۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
آداب معاشرت

قوانین نظافت مشاعات ساختمان و هرآنچه باید دربارهٔ آن بدانیم

قوانین نظافت مشاعات ساختمان و هرآنچه باید دربارهٔ آن بدانیم

زندگی آپارتمان‌نشینی، اهالی یک ساختمان را ملزم به رعایت قوانینی می‌کند که برای به‌جاآوردنِ حُسن هم‌جواری یا همان چیزی که این روزها از آن با عنوان حق همسایه‌داری یاد می‌شود، تنظیم و مرسوم شده است. درست است که این‌گونه قوانین در گروه قوانینِ شناخته‌شده از سال‌های دور پیش‌بینی نشده‌اند؛ اما برحسب نیازِ روز جوامع وضع شده و در صورت نادیده‌گرفتن آن‌ها، جریمه‌هایی را برای فرد خاطی در نظر گرفته‌اند. یک سری از این قوانین به رعایت نظافت ساختمان، بخش‌های گوناگون آن و باید و نبایدهای آن مربوط می‌شود که در این مطلب به آن پرداخته‌ایم.

نظافت مشاعات را رعایت کنیم

از کودکی در گوش‌مان خوانده‌اند که «تمیز باش تا پیش همه عزیز باشی». این یک واقعیت است؛ یک قانون نانوشته. برای اینکه نزد دیگران عزیز باشیم و پذیرفته شویم باید نظافت را در هر شکل و شمایلی که متصور است، رعایت کنیم.
نظافت قسمت‌های اشتراکی ساختمان یکی از موارد مصرف شارژ ساختمان است. مدیر ساختمان بخشی از شارژ ماهیانه را با توافق همهٔ اهالی به نظافت هفتگی یا ماهانهٔ پارکینگ، راهروها و حیاط ساختمان اختصاص می‌دهد. با این حال، همهٔ اهالی ساختمان ملزم به رعایت نظافت در این فضاها هستند. انداختن ته‌سیگار، دستمال کاغذی، کاغذ بسته‌بندی خوراکی و… در مشاعات، از جمله مواردی است که به زیرپاگذاشتن حقوق سایر اهالی ساختمان و بروز اختلاف می‌انجامد. مدیر ساختمان در این موارد باید به فرد خاطی تذکر بدهد. در صورت تکرار با امضای حداکثر اهالی واحدها، مدیر می‌تواند از شخص خاطی به‌دلیل رعایت‌نکردن نظافت، در مراجع قانونی شکایت کند.

ورودی منزل را تمیز نگه داریم

فاصلهٔ بین هر دوره نظافت ساختمان در جلسات هیئت‌مدیره با رأی اکثریت مشخص می‌شود که معمولا ماهی یکبار تا ماهی دوبار است. در این مدت، قسمت ورودیِ واحدهای مسکونی به‌دلیل تردد بیشتر نسبت به سایر مشاعات، زودتر کثیف می‌شود. بنابراین ساکنان واحدها باید نسبت به پاکیزگی و رعایت نظافت ورودی واحدشان اقدام کنند. آلوده‌بودن ورودی واحدها سیمای ظاهری ساختمان را دستخوش تغییراتی ناخوشایند می‌کند که به بروز اختلاف میان اهالی منجر می‌شود. این موضوع به‌ویژه در ساختمان‌هایی که در هر طبقه بیش از ۲ واحد مستقر هستند، بسیار اهمیت دارد.

زباله‌ها را به‌دقت بسته‌بندی کنیم

کشیده‌شدن رد زباله‌ها در راهرو و پارکینگ، یکی از موضوعات رایجِ موردبحثِ اهالی ساختمان است. برخی از شهروندان زباله‌ها به‌خصوص زباله‌های به‌اصطلاح آبدار را به‌خوبی بسته‌بندی نمی‌کنند. به همین دلیل، هنگام خروج از واحد مسکونی‌شان، شیرابهٔ زباله کف آسانسور، راهرو و پارکینگ کشیده می‌شود. در این صورت فرد خاطی باید مسیر تردد را تمیز کند. اما گاهی دیده می‌شود که ردِ زباله‌ها تا تاریخ بعدی نظافت ساختمان روی زمین باقی می‌ماند که این موجب نارضایتی و گلایهٔ سایر اهالی می‌شود. مدیر ساختمان برای پیشگیری از بروز این قبیل مشکلات می‌تواند کیسه‌های مخصوص زباله را از مبلغ شارژ دریافتی خریداری و در همهٔ‌ واحدها توزیع کند.

زباله‌ها را در زمان مقرر از واحد خارج کنیم

قوانین نظافت مشاعات ساختمان و هرآنچه باید دربارهٔ آن بدانیم

همه می‌دانند که مأموران خدمات شهری از ساعت ۲۱ تا ۲۳ برای جمع‌آوری زباله به کوچه و خیابان‌های شهر مراجعه می‌کنند. بنابراین چند دقیقه پیش از ساعت ۲۱ بهترین زمان برای بیرون‌گذاشتن زباله‌هاست. متأسفانه در بسیاری از موارد دیده می‌شود که برخی از اهالی، زباله‌ها را در طول روز پشت در ورودی ساختمان یا حتی گوشهٔ حیاط و پارکینگ می‌گذارند تا شب به مأمور خدمات شهری تحویل دهند. در این صورت، شیرابهٔ زباله‌ها راه می‌افتد و بو و چهرهٔ ناخوشایندی هم به محیط می‌دهد. برخی نیز پس از ساعت مراجعهٔ مأموران خدمات شهری، زباله‌ها را بیرون از منزل می‌گذارند که به‌لطف گربه‌ها، صبح روز بعد سیمای اسفناکی ایجاد خواهد شد. بهتر است در همهٔ این موارد، ساکنان واحدها به‌صورت انفرادی با شخص خاطی برخورد نکنند و فقط موضوع را به مدیر اطلاع بدهند.

پادری را آلوده نکنیم

برخی از شهروندان، ورودی واحد مسکونی‌شان را با پهن‌کردن پادری می‌پوشانند. مدیر نمی‌تواند مانع این کار شود؛ اما اگر پادری همیشه آلوده باشد، مدیر می‌تواند ساکن آن واحد را به رعایت بهداشت دعوت کند. برخی از شهروندان، پیش از ورود به داخل واحد، کفش‌های خاکی یا خیس (در روزهای بارانی) را با پادری پاک می‌کنند. در این صورت، تمیزی پادری مخدوش می‌شود. لکه‌های آلودگیِ باقی‌مانده روی پادری از آن جهت که بیرون از منزل هستند دیگر یک موضوع شخصی نیست و به‌نوعی به همهٔ ساکنان به‌ویژه ساکنان آن طبقه مربوط می‌شود.

روغن‌ریزی خودرو را برطرف کنیم

پارکینگ بخشی از مشاعات است که نظافت آن از جمله موارد مصرفی شارژ ماهانه به شمار می‌رود؛ اما مانند سایر مشاعات همه موظف به رعایت بهداشت در آن هستند. یکی از مواردی که نظافت پارکینگ را تهدید می‌کند، روغن‌ریزی وسایل نقلیه است. اگر خودرو یا موتورسیکلتِ هر یک از اهالی روغن‌ریزی داشته باشد، او موظف است علاوه بر رفع مشکل در کوتاه‌مدت، پارکینگ را هم تمیز کند. در چنین مواردی، مدیر ساختمان پس از ارائهٔ اخطار و در صورت تکرار موضوع، می‌تواند هزینهٔ یک دوره نظافت کامل پارکینگ را از فرد خاطی اخذ تا نسبت به رفع آن اقدام کند.

نکات طلایی

  • همهٔ تذکرهای مبنی بر رعایت بهداشت باید از سوی مدیر ساختمان و به‌صورت کاملا دوستانه به شخص خاطی منتقل شود.
  • در صورت تکرار رعایت‌نکردن موارد بهداشتی، مدیر می‌تواند با جلب‌نظر موافق سایر اهالی مجتمع از شخص خاطی شکایت کند.
  • مدیر می‌تواند اطلاعیهٔ همهٔ موارد بهداشتی را روی دیوارهای ورودی ساختمان بچسباند تا همه نسبت به رعایت آن آگاه شوند.
  • اهالی ساختمان در صورت مشاهدهٔ مواردی که به نادیده‌گرفتن نظافت منجر می‌شود، مانند خارج‌کردن بی‌موقع زباله‌ها، رهاکردن کفش‌ها در پادری و… نمی‌توانند به‌صورت خودسرانه با شخص خاطی برخورد کنند و باید مراتب را به مدیر ساختمان ارجاع دهند.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *