سیاسی

مذاکرات ترسیم مرزها مقدمه عادی سازی روابط با تل آویو نیست/هر حمله اسرائیل را سریعاً و قاطعانه پاسخ خواهیم داد/ انتخابات آمریکا فضاحتی برای دموکراسی است

سخنرانی «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت روز شهید دقایقی پیش آغاز شد.

سخنرانی «سید حسن نصرالله» آغاز شد

به گزارش مشرق به نقل از المنار، سخنرانی «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت روز شهید دقایقی پیش آغاز شد.

دبیرکل حزب الله لبنان در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: لازم است در اینجا به برادران و خواهران سوری شهادت «شیخ محمد الأفیونی» را تسلیت بگویم. در عین حال، به برادران و خواهران یمنی نیز شهادت «حسن زید» وزیر ورزش دولت نجات ملی را تسلیت عرض می‌کنم. همچنین به برادران و خواهران فلسطینی خود شهادت «کمال ابو وعر» را تسلیت می گویم.

احمد قصیر و روز شهید

سید حسن نصرالله در ادامه یادآور شد: در اینجا جا دارد که پیروزی «ماهر الاخرس» اسیر فلسطینی در برابر صهیونیست‌ها را به او تبریک بگویم. دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنانی را در خصوص شهید «احمد قصیر» که روز شهادتش به عنوان روز شهید نامگذاری شد، مطرح کرد؛ شهیدی که در سال ۱۹۸۲ طی یک عملیات استشهادیِ بزرگ و تاریخی توانست بیش از ۱۴۰ صهیونیست را از پای درآورد.

دبیرکل حزب الله لبنان در خصوص این شهید بزرگ گفت: عملیاتِ «امیرِ شهدای استشهادی» (احمد قصیر) بزرگترین عملیات علیه اشغالگران صهیونیست به شمار می‌رود. ما تصمیم گرفتیم که روز شهادت این شهید بزرگ در واقع روز تمامی شهدا باشد و به عنوان روز شهید نامگذاری شود.

وی همچنین اظهار داشت: ما همچنان چهره ناامید «آریل شارون» نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی را به یاد داریم. درست ۳۸ سال پیش بود که او در چنین روزی بر ویرانه‌های ساختمان نظامی اسرائیل ایستاده بود؛ جایی که شهید احمد قصیر، عملیات استشهادی بزرگی را ترتیب داده بود.

سید حسن نصرالله با اشاره به عملیات بزرگ احمد قصیر علیه رژیم صهیونیستی و نظامیان این رژیم، تصریح کرد: حزب الله ارزش و قدر شهدای مسیر مقاومت را می‌داند. از همین روی از تمامی کسانی که در این مسیر گام برداشتند تشکر و قدردانی می‌کنیم.

مذاکرات ترسیم مرزها

دبیرکل حزب الله لبنان در بخش دیگری از سخنان خود به مذاکرات غیرمستقیم میان این کشور و رژیم صهیونیستی در خصوص ترسیم مرزهای مورد مناقشه اشاره کرد و گفت: موضع حزب الله از ابتدا بر این اصل استوار بود که وارد چنین مسأله ای نشود. ما از ابتدا نیز اعلام کردیم که مذاکرات ترسیم مرزی و مسائل مربوط به آن در حیطه صلاحیت ها و اختیارات دولت لبنان است و نه حزب الله.

وی در همین راستا افزود: لذا اعلام می‌کنیم که مقاومت اسلامی به آنچه که دولت در خصوص مسأله ترسیم مرزی اعلام کند، پایبند است. ما همیشه اعلام کرده ایم که به ارتش لبنان در مسیر آزادسازی اراضی اشغال شده در کشور کمک می کنیم. این کمک همچنان ادامه خواهد داشت.

سید حسن نصرالله در ادامه یادآور شد: ما همچنین از مواضع دولت بیروت در خصوص مزارع اشغالی شبعا و بلندی‌های کفرشوبا حمایت می‌کنیم.

تمرکز آمریکایی‌ها بر مذاکرات ترسیم مرزها

دبیرکل حزب‌لله لبنان با بیان اینکه این حزب از قبل خواهان محدود کردن مسئله ترسیم مرزها بر مسئله فنی بود، اظهار داشت که طی دوره اخیر آمریکایی‌ها  به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

او گفت که گفت‌وگوهای حول محور ترسیم مرزها محدود به همین مسئله است و پیش‌مقدمه هیچ تغییر دیگری نیست. سید حسن نصرالله گفت که برخی تلاش کردند که این مسئله را به این ربط دهند که آغاز گفت‌وگوها حول محور ترسیم مرزها مقدمه عادی‌سازی روابط با اسرائیل است. او گفت که این اظهارات بی‌ارزش است.

هدف از طرح ادعای سازش حزب‌الله با اسرائیل

سید حسن نصرالله گفت: «اینکه گفته می‌شود حزب‌الله به دنبال عادی‌سازی روابط [با اسرائیل] است هدف از این اظهارات و سخنان این است که بر جریان عادی‌سازی روابطی که برخی از کشورهای عربی با اشغالگران راه انداخته‌اند، سرپوش بگذارند».

دبیرکل حزب‌الله گفت که موضع این جنبش در برابر اسرائیل مشخص است؛ حزب‌الله این رژیم را غیر قانونی می‌داند که حقوق مردم منطقه و فلسطینیان را نقض کرده است.

او گفت که حزب‌الله با میشل عون، رئیس جمهور لبنان صرفا در ماهیت تیم مذاکره‌کننده بر سر ترسیم مرزهای لبنان با فلسطین اشغالی اختلاف داشته است و این جنبش خواستار این بود که این تیم منحصر در نظامیان باشد تا موضوع مذاکرات به بحث فنی محدود شود.

سید حسن نصرالله از عملکرد تیم لبنان در مذاکرات مذکور حمایت کرد و گفت که این تیم با هشیاری و احتیاط همه قوانین و چارچوب‌های اعلام شده در این مذاکرات را رعایت کرده و بدان پایبند است.

او گفت که رژیم صهیونیسی به دنبال نفت و گاز در بلوک‌های دریایی مورد مناقشه با لبنان است و اگر این رژیم مانع از دست‌یابی لبنان به منابع طبیعی شود، لبنانی‌ها نیز باید مانع آن‌ها شوند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه سخنرانی امشب خود به مناسبت روز شهید به تحولات در فلسطین اشغالی و تحرکات ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشاره کرد.

او گفت: «هنگامی که دشمن صهیونیست برای منطقه “الجلیل” در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۲۰ طرح دفاعی ارائه می‌کند. این نشان می‌دهد که مقاومت اسلامی در لبنان این دشمن را از موضع هجوم به موضع دفاع از خود عقب رانده است».

سید حسن نصرالله افزود: «رزمندگان مقاومت لبنان را به مرحله‌ای رسانده‌اند که نگاه دیمن اسرائیل به این کشور عوض شده است؛ لذا او از هرگونه حمله به لبنان می‌ترسد».

انگشت مقاومت روی ماشه قرار دارد

سید حسن نصرالله گفت: علیرغم تمامی این مسائل، از زمانی که رزمایش های نظامی ارتش اسرائیل در شمال اراضی اشغالی فلسطین آغاز شده است، مقاومت لبنان در آماده باش کامل به سَر می‌بَرد. انگشت مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیست روی ماشه است. اگر دشمن صهیونیستی مرتکب کوچکترین حماقتی بشود، مقاومت بی درنگ پاسخ خواهد داد و در این زمینه هیچ تعارفی ندارد.

وی در ادامه گفت: امروز می بینیم که نیروهای هوایی و دریایی رژیم صهیونیستی نیز مانند نیروی زمینی آن بسیار عاجزتر از گذشته شده اند. امروز مقاومت قدرت خود را به دشمن صهیونیستی تحمیل کرده است.

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا اشاره کرد و گفت: آنچه که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اتفاق افتاد یک رسوایی بزرگ برای واشنگتن است. این مسأله صرفاً به «دونالد ترامپ» محدود نمی شود بلکه حزب جمهوری خواه را نیز شامل می شود.

انتخابات آمریکاسید حسن نصرالله در ادامه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد و گفت که باید از این انتخابات پند گرفت و واقعیت آنچه را که آن را به عنوان نمونه برتر ترویج می‌کنند، بررسی کرد.

او گفت: «آنچه در این انتخابات رخ داد برای دموکراسی آمریکا رسوایی است و این مسئله صرفا به دونالد ترامپ مربوط نمی‌شود و شامل حزب جمهوری خواه نیز می‌شود».

ترامپ نبرد سختی را آغاز کرده است

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه به اظهارات ترامپ و اینکه طرح تقلب در انتخابات را مطرح کرده، اشاره کرد و گفت که «حزب جمهوری‌خواه نبردی سختی را که ترامپ آغاز کرده و نتایج انتخابات را رد کرد، در پیش گرفته است».

انتخابات هیچ چیزی را تغییر نخواهد داداو گفت که کسی حق ندارد چه در داخل آمریکا و چه در بیرون از آن به ما در لبنان با دموکراسی آمریکایی نگاه کند. سید حسن نصرالله گفت: «نتایج انتخابات در آمریکا برای ما در حزب‌الله هیچ چیزی را در منطقه تغییر نمی‌دهد؛ چرا که همه آن برای حمایت از اسرائیل سر و دست یکدیگر را می‌شکنند».

دبیرکل حزب‌الله ادامه داد: «لذا می‌گوییم آنچه در اولیت‌های آمریکا ثابت لا یتغیر بوده حمایت از اسرائیل و حفظ برتری این رژیم در منطقه است».

از سقوط ترامپ خوشحالم

سید حسن نصرالله گفت که شخصا از «سقوط مفتضحانه» ترامپ خوشحال است چرا که او به جنایت خود در به شهادت رساندن شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس افتخار می‌کند. او گفت: «دولت ترامپ بی‌رحمانه‌ترین، جنایت‌کارترین و مستبدترین دولت آمریکا است».

دبیرکل حزب‌الله گفت که دولت ترامپ یک ویژگی داشت و آن اینکه این دولت چهره واقعی ایلات متحده آمریکا در کشتار، فساد و جنایت در حق ملت‌های جهان را نشان داد.

سید حسن نصرالله با  بیان اینکه دولت ترامپ در پرونده‌های مختلف از ایران، ونزئولا و سوریه گرفته تا لبنان و فلسطین شکست خورده، اظهار داشت که با خروج ترامپ از کاخ سفید یکی از ضلع‌های مثلث طرح ضد فلسطینی موسوم به معامله قرن سقوط خواهد کرد.

او گفت: «از پندها و عبرت‌های انتخابات آمریکا و سقوط ترامپ این است که آمریکا قضا و قدر نیسست و اراده ما قوی‌تر از آن است». سید حسن گفت که محور مقاومت در منطقه و ملت‌های منطقه با مقاومت خود ثابت کردند که می‌توانند مانع از تحقق طرح ترامپ شوند.

باید در دو ماه آتی هشیار باشیم. هر احتمالی ممکن است

دبیرکل حزب‌الله گفت که با شخصیتی مانند ترامپ همه چیز در مدت باقیمانده از دوره ریاست جمهوری او محتمل است لذا، حزب‌الله به عنوان بخشی از محور مقاومت کاملا طی این دو ما باقی مانده هشیار باشد.

او گفت: «محور مقاومت باید در آمادگی کامل باشد تا در صورت هرگونه ارتکاب حماقتی آمریکایی یا اسرائیلی بتواند مقابله کند. دشمن صهیونیستی به شدت نگران است و نیک می‌داند که دستش در شرایط فعلی در لبنان به فضل معادله طلایی ارتش، ملت و مقاومت باز نیست».

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت که همه طرح‌ها و توطئه‌های علیه مقاومت و سلاح آن از سال ۲۰۰۵ تا به امروز شکست خورده است و بعد از این شکست‌ها بود که آمریکایی‌ها از سه سال پیش طرح تحریک منطقه و محیطی که حزب‌الله در آن حضور دارد، علیه این حزب را آغاز کردند.

سفارت آمریکا رأس فتنه‌هاست

سید حسن نصرالله گفت که همه حوادث در لبنان از کاهش قیمت لیره لبنان در برابر لبنان و تحریم‌ها علیه مقاومت نشان داد که سفارت آمریکا در بیروت سازمان‌های غیر دولتی را مدیرت و تأمین مالی می‌کند.

او هدف از تحریم‌های آمریکا علیه حزب‌الله را اعمال فشار روانی و تحریک منطقه مقاومت‌ علیه این جنبش، جمع آوری معلومات و جذب مزدوران است.

تحریم‌های آمریکا علیه جبران باسیل

سید حسن نصرالله به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه جبران باسیل، وزیر خارجه سابق لبنان و رئیس حزب «جریان ملی آزاد» به دلیل حمایت از حزب‌الله اشاره کرد و گفت که برخی در داخل لبنان به دلیل خرده حساب‌های شخصی‌ای که با او داشتند، آمریکایی‌ها را بر وضع تحریم‌ها علیه باسیل تحریک کردند.

دبیرکل حزب‌الله در چرایی وضع این تحریم‌ها گفت: «وزیر جبران باسیل به من اطلاع اد که آمریکایی‌ها او را بین اینکه دست از ائتلاف با حزب‌الله بردارد یا او را در لیست تحریم‌ها قرار دهند، مخیر کرده‌اند».

او گفت که به جبران باسیل اطلاع داده است که حزب الله هرگونه موضع جریان ملی آزاد را در نتیجه تحریم‌های علیه خود درک می‌کند. او گفت که آمریکا به چه حقی به خود اجازه می‌دهد افراد و شخصیت‌ها را در لیست تحریم‌ها قرار دهد، دولت آمریکا حق چنین کاری را ندارد؛ چرا که این دولت رأس تروریسم و فساد است.

سید حسن نصراله موضع جبران باسیل را شجاعانه دانست و از همه خواست که با او همبستگی کنند؛ چرا که هدف قرار دادن او می‌تواند در آینده فراگیر شود و دامن همه را بگیرد.

او در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت جدید لبنان به نخست‌وزیری سعد الحریری هرچه سریعتر تشکیل شود.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *