سینمای جهان

فیلم هندی جنگی؛ ۱۵ عنوان از بهترین فیلم‌های جنگی هند

از گذشته تا به امروز علاقه‌مندان به فیلم‌های هندی از رقص‌های باشکوه هندی با لباس‌های حریر رنگارنگ، موسیقی پرشور، ماجراهای عاشقانه و اکشن‌های غافل‌گیر‌کننده یاد می‌کنند. البته امروزه بالیوود رشد زیادی کرده‌ و موفق شده است طرف‌داران جدیدی پیدا کند. در این مقاله سراغ یکی از بخش‌های متفاوت سینمای هند، یعنی فیلم هندی جنگی رفته‌ایم. فیلم‌های جنگی بخش جدایی‌ناپذیر سینما در تمام جهان هستند و هندوستان هم از این قاعده مستثنا نیست. در ادامه، ۱۵ فیلم هندی جنگی را معرفی می‌کنیم که جزو بهترین‌ها هستند.

۱. شیرشاه (Shershaah)

 

سال ساخت: ۲۰۲۱
زبان: هندی
ژانر: جنگی، زندگی‌نامه‌ای
مدت‌زمان فیلم: ۱۴۵ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: ویشنووردان
بازیگران اصلی: سیدارت مالهوترا، کیارا ادوانی، کریتی خربندا، شیو پاندیت، پرانای پاچائوری
امتیاز (IMDb): ۸٫۷

فیلم هندی جنگی جدید «شیرشاه» یکی از بهترین فیلم‌های هندی در سال ۲۰۲۱ است که بر اساس زندگی‌نامه کاپیتان ویکرام چاکرا، از اولین تا آخرین نبردش در جنگ کارگیل، ساخته شده‌ است. شیرشاه با رنگ و بوی جنگ و درام عاشقانه از پرطرف‌دارترین و بهترین فیلم‌های جنگی بالیوود است. این فیلم در تابستان ۲۰۲۱ پربیننده‌ترین فیلم هندی شبکه آمازون معرفی شد.

۲. اوری؛ حمله جراحی (Uri: The Surgical Strike)

سال ساخت: ۲۰۱۹
زبان: هندی
ژانر: اکشن، درام، جنگی
مدت‌زمان فیلم: ۱۳۸ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: آدیتا دهار
بازیگران اصلی: ویکی کائوشال، پارش راوال، یامی گوتام، مهیت راینا، کریتی کولهاری
امتیاز (IMDb): ۸٫۶

دومین فیلم در فهرست هم یک فیلم هندی جنگی جدید و داستان واقعی «حمله جراحی» است. پیام اصلی فیلم‌های جنگی نمایش فداکاری مردان ارتش برای حفظ امنیت مرزهای کشور است. حمله جراحی بر اساس داستان واقعی حملاتی ساخته‌ شده‌ است که ارتش هند پس از کشته‌شدن ۲۳ سرباز به دست تروریست‌ها انجام داد. آدیتا دهار کارگردان این فیلم به‌خوبی جزئیات وحشتناک حملات تروریستی را نشان می‌دهد. علاوه بر این، برنامه‌ریزی دقیق، شجاعت محض فرمانده ارتش هند، فداکاری سربازان و تأثیر آن بر نتیجه جنگ به‌وضوح دیده می‌شود. این فیلم موفق به کسب جایزه بین‌المللی هندوستان و جایزه فیلم فیر شده‌ است، پس دیدن آن را از دست ندهید.

۳. پراهار؛ حمله نهایی (Prahaar: The Final Attack)

 

سال ساخت: ۱۹۹۱
زبان: هندی
ژانر: درام، جنگی، هیجان‌انگیز
مدت‌زمان فیلم: ۱۶۸ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: نانا پاتیکار
بازیگران اصلی: نانا پاتیکار، دیمپل کاپادیا، گاتوم جوگلکار
امتیاز (IMDb): ۸

پراهار فیلم جنگی هندی قدیمی و اولین فیلم این ژانر بود که نانا پاتیکار در آن ایفای نقش کرد. نانا در این فیلم نقش افسر سرسخت ارتش را بازی می‌کند که مسئول آموزش کماندوهاست. با مرگ یکی از افسران ارتش به‌دست اشرار محلی، نانا پاتیکار دست‌به‌کار می‌شود و مسئولیت‌های ناتمام افسر را به‌ عهده می‌گیرد.

۴. ۱۹۷۱

 

سال ساخت: ۲۰۰۷
زبان: هندی
ژانر: جنگی، درام
مدت‌زمان فیلم: ۱۵۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: آمرات ساگار
بازیگران اصلی: مانجو باجیپی، راوی کیشان، ویوک میشرا
امتیاز(IMDb): ۸

این فیلم هندی جنگی دوبله فارسی بر اساس ماجرایی واقعی ساخته شده است که ۶ سال پس از جنگ آزادی‌بخش بنگلادش در سال ۱۹۷۱ در پاکستان رخ داد. فیلم ماجرای فرار جسورانه ۶ زندانی هندی پس از جنگ هند و پاکستان در سال ۱۹۷۱ است. فیلم ۱۹۷۱ به‌کارگردانی آمرات ساگار از فیلم‌های نادری است که به داستان‌های پس از جنگ می‌پردازد و موفق به کسب امتیاز بالا شده است.

۵. مرز (Border)

 

سال‌ ساخت: ۱۹۹۷
زبان: هندی
ژانر: جنگی، درام
مدت‌زمان‌ فیلم: ۱۷۸ دقیقه
دوبله‌ فارسی: دارد
کارگردان: جی. پی. دوتا
بازیگران اصلی: سانی دیول، سونیل شتی، آکشای خانا، راکهی گولزار
امتیاز (IMDb): ۷٫۹

این فیلم هندی جنگی مطرح در بالیوود، درباره ماجرای واقعی منطقه مرزی لانگ والاست. زمانی که ارتش پاکستان با چندین تانک‌ به‌ منطقه مرزی لانگ والا حمله کرد، فقط ۱۲۰ سرباز هندی در این مرز مستقر بودند. مقاومت سربازان در برابر نیروهای پاکستان و حفظ مرز و مواضع خودشان نقطه عطف داستان است که فیلم را بسیار پرکشش می‌کند. امروزه موزه یادبود این درگیری و بقایای تانک‌های پاکستان هنوز در این منطقه وجود دارند.

۶. راضی (Raazi)

 

 

آلیا بهات در این فیلم هندی جنگی ۲۰۱۸ به‌خوبی می‌درخشد. او نقش جاسوسی هندی را بازی می‌کند که با افسر ارتش پاکستان ازدواج می‌کند و به اطلاعات محرمانه آنها دست می‌یابد. این فیلم برگرفته از رمان «تماس با سهمت» اثر هریندر سیکاست و داستان زندگی واقعی سهمت را روایت می‌کند. نقطه قوت فیلم «راضی» این است که نشان می‌دهد هرچند سهمت سرباز آموزش‌دیده ارتش نیست، کشورش را از تهدیدهای امنیتی نجات می‌دهد. این فیلم عنوان بهترین فیلم سینمای بالیوود در سال ۲۰۱۹ را از آن خود کرد.

۷. کساری (Kesari)

 

سال ساخت: ۲۰۱۹
زبان: هندی
ژانر: درام، تاریخی
مدت زمان فیلم: ۱۵۳ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: آنوراگ سینگ
بازیگران اصلی: آکشای کومار، سوویندر ویکی، پارینیتی چوپرا
امتیاز (IMDb): ۷٫۷

کساری فیلم سینمایی هندی جنگی و تاریخی است که داستان طولانی و پرافتخار ارتش هند را روایت می‌کند. آنوراگ سینگ، کارگردان کساری، تصویر نیروهای امنیتی در دورانی را به نمایش می‌گذارد که هندوستان هنوز کشوری مستقل نبود. کساری نمادی از فداکاری مردم هندوستان برای خاک کشورشان است، داستان واقعی نبرد ساراگارهی و ۲۱ سرباز که با بیش از ۱۰هزار مهاجم افغان جنگیدند و در برابرشان مقاومت کردند.

۸. پارمونا (Parmanu)

 

سال ساخت: ۲۰۱۸
زبان: هندی
ژانر: اکشن، درام و تاریخی
مدت‌زمان فیلم: ۱۶۵ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: آبیشک شارما
بازیگران اصلی: جان آبراهام، دیانا پنتی، ویکاس کومار
امتیاز (IMDb): ۷٫۷

در فیلم هندی جنگی پارمونا با داستان متفاوتی مواجهیم؛ افسران ارتش فقط به محافظت از مرزها اهمیت نمی‌دهند، بلکه تلاش می‌کنند ارتش هندوستان                                                                                                    به قوی‌ترین سلاح‌ موجود مجهز شود. در نهایت تلاش‌های شبانه‌روزی ارتش و دانشمندان نتیجه می‌دهد و هندوستان به ششمین کشور جهان تبدیل می‌شود که سلاح هسته‌ای دارد.

۹. حمله غازی (The Ghazi Attak)

 

سال ساخت: ۲۰۱۷
زبان: هندی، تلگو
ژانر: جنگی اکشن
مدت‌زمان فیلم: ۱۲۳ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: سانکالاپ ردی
بازیگران اصلی: رانا داگوباتی، آتول کولکارانی، کی کی منون، تاپسی پانو، راهول سینگ، ساتیاداو کانچارانا
امتیاز (IMDb): ۷٫۷

این فیلم هندی جنگی ۲۰۱۷ از نادرترین فیلم‌های جنگی هندوستان است که ردپایی از نیروهای دریایی در آن دیده می‌شود. فیلم «حمله غازی» بر اساس حوادث واقعی نبرد زیردریایی هند با زیردریایی پاکستان به‌نام غازی ساخته‌ شده‌ است. این فیلم داستان ۱۸ افسر نیروی دریایی را روایت می‌کند که روزها زیر آب می‌مانند و موفق به شکست زیردریایی پاکستان می‌شوند. سانکالاپ ردی، کارگردان حمله غازی، با‌ ساخت این فیلم اثری ماندگار در سینمای هند به‌ جا گذاشت.

۱۰. سبهاش‌چندر بوس: قهرمان فراموش‌شده (Netaji Subhash Chandra Bose: The Forgotten Hero)

 

سال ساخت: ۲۰۰۵
زبان: تامیل
ژانر: اکشن، درام، هیجان‌انگیز
مدت‌زمان فیلم: ۱۶۴ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: شیام بنگال
بازیگران اصلی: وینای آناند، ایلا آرون، پانکاج بری
امتیاز (IMDb): ۶٫۵

«قهرمان فراموش‌شده» داستان زندگی سبهاش چندر بوس، افسر ارتش ملی هند، است. این فیلم از جسورانه‌ترین پروژه‌های شیام بنگال بوده است که تحسین منتقدان فیلم در سراسر جهان را برانگیخت. بنگال در این فیلم روی دستاوردهای بوس در جنگ با آلمان نازی و ایجاد ارتش آزاد هند تمرکز می‌کند.

۱۱. تانگو چارلی (Tango Charli)

 

سال ساخت: ۲۰۰۵
زبان: هندی
ژانر: درام، جنگی
مدت‌زمان فیلم: ۱۴۳ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: مانی شانکار
بازیگران اصلی: اجی دیوگن، بابی دیول، سانجی دات، سونیل شتی
امتیاز (IMDb): ۶٫۱

داستان فیلم هندی جنگی تانگو چارلی درباره افسری به‌نام تارون چائوهان است که مأموریتش دچار فرازونشیب‌های زیادی می‌شود و بر ضعف‌های خود غلبه می‌کند. این فیلم برای افرادی که به‌ معنی وقایع اهمیت می‌دهند، بهترین گزینه‌ است.

۱۲. پالتان (Paltan)

 

سال ساخت: ۲۰۱۸
زبان: هندی
ژانر: اکشن، تاریخی
مدت‌زمان فیلم: ۱۵۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: دوان.جی.پی.داتا
بازیگران اصلی: جکی شروف، آرجون رامپال، سنود سود، مونیکا جیل، گورمیت چودهاری
امتیاز (IMDb): ۵٫۳

داستان پالتان این فیلم هندی جنگی ۲۰۱۸، مربوط‌ به جنگ هند و چین در سال ۱۹۶۲ است که به‌عنوان نبردی سخت در یادها مانده است. اگرچه به‌ نظر می‌رسد کارگردان این فیلم در ساخت فیلم‌های جنگی به‌خوبی عمل می‌کند، پالتان امتیاز جالب‌توجهی ندارد.

۱۳. لوک؛ کارگیل (LOC: Kargil)

 

سال ساخت: ۲۰۰۳
زبان: هندی
ژانر: درام، تاریخی، جنگی
مدت‌زمان فیلم: ۲۲۵ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جی.پی.دوتا
بازیگران اصلی: سانجی دات، آکینی ناگرجونا، اجی دیوگن، سیفی علی‌خان
امتیاز (IMDb): ۵٫۱

خودتان را برای تماشای فیلم هندی جنگی دوبله فارسی ۲۲۵دقیقه‌ای آماده کنید! کارگیل از طولانی‌ترین فیلم‌های هندی جنگی و درباره رویارویی هند و پاکستان است. جی‌. پی‌. دوتا در این فیلم روی عملیات ویجی و نبرد تولولینگ تمرکز می‌کند.

۱۴. حقیقت (Haqeeqat)

 

سال ساخت: ۱۹۶۴
زبان: هندی
ژانر: جنگی، درام
مدت‌زمان فیلم: ۱۸۴ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: چتان آناند
بازیگران اصلی: دارمندرا، بالراج صحنی، ویجی آناند
امتیاز (IMDb): ۴٫۴

یک فیلم هندی جنگی قدیمی از دهه شصت؛ فیلم «حقیقت» از اولین فیلم‌های بالیوود درباره ارتش هندوستان است. چتان آناند جنگ غم‌انگیز هند و چین در سال ۱۹۶۲ و شکست هند را با‌ صداقت روایت می‌کند. سال ۱۹۶۵ فیلم سیاه و سفید حقیقت برنده جایزه ملی سینمای هندوستان شد و جایزه بهترین کارگردان هنری را نیز از آن خود کرد.

۱۵. هدف (Lakshya)

 

سال ساخت: ۲۰۰۴
زبان: هندی
ژانر: جنگی، درام
مدت‌زمان فیلم: ۱۸۵ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: فرهان اختر
بازیگران اصلی: آمیتاب باچان، هریتک روشن، پریتی زینتا، شاراد کاپور
امتیاز (IMDb): ۴٫۳

در فیلم «هدف» داستان کمی تغییر می‌کند و احتمالا با دیدن رقص‌های درخشان هرتیک روشن غافل‌گیر می‌شوید. کاران مرد جوان و تنبلی است که بدون هدف زندگی می‌کند. او به تقلید از دوستانش وارد ارتش هند می‌شود و تمرینات سخت ارتش از او جنگجویی برای نبردهای طولانی می‌سازد. فرهان اختر، کارگردان این فیلم، استعداد خوبی در ساخت فیلم‌های اکشن دارد. او با این فیلم توانست رضایت بسیاری از بینندگان و طرف‌دارانش را کسب کند. دیدن این فیلم زیبا، جنگی و درام را از دست ندهید.

منبع:چطور

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *