشد و یا یائسه شده باشد، طلاق صورت گرفته بائن است. در این طلاق مرد حق رجوع به زن را ندارد. اگر طرفین قصد ازدواج مجدد را داشته باشند، نیاز به خواندن دوباره صیغه ازدواج است.
  3. طلاق خلع: اگر زن به دلیل کراهتی که نسبت به همسر خود پیدا می‌کند، چیزی مثل از مهریه خود را ببخشد، طلاق خلع صورت می‌گیرد. احکام این نوع مانند طلاق بائن است. مال بخشیده شده می‌تواند مهریه یا هر چیز دیگری باشد.

طلاق توافقی

طلاق توافقی، کم دردسرترین نوع طلاق است. در این نوع از طلاق زن و مرد، دیگر توانایی زندگی مشترک با همدیگر را ندارند و به هر نحوی تصمیم به جدایی گرفته‌اند. برای رسیدن به این هدف، طرفین در مورد کلیه مسائل مربوط ازجمله حضانت فرزندان، اجرت‌المثل دوران زندگی، مهریه، نفقه و جهیزیه باید به توافق برسند. توافق در مورد هریک از این مسائل برای دادگاه قابل‌ قبول است و در گواهی عدم امکان سازش که یکی از مهم‌ترین مدارک برای طلاق توافقی است، آورده می‌شود.
امروزه بسیاری از زوجین با توافق به سمت طلاق می‌روند. زیرا طولانی بودن پروسه طلاق در دادگاه‌ها موجب اتلاف وقت آن‌ها خواهد شد. در بسیاری از موارد، زن تمام و یا بخشی از حقوق مالی خود را می‌بخشد و مرد نیز به طلاق رضایت می‌دهد. دادگاه نیز با بررسی کمتری، حکم طلاق را صادر می‌کند. بهتر است در این زمینه برای جلوگیری از تضییع حق خود با وکیل متخصص طلاق مشورت کنید.

طلاق از طرف مرد

قانون به مرد اجازه طلاق زن را بدون ارائه دلیل خاصی داده است. یعنی مردان می‌توانند در هر زمان که بخواهند، همسر خود را طلاق دهند. شاید در نگاه اول این مسئله کمی تبعیض‌آمیز باشد اما قانون راهکارهای زیادی را نیز ارائه کرده است که زن نیز می‌تواند درخواست طلاق دهد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
ارائه دادخواست طلاق از طرف مرد نیازمند طی تشریفاتی است. اگر مردی بخواهد همسر خودش را طلاق دهد، باید تمامی حقوق مالی زن اعم از مهریه، نفقه و اجرت‌المثل را بپردازد. دادگاه به دلیل عدم ارائه دلیل از طرف مرد برای طلاق، شرایط سختی را برای او در نظر می‌گیرد تا حق زن پایمال نشود. مرد در این نوع از طلاق موظف است تا دارایی به‌دست‌آمده در طول زندگی زناشویی را با همسر خود نصف کند. البته این امر، ارث را در برنمی‌گیرد. یعنی اگر به مردی ۵۰۰ میلیون تومان ارث رسیده باشد ولی دارایی به‌دست‌آمده در طول زندگی مشترک تنها ۱۰۰ میلیون باشد، حق زن از تنصیف دارایی ۵۰ میلیون است. ارث را نمی‌توان جز دارایی به‌دست‌آمده در زمان زندگی مشترک دانست.

نفقه در زمان ارائه دادخواست طلاق از طرف مرد

مرد که در قانون به اسم زوج آمده است، موظف است نفقه قدیم و حال را بپردازد. یکی از مهم‌ترین مسائلی که بسیاری از افراد از آن بی‌اطلاع هستند این است که شما می‌توانید نفقه روزهای گذشته خود را نیز مطالبه کنید. بهترین راه برای دریافت مهریه، ارائه دادخواست نفقه است. این دادخواست نشان می‌دهد که شما خواهان دریافت نفقه بودید اما به آن دست پیدا نکرده‌اید. البته برای دریافت نفقه باید از شوهر تمکین کرد. در برخی از شرایط زن در صورت عدم تمکین هم مستحق دریافت نفقه است. در زیر به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  1. در دوره عادت ماهانه یا پریود، زن می‌تواند از تمکین خاص از شوهر امتناع ورزد و منع قانونی ندارد. در این صورت زن همچنان مستحق دریافت مهریه است.
  2. اگر شوهر بعد از عقد به یکی از بیماری‌های مقاربتی دچار شود، زن می‌تواند تمکین خاص نداشته باشد و رابطه زناشویی ایجاد نکند. این امتناع منعی برای دریافت نفقه از او ایجاد نمی‌کند.
  3. درصورتی‌که زوجه بتواند در دادگاه ثابت کند که حضور در خانه شوهرش باعث ضرر جانی، مالی یا شرافتی به او می‌شود می‌تواند از زوج تمکین عام نکرده و منزل را ترک کند. در این صورت دادگاه او را مجبور به بازگشت نمی‌کند و همچنین نفقه را تا زمانی که دلیل منع حضور او، رفع نشود برای او در نظر می‌گیرد.
  4. درصورتی‌که زوج نتواند منزل مناسبی برای زوجه تهیه کند، زوجه ملزم به تمکین از زوج نیست.

طلاق از طرف زن

درصورتی‌که زن، خواهان طلاق باشد، برای گرفتن طلاق بدون رضایت همسر خود، راه سختی را پیش رو دارد. به این دلیل که در قانون این حق برای زن در نظر گرفته نشده است. زن فقط در صورت داشتن دلیل موجه و قانونی، می‌تواند دادخواست طلاق ارائه دهد. مگر این‌که زن حق طلاق داشته باشد و یا اینکه طلاق توافقی بوده و هردو طرف راضی به طلاق باشند. عموماً نیاز است که قبل از ارائه دادخواست طلاق، دادخواست دیگری ارائه شود تا زمینه‌ساز مطالبه حق طلاق از طرف زن در دادگاه خانواده شود. به‌نوعی دادخواست اولیه به‌عنوان مدرکی برای زن در پرونده طلاق در نظر گرفته خواهد شد. زنان به‌صورت کلی حقی برای طلاق ندارند و مانند مردان، آزاد برای طلاق دادن همسر خود نیستند. اما در موارد زیادی زن می‌تواند با ارائه دلیل، طلاق بگیرید. بهتر است قبل از هرگونه اقدام قانونی، با وکیل متخصص طلاق مشورت کنید. قانون مدنی دلایل موردقبول دادگاه را در مواد مختلفی ارائه کرده است. در زیر به ذکر دلایل خواهیم پرداخت:

  1. اعتیاد مضر مرد – اعتیاد به مواد مخدر
  2. اثبات خیانت مرد
  3. بلاتکلیف رها کردن مرد
  4. نداشتن رابطه جنسی برای مدت غیرمتعارف
  5. عدم پرداخت نفقه از طرف مرد
  6. مریضی صعب‌العلاج مرد
  7. داشتن مرض‌های مقاربتی مرد
  8. محکومیت مرد به حبس بالای ۵ سال یا ارتکاب جرائمی که برخلاف شأن زن باشد
  9. سوء رفتار و سوء معاشرت مرد
  10. عدم تهیه مسکن برای مدت غیرمتعارف
  11. مشکلات زناشویی ناشی از عیب مرد
  12. بچه‌دار نشدن مرد
  13. ترک زندگی توسط مرد
  14. ازدواج مجدد و بدون اجازه مرد
  15.  رابطه جنسی غیرمتعارف
  16. با شرایطی، اثبات کراهت زن از مرد همراه با بخشیدن کل مهریه
  17. و غیره

جهیزیه در طلاق

برخلاف تصور اکثر افراد، زن وظیفه‌ای برای تأمین مهریه ندارد. مرد موظف است خانه و وسایل موردنیاز برای زندگی را تأمین کند. اما زنان از سر لطف وسایل موردنیاز برای شروع زندگی را تأمین می‌کنند. به همین دلیل نیز در صورت بروز هر نوع مشکل، جهیزیه متعلق به زن است. مگر آن مواردی که توسط مرد تهیه‌شده است. درصورتی‌که برخی از لوازم خانه توسط مرد خریداری شود، زن نمی‌تواند ادعای مالکیت نسبت به آن‌ها داشته باشد. درصورتی‌که مرد، از دادن جهیزیه امتناع کند، زن می‌تواند با ارائه دادخواست استرداد جهیزیه، حق خود را به‌صورت قانونی بگیرد. نکته قابل‌توجه این است که درصورتی‌که مرد به‌عمد به جهیزیه زن آسیب وارد کند، درصورتی‌که زن بتواند این مسئله را در دادگاه ثابت کند، می‌تواند خسارت ناشی از آسیب واردشده را نیز از مرد بگیرد. همراهی وکیل متخصص طلاق می‌تواند به شما در جهت دریافت حقوقتان از جمله جهیزیه مفید باشد.

نفقه در طلاق

نفقه حقی برای زن و فرزندان است که مرد موظف به پرداخت آن است. نکته قابل‌توجه این است که نفقه، ارتباط مستقیمی با تمکین دارد. درصورتی‌که مرد بتواند عدم تمکین زن را ثابت کند، زن حقی برای دریافت نفقه ندارد. اما زن می‌تواند با ارائه دادخواست نفقه، محق بودن خود را ثابت کرده و به‌نوعی پیش‌دستی کند. درصورتی‌که زن بی‌دلیل از مرد تمکین نکند، علاوه بر اینکه به او نفقه تعلق نمی‌گیرد، می‌تواند دلیلی برای ازدواج مجدد مرد نیز باشد. به همین دلیل نیز بهتر است در این زمینه با وکیل متخصص طلاق مشورت کنید.

اما در خصوص اینکه تمکین چیست باید گفت که لفظ تمکین به معنای الزام است و زمانی که مرد دادخواست تمکین ارائه می‌دهد، یعنی زن بدون عذر موجه منزل زناشویی خود را ترک کرده و حاضر به بازگشت به منزل نیست و یا حاضر به ایجاد رابطه زناشویی با او نمی‌باشد. زن موظف به داشتن رابطه زناشویی متعارف با همسر خود است و تنها در زمانی که عذر شرعی داشته باشد و یا مرد بیمار باشد، می‌تواند از داشتن رابطه زناشویی سر باز زند. یک نوع از تمکین هم، تمکین عام است. یعنی زن اصلاً حاضر به حضور در کنار مرد نیست. این در مواردی است که زن ترس از آسیب جسمی و یا روحی دارد و یا اینکه مرد نتوانسته است خانه‌ای برای زندگی با زن فراهم کند. به غیر از موارد ذکرشده، زن حقی برای عدم تمکین ندارد و مرد می‌تواند در صورت اثبات عدم تمکین زن، بخش زیادی از حقوق مالی زن را نپردازد.
یکی از مواردی که توجه به آن بسیار ضروری است، نفقه فرزندان است. مرد موظف به پرداخت نفقه فرزندانی است که در نزد زن زندگی می‌کنند. حتی اگر زن حضانت فرزندان را نیز به عهده بگیرد، باز هم مرد موظف به پرداخت نفقه فرزندان خود است. دادگاه بر اساس شرایط زندگی و استطاعت و توانایی مرد، میزان نفقه را مشخص کرده و مرد را ملزم به پرداخت آن می‌کند.
حقوق مالی از جمله مواردی است که دادگاه حساسیت زیادی نسبت به آن دارد. زیرا بسیاری از زنان سرپرست خانوار بوده و درآمدی ندارند. به همین دلیل پرداخت حقوق مالی زن و فرزندان از اهمیت زیادی برخوردار است.

مهریه در طلاق

مهریه یکی از عمده دعاوی موجود در دادگاه است. بسیاری از افراد گرفتار این مسئله بوده و زمان زیادی را برای رسیدن به حق خود صرف می‌کنند. به همین دلیل نیز برای دریافت حق خود و یا اثبات حرف خود جهت نپرداختن مهریه، بهتر است از وکیل متخصص طلاق کمک بگیرید.

انواع مهریه

۱.    عندالمطالبه: زن به‌محض عقد نکاح، می‌تواند مهریه خود را مطالبه کرده و مرد مکلف به پرداخت آن است. امروزه این نوع از مهریه، شایع‌تر از نوع دیگر آن است. زیرا زن با دردسر کمتری برای اثبات توانایی مالی مرد همراه خواهد بود.
۲.    عندالاستطاعه: زن زمانی می‌تواند مهریه خود را مطالبه کند، که مرد توانایی پرداخت آن را داشته باشد. درصورتی‌که مرد توانایی پرداخت نداشته باشد، دادگاه بر اساس میزان توانایی او، مهریه را به‌صورت اقساط از او دریافت می‌کند.
مهریه یک نوع پشتوانه برای زن است اما از آن نباید به‌عنوان دستاویزی برای عذاب دادن مرد استفاده کرد. به همین دلیل نیز دادگاه‌ها مرزی برای بحث کیفری و حقوقی مهریه تعیین کرده‌اند. بدین صورت که زن تا مرد ۱۱۰ سکه می‌تواند مرد را مورد تعقیب کیفری قرار داده و او را جلب کرده و به زندان بیندازد. اما پس از آنکه ۱۱۰ سکه پرداخت شد، زن تنها می‌تواند از طریق دادگاه‌های حقوقی، مابقی حق خود را مطالبه کند و مرد دیگر به زندان فرستاده نخواهد شد.
مبحث ذکرشده را نباید جزء تضییع حقوق زنان دانست. زیرا درصورتی‌که مرد توانایی پرداخت ۱۰۰۰ سکه را داشته باشد نیز، تمامی مهریه بلافاصله از او دریافت خواهد شد. اما درصورتی‌که توانایی پرداخت نداشته باشد و زن نتواند میزان سرمایه مرد را در دادگاه ثابت کند، بحث مرز حقوق کیفری و حقوقی پیش می¬آید.

اجرت‌المثل در طلاق

اجرت‌المثل مبلغی است که دادگاه برای زن با در نظر گرفتن موارد مختلف تعیین می‌کند. نکته جالب‌توجه این است که زن هیچ وظیفه‌ای برای کار کردن در خانه مرد را ندارد و می‌تواند برای کار کردن در خانه همسر خود، حقوق و دستمزد دریافت کند. اگر زن بتواند ثابت کند که کارهایی که در خانه شوهر انجام داده است، به قصد تبرع و یا مجانی نبوده است، می‌تواند اجرت‌المثل کارهای خود را از مرد درخواست کند.
میزان اجرت‌المثل کاملاً برای هر شخص جداگانه بوده و نمی‌توان برای همه یک نوع نسخه پیچید. دادگاه با توجه به وضع زندگی، میزان کارهای انجام‌شده و وضع مالی شوهر، اقدام به صدور حکم اجرت‌المثل می‌کند. عموماً تصور بر ای است که زن مجانی برای زندگی خود فعالیت می‌کند و مستحق اجرت‌المثل نیست اما بسیاری از شعب دادگاه‌ها، به درخواست اجرت‌المثل زوجه، توجه می‌کنند. درصورتی‌که می‌خواهید اجرت‌المثل دوران زندگی خود را دریافت کنید، بهتر است از تجربه وکیل متخصص طلاق استفاده کنید.

نحله در طلاق

نحله در لغت به معنی بخشش است. در اصطلاح حقوقی، پولی است که دادگاه با در نظر گرفتن وضعیت زندگی تعیین می‌کند و مرد را ملزم به پرداخت آن به زن می‌کند. نحله فقط وقتی به زن تعلق می‌گیرد، که مرد بدون داشتن دلیل موجه بخواهد همسر خود را طلاق دهد. اگر طلاق توافقی باشد و یا زن دادخواست طلاق دهد، دیگر به او نحله تعلق نمی‌گیرد. امروزه نحله کاربرد زیادی نداشته و بسیاری از زنان ترجیح می‌دهند تا زودتر از زندگی نامطلوب خود رهایی پیدا کنند. به همین دلیل نیز از برخی حقوق مالی خود از جمله اجرت‌المثل و نحله می‌گذرند.

حضانت فرزند در طلاق

حضانت فرزندان یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین موضوعاتی است که در زمان طلاق مطرح می‌شود. به دلیل امکان بروز آسیب به کودکان، دادگاه‌ها حساسیت زیادی در این خصوص دارند. در طلاق توافقی، زن و شوهر می‌توانند در مورد تمامی مسائل باهم توافق کنند و دادگاه نیز به آن توجه کرده و احترام می‌گذارد.
در قانون مدنی در ماده ۱۱۶۹، حضانت و نگهداری از فرزند تا سن ۷ سالگی با مادر و پس ‌از آن با پدر است. اما زن و مرد می‌توانند این سن را تغییر دهند و سنی کمتر یا بیشتر برای حضانت در نظر بگیرند. عموماً در پرونده‌های طلاق توافقی، زن با دست کشیدن از مهریه و تمام حقوق مالی خود، حضانت فرزندان را به عهده می‌گیرد و مرد را وادار به دادن حضانت می‌کند. اما درصورتی‌که طلاق توافقی نباشد و مرد و یا زن به‌صورت یک‌طرفه دادخواست طلاق دهد، بر طبق قانون، تا ۷ سال زن وظیفه سرپرستی کودک را بر عهده دارد و پس از آن مرد موظف به نگهداری از فرزندان است.
درصورتی‌که زن نخواهد از فرزندان خود مواظبت کند، این وظیفه بر عهده مرد است و درصورتی‌که مرد نیز شرایط نگهداری از آن‌ها را نداشته باشد، با نظر دادگاه به بهزیستی معرفی خواهند شد. درصورتی‌که خواهان به حضانت گرفتن فرزندان خود هستید، بهتر است از تجربه و دانش وکیل متخصص طلاق استفاده کنید.

در صورتی که طلاق گرفته شد به فرزندان می گویند با کی می خواهید بمانید که قانون به فرزندان ایم اختیار را میدهد که با مادر می خواهید بمانید یا با پدر.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *