۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
پزشکی

فواید استرس چیست؟

ما همیشه فکر می کنیم استرس چیز بدی است که فواید داشته باشد . بله درست خواندید فواید استرس ! مقدار کم یا متوسط فواید دارد و ممکن است شما را قوی تر ، باهوش تر و شاد تر کند . در این مقاله درباره تاًثیرات استرس صحبت می کنیم با ما همراه باشید .

 

۱. ممکن است باعث تقویت مغز شود

 

شاید شنیده اید که می گویند آنچه تو را نکشد قوی ترت می کند . این هم برای استرس صادق است . دوره های کوتاه استرس ممکن است سلامت مغز را بهبود ببخشد . در پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد ، محققان موش ها را در موقعیت استرس زای کوتاه مدت قرار دادند ( آنها چند ساعت در قفس بی حرکت بودند ) و این تجربه رشد سلول های جدید مغز آنها را دو برابر بعدها در تست حافظه نیز بهتر عمل کردند . محققان معتقدند که استرس مثبت روی انسان ها همچنین تاًثیری دارد . استرس قابل کنترل هوشیاری و عملکرد فرد را افزایش می دهد .

 

 

۲. ممکن است حافظه را بهبود ببخشد

 

به خاطر سپردن جزئیات برخورد استرس زا برای بقا ضروری است حیواناتی که در به خاطر سپردن موقعیت های خطرناک بهتر عمل می کنند ، می توانند در آینده از آن موقعیت ها جان سالم به در ببرند . دکتر دانیلا کافر، عصب شناس می گوید : اگر حیوانی با شکار چی رو به رو شود و موفق به فرار شود باید به خااطر بسپارد که آن برخورد کجا و چه زمانی اتفاق افتاده است . پس منطقی است که قرار گرفتن در معرض استرس متوسط برای انسان هم مفید باشد و باعث تقویت حافظه شود .

 

۳. ممکن است به شما انرژی بدهد

 

استرس کوتاه مدت می تواند انرژی شما را ۱ یا ۲ درجه افزایش دهد . به خصوص اگر استرس شما مثبت باشد . دبورا سرانی روانشناس و نویسنده کتاب زندگی با افسردگی می گوید : استرس مثبت ( eustress) محرکی مفید برای بدن است . موقعیت هاتیی که ما را به چالش می کشاند یا هیجان انگیز است یا محرک . بر ذهن و بدن ما استرس وارد می کند اما این استرس باعث ناراحتی نمی شود ، بلکه به ما انگیزه می دهد . حواس ما را تقویت می کند و به ما کمک می کند که مشکل را با موفقیت حل کنیم .

 

۴. ممکن است از ابتلا به بیماری‌ها پیشگیری کند

 

در حالی که استرس مزمن و طولانی مدت ممکن است فرد را مستعد ابتلا به انواع بیماری ها کند . استرس مثبت کوتاه مدت سدی برای محافظت در برابر بیماری ها ایجاد کند . دکتر سرانی می گوید : استرس مثبت عملکرد سیستم ایمنی شما را افزایش می دهد .

 

بر اساس مرور پژوهش های منتشر شده در سال ۲۰۱۳، استرس ممکن است قابل کنترل باشد . انعطاف پذیری و مقاومت در برابر بیماری ها را افزایش دهد .

 

۵. ممکن است بچه شما را باهوش‌تر کند

 

خبر خوب برای زنان بارداری که دچار اضطراب و استرس معمولی می شوند ،، این است که بر اساس تحقیقات ، استرس کوتاه مدت تاًثیر منفی بر رشد جنین ندارد . البته هیچ کس به زنان باردار توصیه نمی کند که دنبال تحریک استرس بلشند اما اگر کمی مضطرب هستید اشکالی ندارد .

 

۶. ممکن است باعث شود کارهایتان را بهتر انجام دهید

 

انرژی و نشاطی که استرس خوب به شما می دهد ، ممکن است باعث شود بهتر تمرکز کنید . روانشناسان این احساس را فلو ( flow) می نامند ؛ احسساس فلو باعث میی شود که برای انجام کاری هیجان انرژی و تمرکز  کامل داشته باشید . به همین دلیل است که برخی از افراد وقتی تحت فشارند و استرس دارند بهتر عمل می کنند.

 

 

۷. ممکن است به شما اعتمادبه‌نفس بدهد

 

وقتی با چالش روبه رو می شوید که از آن حیطه اختیارات شما خارج نیست ، در واقع دچار استرس می شوید که باعث موفقیتتان  می شود . دکتر سرانی می گوید :: استرس مثبت بیش از اینکه باعث پریشانی فرد شود ، بیوشیمی های تقویت کننده سلامت مانند اندور فین را تقویت می کند .

 

 

۸. باعث می‌شود سازگارتر شوید

 

مقداری استرس بخش عادی از زندگی است و کسانی که می توانند با دید مثبت به آن نگاه کنند ، ممکن است بیشتر از اثرات مفید آن بهره مند شوند . اگر باور داشته باشید که عامل استرس را تهدیدی حل نشدنی است ، احتمالاً دچار عواقب منفی استرس خواهید شد . اما اگر به جای اینکه طرز تفکر منفی را چالشی ببینیم که باید به خوبی آن را مدیریت کنیم .

 

۹. استرس به شما کمک می‌کند استرس بیشتری را مهار کنید

 

شاید به نظرتان احمقانه بیاید ، اما مهار استرس به شما کمک می کند استرس بیشتری را مهار کنید ! دکتر تیچمن می گوید : یادگیری واکنش های مقابله ای در موقعیت های مختلف می تواند مفید باشد .

 

داشتن تجربه مدیریت خوب موقعیت استرس زا باعث می شود احساس خود کار آمدی کنید ، یعنی به این باور برسید که منابع و توانایی برای رسیدن به اهدافتان را دارید . وقتی احساس می کنیم که می توانیم موًثر باشیم ، این احساس به ما انگیزه ای می دهد که ما را برای مقابله با چالش های بزرگ تر آماده می کند .

 

۱۰. استرس باعث می‌شود زندگی برای شما معنادار شود

 

گذر از موقعیت های استرس زا می تواند باعث شود که قدر زندگی را بیشتتر بدانید . اگرز نحوه نگرش خود به استرس را اصلاح کنید ، می توانید تاًثیرات مثبت آن بر زندگی تان را ببینید . مقداری استرس مثبت باعث می شود تا با زندگی بهتر کنار بیایید.

 

شما وقتی استرس دارید چطور عمل می کنید ؟ مواردی هست که بخواهید به عنوان فواید استرس به مقاله ما اضافه کنید ؟ نظرات و تجربیات ارزشمند تان را با ما و کاربران عزیز در میان بگذارید .

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *