۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
دسته‌بندی نشده

نشانه کنترل خشم در کودکان چیست؟

همه افراد گاهی عصبانی و خشمگین می شوند.در واقع ابراز صحیح خشم نه تنها غیر عادی نیست بلکه رفتاری کاملاً طبیعی است .با وجود این رفتار برخی از کودکان همیششه عصبانی و خشمگین هستند و به اندازه کافی از زندگی لذت نمی برند .این افراد موقع بازی و حتی تفریحات سرگرم کننده هم با بقیه بحث و جدل می کنند و این کار سبب عصبانی شدن خود فرد می شود.

دلایل خشم کودکان چیست؟

خشم در کودکان ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد .مهم ترین عواملی که در عصبانیت کودکان نقش دارند و باعث می شود که نتوانند خشم خود را کنترل کنند عبارت اند از:

۱-عدم از دست دادن یکی از عزیزان.

۲-ناراحتی از جدایی والدین.

۳-وارد شدن ضربه روحی به فرد.

۴-کم طاقتی کودک در شرایط دشوار.

۵-قرار گرفتن در معرض قلدری..

۶- افسرده شدن فرد باعث می شود تا فرد به مسائل روحی ضربه بخورد.

از کجا بفهمیم که فرزندمان نیاز به کمک دارد؟

بعضی از کودکان زود رنج به دنیا می آیند این بچه ها هیچ وقت خوشحال نیستند .این افراد بی حوصله و کم طاقت اند و مدام پر خاشگری می کنند .این رفتار ها موجب سر درگمی اعضای خانواده می شود چون نمی دانند با اوچطور باید رفتار کنند و در نتیجه فضای خاانواده پر استرس می شود.

کج خلقی کودکان نو پا خیلی هم غیر طبیعی نیست .پر خاشگری کودکان پیش دبستانی نیز مسئله حادی نیست اما مهم است که بدانیم با آنها چگونه رفتار کنیم .اما باید مراقب نشانه های هشدار دهنده باشیم و در صورت مشاهده  به روان شناس مراجعه کنیم و از او کمک بگیریم و این نشانه ها را بعداً بررسی کنیم.

۱-ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران

اگر کودکتان هر از گاهی با خواهر یا برادرش دعوا می کند طبیعی است زمانی باید به کنترل خشم کودک هم فکر کند که این مسئله رابطه او با دوستانش یا اعضاء خانواده را دچار مشکل می کند.

۲-اختلال در زندگی خانوادگی

نباید شرایط خانه طوری باشد که مدام مجبور بباشید کج خلقی کنید .اگر امور روز مرتان به دلیل رفتار پرخاشگرانه فرزندتان مختل شود باید فکری به حال آن کنید .نادیده گرفتن چنین رفتارهایی باعث به وجود آمدن مسائل حاد تری می شود .اگر نتواانید خشم کودکانتان را کنترل کنید از زندگی لذت نخواهید برد.

۳-پرخاشگری

هنگام مواجهه شدن با مشکلات زندگی پرخاشگری باید آخرین راه باشد .اما کودکانی که نمی توانند خشم خود را کنترل کنند قبل از هر کاری پر خاشگری می کنند .ممکن است فرزندتان به جای حل مشکلات پر خاشگری کنند .

۴-رفتار های بچه گانه

ممکن است کودکی هنگام عصبانیت خود را زمین بیاندازد یا روی زمین پا بکوبد .اگر فرزندتان بزرگ شده است دیگر مثل گذشته زار زار کند . منظور ما این است که کودک زمانی که بزرگ می شود نباید مثل بچگی با او رفتاتر کنید .

۵-احساس ناکامی همیشگی

زمانی که افراد بالغ می شوند راحت تر می توانند با شکست کنار بیایند اما همیشه اینطوری نیست .کودکانی هم هستند که نمی توانند به راحتی شکست را قبول کنند اتین دو مورد را در نظر بگیرید:

۱-کودک ۷ ساله موقع بازی کردن مدام ساق هایش را پرتاب می کند.

۲-کودک ۹ ساله ای که بعد از هر اشتباهی در تکالیفش کاغذهایش را مچاله می کند.

این کودکان نمی توانند به راحتی با شکست کنار بیایند .اگر از کودکتان چنین رفتاری سر زد شاید زمان آن رسیده که به او کمک کنید.

روش هایی برای آموزش کنترل خشم به کودکان

زمانی که کودک دست و پنجه نرم می کند تا خشم خود را کنترل کند کار هم برای والدین سخت می شود و هم برای کودک برای اینکه خشم خود را کنترل کند خشم کودکان به عنوان مشکلی است که خانواده ها با آن گرفتار هستند.

افراد می توانند با کشیدن نفس عمیق هم خشم خود را کنترل کنند. عصبانی شدن فرد به دلیل بودن کودک در یک محیطی نا امن بوجود می آید پس برای کنترل خشم کودکان باید یک محیطی برای کودکان خود بسازید یا بوجود بیاورید تا کودکانتان پرخاشگر و عصبانی  نشوند. اصلی ترین عواملی که باعث بوجود آمدن پر خاشگری برای کودک بوجود می آید یا دوست نا باب است است یا مشکلاتی که در خانواده بوجود می آیند.

 

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *