حقوق

قرار چیست و انواع آن

قرار چیست و انواع آن

برای مشاوره قرار چیست و انواع آن کدامند

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۶۶۷ تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

 

 

 

تصمیماتی که دادگاه در پی رسیدگی به یک اختلاف اتخاذ می کند ، انواع مختلفی دارد . مطابق قانون آیین دادرسی مدنی ، آراء صادر شده از دادگاه ها را می توان به دو دسته کلی احکام و قرارها تقسیم بندی نمود که با یکدیگر متفاوت اند و بالطبع آثار متفاوتی نیز دارند .

اما قرارهای صادر شده از دادگاهها خود به انواع گوناگونی قابل تقسیم هستند که در قانون آیین دادرسی مدنی مشخص شده اند و همین قانون مبنای شناخت انواع قرارها می باشد . به همین دلیل در این مقاله ، به بررسی اینکه قرار چیست و انواع آن کدامند ، بر مبنای قانون آیین دادرسی مدنی خواهیم پرداخت .

قرار چیست

در قانون تعریفی از واژه ” قرار ” ارائه نشده است . بلکه قانونگذار در ماده ۲۹۹ قانون آیین دادرسی مدنی در تعریف حکم گفته است : “ چنانچه رأی دادگاه راجع به ماهیت دعوا و قاطع آن به طور جزیی یا کلی باشد ، حکم و در غیر این صورت ، قرار نامیده می شود ” . بنابراین ، باید گفت قرار دادگاه به رأیی گفته می شود که یک یا دو شرط مزبور را نداشته باشد . برای مشاهده تفاوت حکم و قرار به مقاله حکم چیست و معیارهای تشخیص آن کدامند مراجعه کنید .
قانونگذار در مقررات مختلف مواردی که رأی دادگاه باید در قالب قرار صادر شود را پیش بینی نموده است . در نتیجه بهترین ملاک برای تشخیص اینکه یک رأی قرار است یا خیر ، مقررات قانونی هستند . به عبارت دیگر صدور قرار در صورتی امکانپذیر است که قانونگذار آن را پیش بینی نموده باشد . 

 

 

انواع قرار کدامند

قرارهای صادر شده از دادگاه را می توان از جهات مختلفی تقسیم بندی نمود .
قرارها از حیث قابلیت تجدید نظر ، به قرار قطعی و غیر قطعی ؛
از جهت قابلیت فرجام ، به قرار نهایی و غیر نهایی
و همچنین ، به قرارهای اعدادی ، قاطع دعوی ، شبه قاطع و … قابل تقسیم اند . مهمترین انواع قرار مطابق قانون می توان شامل موارد زیر دانست :
قرار اِعدادی یا مقدماتی
قرارهایی هستند که پرونده را آماده صدور رأی قاطع می نمایند که انواع مختلفی نیز دارند . برای دریافت اطلاع بیشتر در مورد قرارهای اِعدادی ( مقدماتی ) و انواع آن کلیک کنید .
قرارهای قاطع دعوی
قرارهای قاطع دعوی به قرارهایی گفته می شود که با صدور آنها پرونده از دادگاه رسیدگی کننده به دعوا خارج می شود که از این لحاظ ، قرارهای قاطع دعوا شبیه حکم هستند . قرارهای قاطع دعوی نیز مطابق قانون آیین دادرسی مدنی چند مورد هستند که در مقاله قرارهای قاطع دعوی و انواع آنها مورد بررسی قرار گرفته اند .
قرارهای شبه قاطع
 منظور از قرارهای شبه قاطع قرارهایی است که با صدور آنها یا پرونده از گردش و رسیدگی خارج می شوند یا چنانچه از دادگاه خارج شود ، همان پرونده برای رسیدگی به شعبه یا دادگاه دیگری احاله می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد قرار های شبه قاطع و انواع آنها کلیک کنید .
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قرار و انواع آن به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه نمایید .

 

 

 

 

برای مشاوره قرار چیست و انواع آن کدامند

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۷۸۹ تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

مطالب مرتبط:
» صدور قرار رد دادخواست
» قرار شبه قاطع چیست و انواع آن کدامند
» قرار چیست و انواع آن
» قرارهای اِعدادی یا مقدماتی ، انواع و آثار آنها
» قرارهای قاطع دعوا ، انواع و آثار آنها
» قرار امتناع از رسیدگی و موارد صدور آن
» حکم غیابی چیست و چه تفاوتی با حکم حضوری دارد
» حکم نهایی و حکم غیر نهایی چیست و تفاوت آن
» حکم لازم الاجرا چیست و انواع احکام لازم الاجرا
» حکم اعلامی و حکم تاسیسی چیست و تفاوت آن
» حکم چیست و معیار های تشخیص آن

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *