۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳
پزشکی

مصرف شیشه چه عوارضی دارد؟

استفاده مداوم از ماده مخدر شیشه از چندین طریق می تواند به جسم و روان شما آسیب بزند که در اینجا به برخی از روش هایی که  استفااده از آن می توواند باعث آسیب طولانی مدت شود اشاره کنیم .

 

اثرات مصرف شیشه (بلند مدت)

 

سیستم ایمنی بدن

 

استفاده از شیشه می تواند باعث ضعف دفاعی بدن در برابر میکروب ها شود که یکی از بدترین مضرات شیشه می باشد . مدیر انستینوی ملی سو مصرف مواد مخدر هر مقاله ای که در سال ۲۰۲۰ درر مجله Annals of Internal Medicine عنواان کرد که مصرف شیشه حتی ممکن است احتمال عفونت از طریق عوامل بیماری زا مانند ویروس کرونا را افزایش دهد . همچنین می تواند شرایط بیماری هایی مانند اچ آی وی و هپاتیت B و C را بدتر کند .

 

کلیه ها 

 

استفاده مداوم از داروی مت نیز میی تواند منجر به آسیب کلیه ها شود کهه نتیجه عدم توانایی بدن در دفع سموم در اثر مصرف شیشه است .

 

دندان ها 

 

استفاده ااز شیشه می تواند موجب پوسیدگی سریع دندان ها و بیماری لثه شود . علائم آن شامل فک بسته شده ، مشکل در غذا خوردن ، سر درد و درد فک است .

 

علاوه بر همه موارد که اشاره کردیم بی قراری ، رعشه ، نووسانات هیجانی ، اضطرابب ، افسردگی ، خستگی  مزمن ، هذیان ، روان پریشی ، از دست دادن حافظه نیز از جملات مضرات شیشه در فرد است .

 

مصرف شیشچه ه عوارضی دارد؟

 

با مصرف شیشه فرد دچار عوارضی می شود که برخی از آنها در کوتاه مد

ت و برخی از آنها در بلند مدت جسم و روان و رفتار فرد را تحت تاًٌثیر قرارر می دهد . این عوارض علاوه بر این که برای خود آزاردهنده است ممکن است برای اطررافیان هم آزار دهنده باشد .

 

عوارض مصرف شیشه بر بدن در کوتاه مدت

 

عصبی بودن ، اضطراب ، گیجی ، نوسانات خلقی ، بی خوابی، پیر شدن چهره ، خشکی دهان ، پارگی دهان ، ساییدن دندان ها ، پوسیدگی و شگستن دندان ها ، گشادد شدن مردمک چشم ، گاز گرفتن زبان ، از بین رفتن حافظه کوتاه مدت  ، کابوس های شبانه ، تشنج ، خونریزی ، افزایش دمای بدن به حدی که شخص ممکن است از هوش برود ، التهاب کبد و ضربان غیر طبیعی قلب برخی از عوارض کوتاه مدت شیشه است که ممکن است برای فرد رخ دهد .

عوارض مصرف شیشه بر قلب

 

بیماری قلبی دومین علت اصلی مرگ و میر در مصرف کنندگان مواد مخدر  شیشه است .. افرادی که این ماده مخدر را مصرف می کنند علایم بیماری قلبی را با شدتت بیشتری نشان می دهند .

 

عوارض شیشه بر قلب بسیار خطرناک است . مصرف شیشه می تواند فشار خون را افزایش دهد ، رگ های خونی را منقبض کند ، ضربان قلب را تسریع کرده و باعث فروپاشی عضلات قلب شود . این افراد می توانند کلسترول بالایی داشته باشند که احتمال بیماری قلبی را افزایش می دهد.

 

عوارض مواد مخدر شیشه در بلند مدت

 

با ادامه مصرف شیشه عوارض آن در طولانی مدت گریبان گیر فرد مصرف کننده می شود . شیشه باعث اختلال در عملکرد کبد و کلیه برای جذب و دفع مواد می شود پس از مدتی نتیجه  آن نارسایی کبد و کلیه برای فرد مصرف کننده است .

احتمال بالای ابتدا به بیماری های همچون ایدز و اچ آی وی درر بین مصرف کننددگان شیشه وجود دارد . کاهش قدرت قضاوت و تصمیم گیری که نهایتاًً منجر به شرکت در فعالیت های پر خطر می شود .

 

با مصرف طولانی مدت شیشه فرد دچار وسواس شدید ، پر خاشگری ، توهم و بد بینی ، جنون می شود و افکار خود کشی به سراغ او می آید . احساس بد بینی موجب می شود که فرد با دوستان خود قطع رابطه کند و حتی ممکن است به کسانی که نسبت به آن ها بد بین است آسیب جدی وارد کند و حتی مرتکب قتل شود .

 

جنون شیشه

 

مهمترین عوارض شیشه که در اثر سوء مصرف آن روان فرد را دررگیر می کند جنون شیشه ( روان پریشی ) است که به آن سایکوز ناشی از آمفتامین هم گفه می شود . در این حالت فرد شروع به زیر نظر گرفتن دیگراان می کند حتیی برای این کار ممکن است از دورببین استفاده کند اما بعد از گذشت مدتی این روال کاملاً ببرعکس شده و حالا فرد تصور می کند که دیگران او را کنترل می کنند.

 

عوارض پوستی مصرف شیشه

نمی توان از کنار عوارض مصررف پوستی شیشه به راحتی گذشت . از جمله عوارض صرف شیشه در زنان و مردان اثرات مضری دارند گه سبب از بین رفتن تمام بافت ها و سلول های بدن می شود .

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *