۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
حقوق

میانجی گری در دعاوی کیفری به چه معناست؟

میانجی گری

میانجی در فرهنگ فارسی دهخدا به معنای مصلح در میان دو کس،واسطه سازش و تلفیق و ایجاد تفاهم ،آشتی دهنده و واسطه ی آشتی و صلح آمده است.از روزگاران دور ،ریش سفیدان و بزرگان قبایل با مصلحت اندیشی سعی داشتند تا با شیوه های متفاوتی طرفین دعوای حقوقی یا کیفری را آشتی دهند و از بروز تنش های احتمالی جلوگیری کنند . این مهم جز با مقبول بودن در نظر عامه ی مردم میسر نمی شود.آنها سرمایه های انسانی بودند که راه حل مناسبی را برای برخورد و حل اختلافات به طرفین معرفی می کردند که کمترین هزینه را در بر داشت . در این نوشته می خواهیم با مفهوم میانجی گری در دعوای کیفری آشنا شویم.

چه چیزی  باعث میانجیگری می‌شود؟

میانجیگری فرآیند کمک به ویرایشگری برای مشارکت و همکاری مشتاقانه با یکدیگر از طریق رفع اختلافات پیش آمده بر سر محتوای مقالات است . در نتیجه فرآیند میانجی گری برای گله گزاری نسبت به رفتار سالم ویرایشگران نیست این گلایه هارا باید پیش مدیران پروژه برد .

نحوه اجرای میانجی گری 

میانجی گری مجموعه ای از اقداماتی است که توسط فرد میانجی گر و شاکی و متهم در ضورتی که برای حل و فصل اختلافات و حضور سایر اشخاص موًثر است که موجب سهولت در حصول سازش می باشد.

میانجی گر کیست؟

میانجی گر،شورای حل اختلافف شخصی یا موًسسه ای است که فرآیند گفت و گو و ایجاد سازش میان طرفین امر کیفری را مدیریت و تسهیل می نماید.

موًسسه میانجی گری : 

موًسسه ای است که به این منظور طبق قوانین و مقررات حاکم بر موًسسات غیر تجاری تاًسیس می شود یا سایر موًسسات به تشخیص مقام قضایی ارجاع می دهد.

شرایط موًسسسات میانجی گری چیست؟

افراد دارای صلاحیت به شرح ماده مقرر در ماده ۱۲ این آئین نامه می توانند با نظارت قوه قضائیه و رعایت مقررات قانونی مربوط به ثبت موًسسات غیر تجاری جهت ایجاد موًسسه میانجی گری نمایند.

میانجی‌گری در امور کیفری به چه معنی است؟

میانجی گر فرآیندی است که بزه دیده و متهم داوری و رسیدگی کدخدا منشانه - تمیم خبربا مدیریت میانجی گری در فضایی مناسب در خصوص علل ،آثار و نتایج جرم ، انتسابی و نیز راه های جبران خسارت ناشی از آن کفت و کو می کنند و در صورت سازش تعهدات و حقوق طرفین را تعیین می کنند . در ماده۸۴ قانون آئین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ و اصلاحیه آن به این موضوع پرداخت شده است.

 

  • منظور از «مؤسسه» در این آیین‌نامه کجاست؟

  • این موًسسه ها باید تاًسیس شوند و قواعد خاکم بر آنها همان هایی باشد که بر موًسسه های غیر تجاری حاکم باشد .البته بعد از تاًسیس این موًسسه ها ،پرونده ها به تشخیص مقام قضایی به آنان ارجاع داده می شود .

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *