گردشگری

عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا که شاید باور نکنید وجود دارند

درختان اوکالیپتوس رنگین‌کمان - عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا

طبیعتِ زیبا و عجیب‌وغریب زمین در بسیاری از مناطق جغرافیایی جهان ما را شگفت‌زده می‌کند. پدیده‌هایی در این کره خاکی وجود دارند که باور وجودشان تقریبا ناممکن است. شاید اگر بار اول بشنویم که این عجایب روی زمین وجود دارند استدلال عقلی به ما اجازه ندهد که وجودشان را باور کنیم. در این مطلب از چطور، قرار است به‌سراغ سرزمین‌های عجیب‌وغریبی برویم که برای بسیاری از افراد هنوز ناشناخته باقی مانده‌اند. خواندن این مقاله قوه تخیلتان را حسابی به تکاپو می‌اندازد؛ اما باید باور کنید هیچ‌کدام از این جاذبه‌ها تخیلی نیستند و همگی روی زمین جا خوش کرده‌اند.

۱. آبشار خون در قطب جنوب

در قسمتی از نواحی شرقی قطب جنوب، آبشاری سرخ‌رنگ جریان دارد که همچون جوی خون به‌روی سفیدی یخچال‌های این منطقه جلوه می‌کند. نخستین بار در سال ۱۹۱۱، زمین‌شناسی به‌نام «گریفت تیلور»، به وجود این آبشار خون پی برد. او معتقد بود این رنگ به‌دلیل وجود جلبک‌ها در آب است، اما این نظریه هرگز تأیید نشد.

آبشار خون در قطب - عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا

دلیل پیدایش این جریان قرمزرنگ تا سال‌ها با فرضیه‌های متعددی روبه‌رو بود تا اینکه رمزوراز آن را محققان دانشگاه آلاسکا فربنکس کشف کردند. طبق این تحقیقات، مشخص شد این رنگ قرمز به‌دلیل وجود آهن اکسیدشده در آب شور است. در واقع، وقتی آب شورِ حاوی آهن با اکسیژن واکنش می‌دهد، اکسید آهن تولید می‌شود و در نتیجه، سرخی اکسید آهن این آبشار را به آبشار خون تبدیل می‌کند.

۲. اکالیپتوس رنگین‌کمان

اوکالیپتوس رنگین‌کمان - عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا

این گیاه تمام تصورتان از شمایل کلیشه‌ای درختان را بر هم می‌زند. تنه این درختِ بلند متفاوت با سایر درختان است و به‌دلیل رنگارنگ‌بودنش، با نام «اکالیپتوس رنگین‌کمان» شناخته می‌شود. خاک نیم‌کره شمالی زمین میزبان این گونه‌های عجیب‌وغریب گیاهی است و گینه‌نو، اندونزی و جزیره میندانائو در فیلیپین سرزمین‌هایی‌اند که در بخشی از جغرافیای آنها این گونۀ گیاهی رشد می‌کنند. پوست تنه درخت اکالیپتوس رنگین‌کمان رنگ‌هایی منحصربه‌فرد دارد و شما می‌توانید تناژهای آبی، بنفش، نارنجی و خرمایی را روی آن ببینید. این درختان به سبکی خاص از نقاشی شباهت دارند که در آن، نقاش برای ترسیم تنه درخت، به‌جای استفاده از رنگ قهوه‌ای، قلم‌موی خود را به رنگ‌های سبز، خرمایی، آبی، نارنجی و بنفش آغشته کرده است.

اکالیپتوس رنگین‌کمان به‌طور طبیعی در جنگل‌های گرمسیری و پرباران یافت می‌شود. البته در حال حاضر این درخت در مزارع سایر مناطق جهان نیز کشت می‌شود. دلیل رنگارنگ‌بودن تنه اکالیپتوس ریختن سالیانۀ پوست قدیمی و ظاهرشدن پوست جدید روی آن است. پوست درخت به‌مرور زمان تغییر رنگ می‌دهد که در نهایت شاهد تنه‌ای چندرنگ خواهید بود.

۳. صخره‌های مواج آریزونا

صخره‌های مواج آریزونا - عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا

یکی دیگر از عجیب‌ترین و باورنکردنی‌ترین جاذبه‌های جهان در آمریکا و در آریزونا واقع شده است. در منطقه بیابانی آریزونا، با اقیانوسی بزرگ از صخره‌های منحنی روبه‌رو خواهید شد که موجی تماشایی دارند و شبیه نقاشی‌های دالی، شما را بین مرز واقعیت و رؤیا معلق نگه می‌دارند. قدمت این سرزمین مواج با دوران ژوراسیک برابری می‌کند و باد و باران و سیل‌های عظیم در طراحی امواج آن تأثیر شگرفی داشته‌اند. این صخره‌های مواج در طول زمان از ماسه‌سنگ تشکیل شده‌اند و خطوط منحنی و رنگارنگ در سطح آن پدیدار شده است. این منطقه یکی از بهترین گزینه‌ها برای خلق عکس‌های خارق‌العاده و خاص است.

۴. سواحل پرستاره در مالدیو

ساحل درخشان در مالدیو - عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا

در مالدیو جزیره‌ای به‌نام وادهو وجود دارد که آسمان پرستاره شب را با هر موج به ساحل می‌رساند و این‌گونه به نظر می‌رسد که آب اقیانوس در حاشیه ساحل نور ستاره‌ها را منعکس می‌کند؛ اما جواهرات آبی و درخشان این ساحل رؤیایی موجودات بسیار کوچکی با ‌نام فیتوپلانکتون‌اند که از تجمع آنها نور درخشان آبی نئونی ساطع می‌شود. به همین دلیل، جزیره وادهو در مالدیو با عنوان «دریای ستارگان» نیز شناخته می‌شود و می‌توان آن را تکه‌ای جامانده از بهشت روی زمین دانست؛ بهشتی که بهترین گزینه برای سفرهای رمانتیک و عاشقانه محسوب می‌شود و هنگام قدم‌زدن در حاشیه ساحل، مشتی ستاره ردپای شما را نشانه‌گذاری می‌کنند. ناگفته نماند که ساحل درخشان و آبیِ جزیره هنگام در شب نمونه‌ای از این بهشت رؤیایی در ایران خودمان است.


۵. ستون‌های درخشان در مسکو

ستون‌های درخشان در مسکو - عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا

یکی از عجیب‌ترین و زیباترین پدیده‌های جهان در آسمان مسکو رخ می‌دهد. وقتی به آسمان نگاه می‌کنید، ستون‌هایی نورانی خواهید دید که به نظر می‌رسد از منابع نور لیزری کاشته‌شده به روی زمین به‌ وجود آمده‌اند؛ اما این ستون‌های درخشان و ظریف حاصل انعکاس نور از سطح کریستال‌های ذرات یخ در جو یا ابرهای نزدیک به سطح زمین هستند. نور منعکس‌شده از سطح یخ‌ها، علاوه بر نور ماه و خورشید، می‌تواند از جنس نور چراغ‌های خیابان نیز باشد؛ بنابراین، بر اثر سرمای هوا و با تشکیل ذرات کریستالی در جو، آسمان مسکو با این ستون‌های درخشان آذین‌بندی می‌شود و یکی از خاص‌ترین پدیده‌های جهان را به نمایش می‌گذارد.

۶. بزرگ‌ترین آینه جهان در بولیوی

بزرگ‌ترین دریاچه نمک آینه‌ای جهان در بولیوی - عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا

اگر می‌خواهید بزرگ‌ترین آینه جهان و صیقلی‌ترین منطقه روی زمین را تماشا کنید، باید به بولیوی سفر کنید. در دریاچه نمک بولیوی با نام «سالار» آبی وجود ندارد، اما در هنگام بارش باران، سطح باریکی از آب نمکزار صاف و یکدست این منطقه را می‌پوشاند و انعکاسی تماشایی از آسمان را روی زمین نمایش می‌دهد. در این نقطه از جهان، زمین و آسمان هم‌مرز می‌شوند و با هم‌دستی بارش باران و کریستال‌های نمکی، بزرگ‌ترین آینه جهان با وسعتی بیش از ۱۰ کیلومتر مربع شکل خواهد گرفت. میزان ظرافت و قرینگی انعکاس این آینه به حدی است که برای تنظیم ماهواره‌های جهان، به این دریاچه سفر می‌کنند.

دریاچه نمک حوض سلطان در قم یکی از دریاچه‌های آینه‌ای در جهان است که همچون دریاچه بولیوی، انعکاسی صیقلی و زیبا را به نمایش می‌گذارد.

۷. سنوت، چشمه‌ای خارق‌العاده در مکزیک

چشمه‌هایی زیرزمینی سنوت در مکزیک - عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا

در مکزیک چشمه‌هایی زیرزمینی وجود دارند که با نام «سنوت» شناخته می‌شوند. این گودال‌های عمیق و طبیعی حاصل ریزش سنگ‌های آهکی‌اند‌ که پدیدۀ شگفت‌انگیزی هستند. شبه‌جزیره «یوکاتان» در مکزیک با چشمه‌های سنوت پر شده است و در حدود ۷ هزار تا از این گودال‌های طبیعی و زیبا در این منطقه یافت می‌شود. این حفره‌های عظیم و شگفت‌انگیز با آب پر شده‌اند و طبق رسم‌ورسوم قوم مایا، این گودال‌های بزرگِ آبی قربانگاه بوده‌اند. مایاها معتقد بودند با ریزش این غارهای آهکی، دروازه ورود دنیای زندگان به جهان مردگان گشوده می‌شود. سنوت در اعتقاد مایا بسیار محترم و مقدس بوده‌ است؛ زیرا علاوه بر اعتقاد به مدخل‌بودن این گودال‌ها به جهان مردگان، سنوت‌ها در زمان خشک‌سالی منبع تأمین آب برای این قوم بوده‌اند.

۸. صاعقه در آتش‌فشان

طوفان کثیف - عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا

رعدوبرق آتش‌فشانی یا طوفان کثیف پدیده‌ای منحصربه‌فرد در جهان است که بر اثر برخورد صاعقه با مذاب و خاکستر خارج‌شده از آتش‌فشان رخ می‌دهد که عظمتش بسیار چشمگیر است. در زمان طوفانی‌شدن هوا و ایجاد رعدوبرق، ذرات یخ با قطعات سنگ و خاکستر خارج‌شده از آتش‌فشان برخورد می‌کنند و بار الکتریکی تولید می‌شود. آب آزادشده از فوران‌های آتش‌فشانی سبب قدرت‌گرفتن رعدوبرق و عظمت بیشتر این پدیده می‌شوند.

۹. اشباحی که درخت‌اند

درختان اشباح تار بسته در پاکستان - عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا

این بار باید به پاکستان برویم تا یکی از عجیب‌ترین پدیده‌های طبیعت را تماشا کنیم. بر اثر جاری‌شدن سیل در یکی از مناطق پاکستان عنکبوت‌ها برای نجات جانشان به درختان پناه می‌برند و تمام شاخ و برگ آنها را با تارهای خود می‌پوشانند. تاربندیِ میلیون‌ها عنکبوت این درختان را به داخل غشایی مه‌آلود فرو می‌برد و به همین دلیل ظاهر این درختان شبیه اشباح می‌شود. به‌دلیل مدت‌زمان طولانی عقب‌نشینی آب، این پیله ابریشمی روی شاخ و برگ درختان جا خوش می‌کند و شاهد منظره‌ای خاص و تماشایی خواهیم بود.

۱۰. جنگلی پنهان در زیر آب

دریاچه کیندی قزاقستان - عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا

در قزاقستان دریاچه‌ای تماشایی با رنگ آبیِ متمایزی وجود دارد که گفته می‌شود جنگلی در زیر آن پنهان شده است. این دریاچه «کیندی» نام دارد و حاصل زلزله‌ای است که در سال ۱۹۱۱ در این منطقه رخ داده است. این زلزله سبب شده پوشش جنگلی در بخشی از کوه‌های تین‌شان که در ۱۲۹کیلومتری شهر آلماتی واقع شده است به درون دریاچه کیندی با وسعت ۴۰۰ متر مربع فرو برود؛ بنابراین با لغزش سنگ‌های عظیم آهکی و بلعیده‌شدۀ جنگل به درون دره و همچنین بارش باران‌ در طولانی‌مدت، درختان این جنگل به درون آب فرو رفته‌اند و در نهایت، دریاچه‌ای متولد شده که درون آب‌های آن جنگلی وسیع پنهان شده است و تنه بسیاری از درختان آن از آب بیرون زده است.

علاوه بر ستون تنه درختان بیرون‌زده از آب، خوش‌رنگی این دریاچه نیز آن را منحصربه‌فرد کرده است و آبیِ متمایزی سطح آن را پوشانده است. این رنگ در اثر رسوبات آهکی به وجود آمده است.

در استان مازندران ایران و در ۵۰کیلومتری شرق شهر نوشهر نیز مشابه این دریاچه وجود دارد که با نام «دریاچه ارواح» یا «ممرز» شناخته می‌شود. درون دریاچه ممرز درختانی با تنه‌های شکسته سر از آب بیرون آورده‌اند و سطح این دریاچه را مرموز و زیبا جلوه می‌دهند.


سخن آخر

جهان ما و سیاره‌ای که در آن ساکن شده‌ایم پر از شگفتی است و در هر گوشه‌اش پدیده‌ای برای برانگیزی حس کنجکاوی ما وجود دارد؛ پدیده‌هایی که باورکردنی نیستند و قانون کلیشه‌ای تصورات ما را بر هم می‌زنند. بدون شک آشنایی با این پدیده‌ها و دانستن درمورد پیدایش آنها جذاب و شیرین خواهد بود.

در این مطلب از چطور به چند مورد از این پدیده‌ها اشاره داشتیم که مختصری از سیاره عجیبمان بودند. به‌نظر شما کدام‌یک از دیگر پدیده‌های زمین نیز منحصربه‌فردند؟ این پدیده‌ها از جاذبه‌های کدام شهرها و کشورهای دنیا هستند؟


Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *