۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
حقوق

علت مهم جدایی زوجین چیست؟

دلایل اصلی طلاق و جدایی چیست؟

خیانت ، عدم برقراری ارتباط ، مشکلات مالی ، رابطه جنسی مکرر و عدم صمیمیت از دلایل عمده طلاق است.
بیایید به ۲۰ دلیل رایج در طلاق نگاه کنیم و امیدواریم که بتوانید از اشتباهات دیگران بیاموزید.

 دلایل اصلی طلاق چیست؟

۱- خیانت

خیانت یکی از شایع ترین دلایل طلاق است و در واقع اتفاقات خارج از حوزه ازدواج علت بیشتر طلاق ها می باشد. از سویی دیگر عصبانیت و نارضایتی از دلایل اصلی خیانت است که همراه با اختلاف در نیاز جنسی و عدم صمیمیت عاطفی است.
دکتر سعید انصاری روانپزشک در خصوص خیانت این گونه بیان می کند که خیانت اغلب به عنوان یک دوستی به ظاهر بی گناه آغاز می شود و رابطه به عنوان یک رابطه عاطفی آغاز می شود که بعداً به یک رابطه جسمی تبدیل می شود.
همچنین خیانت یکی از دلایل قانونی برای طلاق است .حتی اگر زوجین بیش از یک سال از هم جدا زندگی کنند و شریک زندگی خود را در معرض آزار های روحی و جسمی قرار دهد.

۲- پول و وضعیت مالی

چرا طلاق به دلیل وضعیت نامناسب مالی اینقدر شایع است؟

طبق چندین مطالعه و آمار طلاق ، دلیل اصلی طلاق وضعیت نامناسب مالی بعد از ازدواج است. همه چیز ، از عادت های مختلف هزینه ای (خرید و فروش) و اهداف مالی گرفته تا یک همسر با درآمد بیشتر از دیگران می تواند ازدواج را به نقطه شکست برساند.
پول واقعا امکان داشتن بسیاری از امکانات را میسر می کند و بر همه جنبه های زندگی تأثیر می گذارد. بدیهی است که به نظر می رسد پول و استرس برای بسیاری از زوج ها دست به دست هم می دهد تا طلاق شکل گیرد.

مشکلات مالی را می توان یکی از بزرگترین علل طلاق بعد از خیانت، دانست. مسائل مربوط به پول می تواند ازدواج را به نقطه شکست و جدایی برساند.

۳- عدم ارتباط

برقراری ارتباط موثر در ازدواج بسیار مهم است و ناتوانی در برقراری ارتباط می تواند موجب نارضایتی و ناامیدی هر دو شود و بر همه جنبه های ازدواج تأثیر بگذارد. از طرف دیگر ارتباط خوب پایه و اساس یک ازدواج قوی است.

فریاد زدن بر سر همسرتان، صحبت نکردن به اندازه کافی در طول روز ، اظهار نظرهای نادرست به منظور اثبات خود ، همه روشهای ناسالم برقراری ارتباط هستند که باعث ایجاد جدایی و طلاق می شود.
ارتباط ضعیف بعد از ازدواج، یکی از بزرگترین دلایل طلاق است. تمرین ارتباطات آگاهانه و صحیح ، برای تغییر اشتباهات ازدواج ممکن است دشوار باشد اما ارزش تلاش برای بهبود و نجات رابطه شما را دارد.

۴- بحث مداوم

از مشاجره در مورد کارها تا بحث و گفتگو در مورد بچه ها همگی باعث ایجاد بحث های مداوم شده و بسیاری از روابط را تحت تاثیر قرار می دهد.
بسیاری از آنها دیدگاه شخص دیگر را بی منطق می دانند و این باعث می شود بسیاری از مشکلات بدون حل و فصل باقی بماند . این خود یکی از دلایل جدایی است.

۵- افزایش وزن

این ممکن است بسیار سطحی یا ناعادلانه به نظر برسد ، اما افزایش وزن یکی از شایع ترین دلایل طلاق است.
در برخی موارد ، افزایش قابل توجه وزن باعث می شود همسر دیگر کمتر از لحاظ جنسی جذب شود. برای برخی افراد، افزایش وزن بر عزت نفس آنها صدمه می زند و صمیمیت بین زوجین به مشکل می خورد و حتی می تواند باعث طلاق شود.

۶- انتظارات غیر واقعی

ازدواج با انتظارات بالا آسان است!

ممکن است از همسرتان انتظار داشته باشید تا مطابق تصور شما از آنچه باید باشد، عمل کند.
این انتظارات می تواند فشار زیادی برای شخص دیگر ایجاد کند، باعث می شود خودتان احساس آرامش کنید و همسرتان را برای شکست و جدایی آماده کنید.

۷- عدم صمیمیت

نداشتن احساس و ارتباط عاطفی با شریک زندگی تان می تواند به سرعت ازدواج را خراب کند . زیرا این حس بین زوجین اتفاق می افتد که همسرشان بیشتر شبیه به یک هم اتاقی و غریبه است.
این عدم صمیمت می تواند عاطفی باشد و هیچ ارتباطی با روابط جنسی نداشته باشد. اگر مدام با همسرتان سرد برخورد کنید، بدانید که با گذشت زمان می تواند زمینه طلاق شود.

برقراری رابطه صمیمی به عهده هر دو شریک است.

برای شیرین کردن روابط خود ، تا حد امکان اعمال محبت آمیز ، قدردانی و لذت بردن از صمیمت جنسی را انجام دهید.
به یاد داشته باشید عدم صمیمیت می تواند به سرعت یک ازدواج را خراب کند و سبب طلاق شود.

علت مهم جدایی

۸- عدم برابری

فقدان برابری یکی از دلایل طلاق به شمار می رود. وقتی یکی از شرکا احساس کند در ازدواج مسئولیت بیشتری به عهده می گیرد ، ممکن است نظر آنها را نسبت به شخص دیگر تغییر داده و منجر به نارضایتی شود.

۹- عدم آمادگی برای ازدواج

متاسفانه زندگی افرادی که به طور عجولانه و بدون فکر ازدواج کرده اند و هیچ آمادگی برای زندگی مشترک نداشته اند اکثرا با طلاق رو به رو شده است . افرادی که در سن حدود ۲۰ سالگی ازدواج کرده اند، بیشترین آمار طلاق را به خود اختصاص داده اند. عدم آمادگی برای ازدواج یکی از شایع ترین دلایل طلاق است.
تقریبا نیمی از طلاق ها در ۱۰ سال اول ازدواج اتفاق می افتد.

دکتر سعید انصاری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان  و مشاور شکست عشقی، در درمان بیماری های روانی مانند علت مهم جدایی (طلاق)  به افراد راهنمایی های لازم را ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش های تشخیص این بیماری می توانید با شماره های ۰۲۱۲۲۷۷۱۸۷۰ – ۰۲۱۲۲۷۹۰۴۵۳ تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

۱۰- سوء استفاده

سوءاستفاده یکی از دلایل طلاق است . سوء استفاده جنسی یا عاطفی برای برخی از زوجین واقعیت غم انگیزی است.
همیشه اینگونه نیست که متجاوز یک فرد دیگر و بد باشد. در مورد مسائل عاطفی عمیق گاهی سوء استفاده انجام میشود. صرف نظر از دلیل ، هیچ کس نباید سوء استفاده را تحمل کند و خود را با خیال راحت از رابطه دور کند.

۱۱. اعتیاد
سوء مصرف مواد یا اعتیاد به هر نوع مواد مخدر یا رفتار نادرست مانند اعتیاد به الکل ، مواد مخدر ، قمار ، رابطه جنسی ، دروغ گفتن یا کشیدن سیگار بیش از حد نیز اعتیاد به شمار می آید.
این امر می تواند تاثیر منفی زیادی در روابط زوجین بگذارد ، مانع از رشد شغلی می شود ، تعادل مالی را مختل کرده و تأثیر منفی بر کودکان بگذارد.

۱۲. تفاوت در سبک های فرزند پروری

تفاوت در سبک های فرزند پروری یکی از شایع ترین دلایل طلاق است.

شما به نظم و انضباط پایبند هستید که به هیچ وجه از هیچ نوع رفتار نادرست پیروی نمی کنید ، در حالی که همسر شما رویه آرامش و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به قوانین دارد.
در این میان ، کودکان به طور طبیعی به سمت والدینی که با نقض قوانین موافق هستند، جذب می شوند.
این سبب اختلال بین زوجین شده و ممکن است یکی از دلایل طلاق باشد.

۱۳. وقتی برای عشق ازدواج نمی کنید

اگر با شریک زندگی تان به دلیل ثروت ازدواج کرده اید و یا همسرتان به دلیل ثروتمند بودن شما با شما ازدواج کرده است ، پس پایه و اساس ازدواج عشق واقعی نیست.
این ازدواج فاقد عشق بنیادی و به اندازه کافی قدرتمند نیست که بتواند بر چالش های زندگی مشترک غلبه کند و در نهایت این عدم عشق واقعی سبب جدایی می شود.

۱۴. فقدان خلوص نیت و صمیمیت

بعضی اوقات ، بی صداقتی ، نامردی و دروغگویی در یک رابطه تاثیر بسیار منفی خواهد داشت.
شما و شریک زندگی تان به خاطر فرزندان ، آسایش یک دیگر ، امنیت اجتماعی و مالی در کنار هم زندگی می کنید.

حتی اگر یکی از شرکا با دیگری ناسازگار باشد ، ازدواج کمک کننده نیست. نبود صداقت از نظر مالی ، محل زندگی ، عواطف و جنبه های دیگر زندگی در نهایت ممکن است دلایل طلاق را به وجود آورد.

۱۵. از دست دادن هویت خود

هویت خود را از دست می دهید . بسیاری از خانم ها به این تصور که بعد از ازدواج هویت خود را از دست می دهند، دچار افسردگی می شوند. که خود یکی از دلایل طلاق به شمار میرود.
موقعیت جدید شما به عنوان یک همسر، مادر و غیره تغییر می کند. اما در این میان به این فکر می کنید که هویت خود را از دست داده و یا تغییر کرده اید؟
برخی از خانم ها بعد از گذشت چند سال از زندگی و تامل در خصوص شرایط خود به این می رسند که هویت خود را از دست داده اند.
این تصورات و تفکرات سبب شده تا به زندگی تعهدی نداشته و به فکر طلاق باشند.

بهترین روش برای پیشگیری از این عوامل مراجعه به روانپزشک می باشد.

۱۶. اختلافات غیرقابل جبران

درگیری های مداوم می تواند ازدواج را در مرحله ای پشت سر بگذارد که هیچ نقطه بازگشتی وجود نداشته باشد. درگیری ها اغلب درخصوص مسائل بی اهمیت اتفاق می افتد که منجر به شیوع اتفافات ناخوشایند در زندگی زوجین شده و روابط به هم می خورد.

بنابراین این اختلافات کوچک و کم اهمیت باعث طلاق و جدایی می شود.

۱۷. رابطه از راه دور

جدا شدن از شریک زندگی خود به منظور تلاش در خصوص ساختن زندگی بهتر و عدم نزدیکی و در عین حال ناکام ماندن از این تلاش ها، یکی از مهمترین دلایل طلاق است. سوء تفاهم ها ، سوء ظن ها ، ناامیدی ها و کمبود ارتباطات ناشی از عدم نزدیکی جسمی است.
در یک رابطه از راه دور که ممکن است به دلیل مسافرت های کاری یا مهاجرت بروز می کند، در صورت عدم ایجاد تماس و یا عدم پاسخ به پیام ها سبب می شود تا زوجین دچار تصورات بدی شوند.
در صورت عدم مدیریت این روابط، باعث طلاق می شود.

۱۸- مدیریت روابط

ممکن است حتی در بین زوجینی که رابطه محکمی دارند و کنترل می کنند، کشمکشی ایجاد شد که منجر به طلاق شود.
جدا کردن همسر از افراد دیگر، کنترل زندگی شریک زندگی و دیکته کردن زندگی آن و ایجاد مزاحمت همگی باعث ایجاد خفگی در زوجین شود. عطش مدیریت و کنترل همسر ممکن است باعث ایجاد تنش و در انتها طلاق شود.
بهتر است در خصوص این شرایط با روانپزشک خوب مشورت نمایید.

۱۹- دخالت والدین در زندگی متاهل

اگر افراد خانواده هر یک از زوجین در هر مکالمه ، تصمیم گیری و انتخاب شیوه زندگی و شریک زندگی دخالت می کنند ، می تواند در لیست دلایل طلاق قرار گیرد.
این که به منظور دریافت مشاوره با هر یک از افراد خانواده بخاطر تصور داشتن تجربه کافی مراجعه می شود، گاهی باعث بروز اختلافات شدید شده و موقعیت را برای هر یک از زوجین سخت تر می کند.
همچنین حضور پر رنگ و تاثیر گذار هر یک از اعضای خانواده دو طرف در زندگی زوجین، یکی از دلایل طلاق می باشد.
در صورت نیاز به مشاوره بهتر است به روانپزشک یا مشاور خانواده مراجعه کنید تا راهنمایی های صحیح دریافت نمایید.

۲۰- حسادت و ناامنی

برخلاف یک عقیده مشترک ، حسادت نشانه عشق نیست. برعکس ، حسادت و ناامنی می تواند منجر به ایجاد شکاف هایی در یک رابطه شود و سرانجام به یکی از دلایل طلاق تبدیل شود.

حسادت غالباً ناشی از عدم اعتماد به نفس ، بی ثباتی عاطفی ، احساس تمایل ، ناکافی بودن ، همبستگی ناسالم و سبک دلبستگی اضطراب است.
از جمله دیگر دلایل طلاق ، عدم توانایی در مقابله با حسادت و ناامنی است.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *