۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
خانواده روانشناسی

ما باید چگونه با خانواده رفتار کنیم که از دستمان ناراحت نشند؟

بحث و دعوا با هرکسی می تواند ناراحت کننده باشد. و وقتی ما با خانواده دعوا می کنیم طبیعی است که گیج شویم چگونه باید از پس اینکار برآییم . ممکن است حتی به خاطر این کار احساس شرم کنیم . و یا جوری بهتر نمی شود که احساس غم و ناراحتی داشته باشید و آن چیزی که می خواهید انجام بدهید کنار آمدن با خانواده است .

 

چگونه  می خواهید باید با خواهر و برادر رقابت کنید

۱- بزرگ منشانه رفتار کنید

برای اختلاف بین خود و خانواده خود راه حلی پیدا کنید که خانواده روی آن توجه دارند. به روی موضوعی توجه کنید که بر سر آن اختلاف دارید و یک یا چند موردی که قرار می گیرید بیشتر همهه هوش و حواستان روی آن کار باشد .

  • سعی کنید از جملات تاًثیر گذار مثل ،اینکه ما خواهر و برادریم نباید مثل سگ و گربه با هم دعوا کنیم . بیا با هم راجع بهش با هم صحبت کنیم اول تو شروع کن ! استفاده کنید ابتدا می خواهید طرف مقابل صحبت را شروع کنید نه اینکه مدام دنبال غر زدن و نق زدن باشید .
  • اگر موضوعی پیش آمده خیلی بزرگ نیست . اجازه دهید بدون سر و صدا و مشکل خاصی کارتان را حل کنید وقتی خواهر ها و برادر ها با هم دعوا و مرافعه کوچک داررند ، اما این معنا را نمی دهد که برای هماههمیتی قائل نیستند و یا یکدیگر را دوست ندارند .

کمی فضای شخصی برای خودایجاد کنید

گاهی اوقات که شما از قبل تحت استرس قرار گرفتید ممکن است باعث ایجاد جرو بحث  یا دعوا شود . سعی کنید بفهمید چه زمانی تحت فشار هستید در این زمان کمی به خود اجازه دهید که تنها باشید و ذهن و احساسات خود را جمع کنید به شما کمک کنید که کنترل خود را حفظ کرده و حرف هایی نزنید که بعداً پشیمان شوید.

  • برای چند دقیقه به تنهایی جایی بروید و سعی کنید افکارتان را جمع کرده و آرامشتان را حفظ کنید . حتی می توانید خانه را ترک کرده و یا به دیدن دوست خود بروید.

سازش کنید

اگر کاری می کنید که باعث ناراحتی آنها می شود ، سعی کنید راهی برای انجام ندادن آن پیدا کنید . به آنها کمک کنید و نشان دهید که واقعاً قصد دارید با آنها کنار بیایید . این که بخشی از وجودتان و رفتارهایشان را برای کنار آمدن با اطرافیان تغییر دهید موضوعی طبیعی و منطقی است و خواهر و برادرتان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

  • زمان و مکانی را برای صحبت انتخاب کنید که هر دوی شما آرام هستید به اینکه حاضر هستید چقدر سازش کنید واصطلاحاً کوتاه بیایید  خوب فکر کنید در مورد ابراز احساسات و بیان افکار خود (بدون اینکه توهین أمیز باشد) صادق باشید و هنگام صحبت طرف مقابل خوب گوش کنید.
  • اگر هر دو به توافق رسیدید دیگر چانه زدن و بحث درباره آن را کنار بگذارید. 

به دنبال راه حل باشید

در حالی که فریاد زدن و مقصر نشان دادن دیگران وسوسه انگیز است ، اما حل کردن مشکل هدف اصلی است . بیشتر بر چیزهایی که باعث می شوند از رابطه سالم با خواهر یا برادر خود لذت ببرید تمرکز کنید تا به موضوع بردن بحث و پیروز شدن، بدانید که برای اینکه ابتکار ( صحبت و مذاکره راجع به موضوع نتیجه دهد ) هر دو طرف باید چیزهایی روی میز گذاشته باشند ؛ به این فکر نکنید که این صحبت ها را به سمتی ببرید که خودتان می خواهید بیشترین نفع از آنها را ببرید .

  • به خاطر چیزهایی که انجام داده اید که باعث رنجش خواهر یا برادرتان شده است عذرخواهی کنید .ببخشید که اذیت کردم ! . )) (( نمی دونستم نیومدن به جشن تولدت میتونه انقدر ناراحتت کنه ببخشیدکه نتونستم خودم برسونم .))

از مطرح کردن مشکلات هنگام شادی پرهیز کنید

تعطیلات جشن تولد ، سالگردها ، مراسم عروسی و دورهمی خانوادگی زمان مناسبی برای صحبت کردن راجع به مشکلاتتان با خواهر وبرادرتان نیست . مطرح کردن چنین موضوعاتی می تواند باعث ایجاد احساسات منفی شده و روز همه را خراب کند . به علاوه سایر  اعضای خانواده و فامیل که در این مسئله نقشی نداشته اند نیز نباید راجع به دعوا بین شما بشنوند و راجع به دعوا دخالت کنند . به جای ابتکار سعی کنید از بودن با خانواده خود لذت ببرید .

  • اگر حس می کنید که مشکلات با خواهر یا برادرتان ممکن است بر لذت بردن از آن جشن اثر بگذارد ، زمانی را برای صحبت کردن با آنها در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که گله و شکایت شما حل شده است .
  • به خود یادآور شوید که قرار است این اتفاق خاطرات خوش داشته باشد و بر ساختن این خاطرات تمرکز کنید . مطمئناً دلتان نمی خواهد که بعداً با احساسات بد این رویداد را به خاطر بیاورید.

از اینکه خانوادتان را مجبور کنید طرف کسی را بگیرند دوری کنید

ابتکار رایجی است که خواهر و برادر ها سعی دارند پدر و مادر را وارد مشکلاتشان کرده تا مشخص کنند حق با چه کسی است . اما اینکار هم در حق والدین و هم در خواهر و برادرتان نا جوانمردانه است .

حل کردن مشکل با والدین آرامش خود را حفظ کنید

اگر از دست یکی از والدین خودد ناراحت شدید،به خود فرصت آرام شدن دهید . موًدبانه بهانه ای جور کنید و به اتاق دیگر رفته ویا از خانه خارج شوید . برای کسب راحت تر آرامش و کنترل احساسات تمرینات تنفس عمیق را امتحان کنید.

  • برای ۴ ثانیه از طریق بینی دم انجام دهید . ۷ ثانیه نگه دارید ، سپس از طریق بینی و دهان به مدت ۸ ثانیه بازدم انجام دهید . اینکار را تا زمانی که احساس آرامش می کنید انجام دهید.

از جملات ((من)) استفاده کنید

محترمانه رفتار کنید و از زبانی استفاده کنید که احتمال بی احترامی و برخورد کردن به والدین تان را کاهش دهد. اگر با جملات (با تو/ شما ) استفاده کنید ممکن است آنها عصبانی شوند . جملات (با من ) می توانند احساسات و افکار شما را تحت تاًثیر قرار دهند.

جملات( من) به شما امکان می دهند که احساسات خود را بیان کنید و با احترام به پدر و مادر  خود مخالفت کنید.

  • این را امتحان کنید ؛ (وقتی میخواهید گوشی منو چک کنید حس می کنم به من اعتماد ندارید ؛ در حالی که من سعی دارم از قوانین پیروی کنم . یا  واقعاً به خاطر اینکه ازم میخواین به دانشگاهی  که شما رفتین برم تحت فشارم . لطفاً اجازه بدین خودم در این باره بیشتر فکر و تصمیم گیری کنم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *