۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
پزشکی

واکسن کرونا آکسفورد و آسترازنکا اثربخشی ۷۰ درصد را در کارآزمایی بالینی نشان داد

واکسن کرونا آکسفورد و آسترازنکا اثربخشی ۷۰ درصد را در کارآزمایی بالینی نشان داد

نتایج مقدماتی کارآزمایی مرحله‌ی سوم نشان می‌دهد که واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد و شرکت داروسازی آسترازنکا به‌طور متوسط ۷۰/۴ درصد اثربخش است.

به‌نقل از تجزیه‌وتحلیل موقتی که امروز دوشنبه منتشر شد، واکسن کرونای ساخته‌شده به‌دست پژوهشگران دانشگاه آکسفورد بریتانیا و شرکت داروسازی آسترازنکا، اثربخشی متوسط ۷۰/۴ درصد را دارد. کارایی این واکسن در کارآزمایی‌ها بسته به مقدار دوز داده‌شده متغیر بود. وقتی پژوهشگران دو دوز کامل را با فاصله‌ی یک ماه به شرکت‌کنندگان تزریق کردند، اثربخشی ۶۲ درصد به‌دست آمد؛ اما وقتی واکسن در نوبت اول نیم‌دوز و سپس با دوز کامل تزریق شد، کارایی تا ۹۰ درصد افزایش یافت.

خبر اثربخشی واکسن آکسفورد و آسترازنکا به‌دنبال انتشار نتایج واکسن‌های ساخت فایزر و بایون‌تک و مدرنا اعلام می‌شود. اثربخشی واکسن این شرکت‌ها اندکی بالاتر، تقریبا ۹۵ درصد است. بااین‌حال به‌نقل از بی‌بی‌سی،  ازآنجا که حمل‌ونقل و به‌کارگیری واکسن آکسفورد در دمای طبیعی یخچال امکان‌پذیر است، مزیت قیمت پایین‌تر و نگه‌داری آسان‌تر را دارد؛ درحالی‌که واکسن فایزر باید در دمای منفی ۷۰ درجه‌ی سانتی‌گراد نگاه داشته شود. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) پیش‌تر گفته بود واکسن‌ها برای دریافت مجوز باید دست‌کم ۵۰ درصد مؤثر باشند.

در کارآزمایی واکسن آکسفورد، بیش از ۲۳ هزار شرکت‌کننده از بریتانیا و برزیل حضور داشتند. به‌گزارش بی‌بی‌سی، از بین دریافت‌کنندگان واکسن، ۳۰ نفر به کووید ۱۹ مبتلا شدند و تعداد بیماران گروه گیرنده‌ی دارونما نیز ۱۰۱ نفر بود. همچنین به‌نقل از آسترازنکا، هیچ موردی از بستری در بیمارستان یا ابتلای شدید در بین کسانی که واکسن را دریافت کردند، گزارش نشد.

  • داده‌های اولیه فایزر از کارآمدی ۹۰ درصدی واکسن کرونا حکایت می‌کند
  • واکسن کرونای مدرنا اثربخشی ۹۴/۵ درصدی را در بررسی اولیه نشان داد

اندرو پولارد، پژوهشگر ارشد کارآزمایی به بی‌بی‌سی گفت «ما واقعا از این نتایج خشنود هستیم.» او افزود نرخ اثربخشی بالاتر در نیم‌دوز اولیه بالقوه بدان معنی است که «دوزهای فراوانی برای توزیع» وجود خواهد داشت. تیم پژوهشی با تکمیل واپسین دور کارآزمایی‌ها، واکسن را برای دریافت تاییدیه‌ی سازمان‌های نظارتی آماده می‌کند. درصورت تأیید، آسترازنکا امیدوار است که سه میلیارد دوز از واکسن را تولید و به سرتاسر جهان توزیع کند. به‌گزارش گاردین، توزیع واکسن آکسفورد و آسترازنکا ممکن است تا هفته‌های آتی آغاز شود.

تکامل ویروس کرونا می‌تواند واکسن‌ کووید ۱۹ را ضعیف کند
قرنطینه چگونه بر حافظه تأثیر می‌گذارد؟
سازمان غذا و دارو: ایران رتبه دوم را در مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها دارد
دانشمندان برای اولین ‌بار روند پیری سلولی انسان‌ را تا حدودی معکوس کردند
با کاهش تنها چند کیلوگرم وزن، خطر ابتلا به دیابت نصف می‌شود

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *