۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
پزشکی

لانژیت چیست؟‌ همه چیز درباره این نوع التهاب حنجره

لارنژیت نوعی التهاب حنچره است که به علت تحریک یا عفونت حنجره با استفاده از آن ایجاد می شود.شاید از خودتان بپرسید این بیماری چه نشانه هایی دارد و چطور می توان آنها را تشخیص داد و درمان کرد .

لارتژیت حاد علل مختلفی دارد ژیت چیست؟

حنجره در قسمت بالایی گردن و درست پشت گلو قرار دارد . درون حنجره تارهای صوتی قرار دارند .در حالت عادی تارهای صوتی به آرامی باز و بسته می شوند و با حرکت و ارتعاش آنها صدا تولید می شود. اما به سبب لاتژیت تارهای صوتی تحریک و ملتهب می شود. در نتیجه صدایی که از آنها خارج می شود تغییر می کند .در برخی از انواع لاتژیت صدای بیمار تقریباً غیر قابل تشخیص است.

علت لارتژیت؟

ممکن است لاتژیت کوتاه مدت (حاد) یا طولانی مدت (مزمن) باشد. معمولاً لاتژیت به علت عفونت های ویروسی موقت ایجاد می شود و جدی نیست . البته ممکن است گرفتگی دائمی صدا نشانه نوعی بیماری زمینه ای است.

علت لارتژیت حاد

اغلب لاتژیت موقتی است و بعد از برطرف کردن علت زمینه ای بهبود می یابد لارتژیت حاد علل مختلفی دارد از جمله:

همه چیز درباره «لارنژیت» و راه درمان آن که شاید ندانید | بهترین مرکز صوت درمانی تهران

عفونت ویروسی مشابه سرماخوردگی.

فشار صوتی ناشی از فریاد زدن با استفاده بیش از حد از تنارهای صوتی.

عفونت باکتریابی( این عامل شیوع کمتری دارد).

نوشیدن زیاد الکل.

علت لارتژیت مزمن

لارتژیت که بیش از ۳ هفته طول می کشد لارتژیت مزمن نام دارد .این نوع لارتژیت معمولاً به سبب تماس با محرک ها در طول زمان ایجاد می شوند همچنین ممکن است که علت  لارتژیت  مزمن فشار به تارهای صوتی و آسیب به آنها یا رشد گره یا ندول روی تارهای صوتی باشد .علل مختلف لارتژیت عبارت انداز :

استنشاق محرک هایی مثل مواد شیمییایی و آلرژی ها یا دود سیگار؛خروسک،بیماری التهاب حنجره(لارنژیت) کودکان:علل، نشانه‌ها و درمان - متخصص کودکان و نوزادان: دکتر شیخ الاسلامی

بد صدایی یا بی صدایی

خشکی، سوزش گلو همراه با درد

خلط خونی

تنگی نفس به ویژه در کودکان

افزایش درد

علائم بیماری

در مراحل اولیه آریتما (سرخ شدگی پوست) و تورم در دریچه نای است .در مراحل بعدی تار های صوتی و بخش های سانگلوتیک پایین گلو نیز درگیر می شوند.ترشحات چسبنده ای بین تارها و منطقه آریتنوئیدی وجود دارند گاهی به ویژه در زمانی که از تارهای صوتی بیش از حد کار کشیده شده باشد.

عوارض لارنژیت

لارتژیت در صورت عدم درمان میتواند به عفونت گوش بوتومونی و یا حتی سینوزیت تبدیل شود .لارتژیت گاهی می تواند باعث سینه پهلو و عفونت لوزه ها نیز بشود.در صورتی که گرفتگی صدا ناشی از لارتژیت تا یک هفته پس از اتمام کلیه علائم برطرف نشود باید به وجود بد خیمی شک کرد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *