۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
آموزش

نحوه کوک کردن ساعت مچی در ساعت های مختلف چگونه است؟

دقت در اعلام زمان برای ساعت مچی بسیار مهم است، فرقی نمی‌کند ساعت زنانه باشد یا مردانه، اولین چیزی که از یک ساعت انتظار می‌رود این است که زمان را به درستی نشان دهد. در برخی از کارها حتی ثانیه‌ها هم مهم هستند، برای همین تنظیم زمان در ساعت‌ها باید به درستی انجام شود. کوک کردن ساعت مچی به ویژه برای اولین بار بسیار مهم است، در این مطلب گالری نیک به عنوان جامع‌ترین فروشگاه اینترنتی ساعت و اکسسوری هر آنچه برای کوک کردن و نگهداری انواع ساعت مورد نیاز است را به شما یاد می‌دهد.

فرق ساعت‌های کوکی و اتوماتیک در چیست؟

ساعت‌های اولیه همگی کوکی بودند و لازم بود دائم کوک شوند. پیچ کوک به یک شاه فنر وصل بود که با پیچاندن کوک می‌شد. نحوه کارش به این شکل بود که با هر بار پیچاندن پیچ کوک، انرژی ذخیره می‌شد و سپس به تدریج با فشار شاه فنر آزاد می‌شد.

ساعت‌ها اتومات بعدها شکل گرفتند، آن‌ها داخل خود قطعه‌ای دارند که به روتور وزنی معروف است، با هر بار حرکت مچ دست انرژی داخل ساعت ذخیره شده و نیازی به کوک دائم ساعت نبود.

ساعت‌های اتومات هم برای اولین بار نیاز دارند از طریق کوک دستی انرژی لازم را دریافت کنند و کار خود را آغاز کنند. برخلاف تصور عموم ساعت‌های اتومات هم باید برای تامین ذخیره انرژی هر از چند گاهی کوک شوند. برای کوک کردن ساعت باید دکمه کوک را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید، برخی معتقدند برای هر بار کوک کردن حداقل ۳۰ تا ۴۰ بار باید پیچ را چرخاند.

ساعت‌هایی که کاربردهای متنوعی دارند یا در آن‌ها تقویم و روزشمار طراحی شده است، معمولا ساختار پیچیده‌تری دارند و برای اینکه کار کنند به کوک بیشتری هم نیاز دارند.

آیا همه ساعت‌های مکانیکی و کوکی به کوک کردن نیاز دارند؟

همه این ساعت‌ها به کوک کردن نیاز دارند. ساعت‌های قدیمی مکانیکی به شکل کاملا دستی کوک می‌شدند، کنار ساعت یک سرکوک دارد که به کمک آن می‌توانستند ساعت‌ها را کوک کنند. اگر ساعت مچی شما جنبه تزئینی دارد و فقط برای مراسم خاص از آن استفاده می‌کنید دقیق کارکردن آن چندان اهمیتی ندارد اما ساعت‌های مکانیکی که به صورت روزانه مورد استفاد قرار می‌گیرند خوب است روزی یک‌بار کوک شوند، کافی است از سرکوک کنار ساعت استفاده کنید.

گالری نیک توصیه می‌کند ساعت‌های خود را به صورت مستمر بررسی کنید و در صورتیکه دقت آن‌ها کاهش پیدا کرده به تعمیرکار مراجعه کنید.

 

ساعت کوارتزی و مکانیکی چه تفاوتی بایکدیگر دارند آیا ساعت کوارتزی را باید کوک کرد؟

ساعت‌های مکانیکی انرژی جنبشی لازم برای کار کردن را از حرکت مچ دست می‌گیرند و باید به صورت روزانه استفاده شوند، ساعت‌های کوارتزی انرژی جنبشی لازم را از کریستال لرزاننده متصل به باطری می‌گیرند و به همین دلیل نیازی به کوک کردن و استفاده دائم ندارند. ساعت‌های کوارتزی معمولا دقیق‌تر کار می‌کنند و از نظر اقتصادی هم مقرون‌به صرفه‌تر هستند.

عمر باطری‌ها متغییر است و معمولا بین ۵/۲ تا ۵ سال کار می‌کنند. برای اینکه عمر ساعت افزایش پیدا کند باید از باطری‌های اصل استفاده کرد و پیش از آنکه عمر آن تمام شود باطری را تعویض کرد.

ساعت‌های مکانیکی اگر ۲۴ تا ۴۸ ساعت بدون استفاده بمانند احتمالا مختل شده و از کار می‌ایستند، این امر باعث شده بیشتر مردم ترجیح دهند از ساعت‌های کوارتزی استفاده کنند. هنگام خرید ساعت زنانه و مردانه حتما در کنار مشخصات ظاهری به ویژگی‌های فنی و نوع موتور آن هم دقت کنید. گالری نیک اطلاعات کاملی را در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید راحت‌تر تصمیم گیری کنید.

 

چه چیزی باعث به هم خوردن تنظیم ساعت می‌شود؟

معمولا ساعت زنانه یا مردانه به دلیل وارد شدن ضربه و اتفاقات اینچنینی ممکن است مدتی جلو یا عقب برود، با تنظیم کردن مجدد معمولا این مشکل برطرف می‌شود، مگر اینکه سیستم داخلی ساعت به مشکل برخورده باشد.

ساعت‌های مکانیکی به ندرت آسیب می‌بینند اما با تغییر سرعت موتور ممکن است گاهی در تعیین زمان به مشکل بربخورند. برای رفت این مشکل فقط کافی است آ‌ها را مجدد تنظیم کنید. تنظیم این ساعت‌های مچی معمولا به وسیله دکمه‌هایی که پشت ساعت تعبیه شده‌اند انجام می‌شود.

اگر یک بار ساعت خود را تنظیم مجدد کردید و باز هم در ارائه زمان به مشکل برخورد لازم است آن را به متخصص نشان بدهید. اگر از ساعت‌های مکانیکی به خوبی مراقبت کنید امکان اینکه آسیب ببینند بسیار محدود است.

 

نحوه تنظیم ساعت مچی اتوماتیک چگونه است؟

ساعت را در حالت تاچ قرارداده و روی صفر تنظیم کنید، پیچ کوک را ۳۰ تا ۴۰ مرتبه بچرخانید. دکمه کوک را بیرون بکشید و آنگاه خلاف عقربه‌های ساعت بپیچانید تا عقربه‌های ساعت مچی روی زمان مناسب تنظیم شود. دکمه کوک را مجدد به حالت قبلی خود بازگردانید ساعت شما کوک شده و قابل استفاده است.

هنگام تنظیم ساعت دقت کنید تا دکمه کوک را زیاد نچرخانید، استفاده نادرست از آن ممکن است به ساعت مچی شما صدمه وارد کند.

گالری نیک یک فروشگاه جامع اینترنتی است که انواع برندها را از معتبرترین نمایندگی‌های ایران تهیه کرده و به صورت آنلاین در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. انواع ساعت مچی اعم از کوکی، کوارتزی و اتوماتیک در این فروشگاه در دسترس هستند و بسته به سلیقه خود و کاربردی که از ساعت انتظار دارید می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

ساعت‌های خریداری شده در اسرع وقت برای مشتریان سراسر کشور ارسال می‌شود. ساعت‌ها بدون هزینه حمل و نقل به شکل کاملا رایگان به منزل، محل کار یا هرکجا که شما دوست داشته باشید ارسال می‌شود.

اگر قصد خرید ساعت مچی را دارید بدون در نظر گرفتن نوع ساعت مچی زنانه یا مردانه می‌توانید به گالری نیک مراجعه کنید و ساعت دلخواه خود را خریداری کنید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *