۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
ورزشی

ورزش ایروبیک چطور به سلامت بدن کمک می‌کند؟ از تقویت قلب تا چربی‌سوزی

ورزش ایروبیک چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

ورزش ایروبیک به ورزش هوازی گفته می شود .این ورزش فواید فراوانی دارد از جمله عملکرد قلب تا کاهش فشار خون و افزایش قدرت ذهنی با انجام تمرین ایروبیک امکان پذیر است .تمام افراد با هر سطح توانایی بدنی و سنی که باشند می توانند از این ورزش ها برای حفظ و بهبود سلامتی خود استفاده کنند .بسیاری لز افراد از ایروبیک برای لاغری و چربی سوزی هم استفاده می کنند .در این مقاله به نقل از کارشناسان معتبر دنیا به طور کامل توضیح می دهیم که ورزش ایروبیک چه فوایدی دارد .در زمان تمرین ایروبیک چه اتفاقی در بدنتان می افتد .برای دستیابی به فواید این ورزش چقدر باید تمرین کنید و چگونه تغییرات خود را بررسی کنید با ما همراه باشید.

ورزش ایروبیک چیست؟

فرض کنید در حال تمرین هستید دارید عرق می کنید سرسختانه نفس می کشید قلبتان تند میزند خون در رگ هایتان در جریان است تا اکسیژن را به عضله هایتان برساند و شما می توانید به این تمرین بیش از چند دقیقه ادامه دهید این ایروبیک است در دایره لغات باشگاه های ورزشی به آن کاردیو هم می گویند .ورزش هوازی به ورزشی گفته می شود که بیش از چند دقیقه ادامه داشته باشد و در آن قلب و ،ریه ها و ماهیچه ها دائم فعالیت می کنند.

تفاوت ورزش هوازی و غیر هوازی چیست؟

تفاوت ورزش‌های هوازی و غیرهوازی

همان طور که بیش از این گفتیم ورزش هوازی به تمرین هایی گفته می شود که ضربان قلب و تنفس شما را افزایش بدهد اما نه تا حدی که دیگر نتوانید تمرین را بیش از چند دقیقه ادامه دهید .ایروبیک یعنی (همراه هوا) بنابراین ورزش غیر هوازی به ورزشی گفته می شود که بعد از چند دقیقه نفس کم می آورید ( مانند زمان هایی که برای افزایش مقاومت بدن وزنه بلند می کنید یا از تعداد زیادی پله بالا می روید.

شنا، ایروبیک در آب ، دوچرخه سواری ، پیاده روی ، کوه نوردی ، بالا رفتن از پله ها (برای اینکه تمرین سنگین تری به حساب بیاید دو تا یکی بالا بروید) .کیک بوکسینگ تمام ورزش هایی که با دستگاه کاردیو انجام می شود و خیلی تمرین های دیگر نمونه هایی از ورززش ایروبیک هستند که این تمرین ها نباید به صورت سنگین انجام شوند .چون در این صورت به ورزشش غیر هوازی تبدیل می شوند.مثلا دوچرخه سواری در شیب تند در این دسته بندی قرار نمی گیرد و در عوض دوچرخه سواری تفریحی با سرعت ۹ تا ۱۳ کیلو متر در ساعت تمرین هوازی محسوب می شود .شدتی که در انجام ورزش به کار می گیرید تعیین می کند که آن ورزش جزو تمرین های ایروبیک به حساب می آیند یا خیر.

توضیحات اولیه درباره ورزش ایروبیک 

ورزش ایروبیک گاهی به نام کاردیو (Cardio) شناخته می شود. ورزشی که نیازمند آن است تا خون حاوی اکسیژن را از قلب به عضلات در حال فعالیت برساند.

ورزش ایروبیک ضربان قلب و تنفس را افزایش می دهد آن هم به صورتی که توالی آن تا پایان تمرین حفظ شود .در مقابل تمرین های غیر هوازی باعث می شوند سریع نفس کم بیاورید ( مثل دوی سرعتی یا وزنه برداری سنگین ).

دستگاه کاردیو دویدن ، دویدن، شنا ، پیاده روی ، کوهنوردی، کلاس ایروبیک ، اسکی صحرانوردی و کیک بوکس از نمونه ورزش های هوازی اند ( البته ایروبیک انواع مختلف دیگری هم دارد.

اگر تمرین های ایروبیک در سطح سنگین و با فشار زیادی انجام شوند ، به تمرین غیر هوازی تبدیل می شوند.

ایروبیک نه تنها به تناسب اندام کمک می کند بلکه برای سلامت جسم و سلامت روان نیز مفید است.

با آغاز ورزش ایروبیک لحظه به لحظه چه اتفاقی در بدن می افتد؟ 

آغاز ورود اکسیژن به بدن

ورزش ایروبیک با تنفس صحیح آغاز می شود .فردی بالغ و سالم به طور متوسط در هر دقیقه بین ۷ تا ۸ لیتر هوا دم و باز دم می کند .زمانی که ریه های خود را پر می کنید لوله های کوچکی به نام برونشیت اکسیژن موجود در هوا ( ۲۰ درصد از هوا اکسیژن است ) را غربال می کنند. سپس این گاز غربال شده به آلوثول های (Alveoli) می رسند . آلوثول های تنفسی یا کیسه های هوایی کیسه های میکروسکپی اند که اکسیژن از آنجا وارد خون می شود این قسمت مستقیم به قلب متصل می شود.

سفر به قلب؛ مرکز حیات بدن

رابطه قلب و ایروبیک

قلب ۴ محفظه ( ۲ دهلیز و ۲ بطن) دارد که پر از خون می شوند و خون را پمپ می کنند .هم چنین تعدادی عروق کرونری هم دارد  که بسیار فعال اند .به دلیل سطح فعالیتی که قلب دارد به یک منبع اکسیژن تازه نیاز دارد .همان طور که پیش از این توضیح دادیم این منبع اکسیژن از طریق ریه ها تامین می شود .قلب آنچه را نیاز دارد استفاده می کند.سپس خون و اکسیژن و سایر مواد مغذی را به تمام اندام ها، عضلات و بافت های مورد نیاز پمپ می کند.این کار را از طریق بطن چپ و سیستم گردش خون ( سیستم قلبی و عروقی ) انجام می دهد.

حجم قلب زیاد به این معناست که دیگر لازم نیست قلب برای تامین نیاز بدن به پمپاژ سریع روی آورد .ضربان قلب کمتر و ارسال خون بیشتر به معنی بهره وری بیشتر قلب است .پمپی را تصور کنید که از زیر زمین آب تخلیه می کند .پمپ زمانی بهتر کار می کند و عمر طولانی تر دارد که بتواند حجم آب بیشتری را در هر چرخه پمپاژ کند. در مقابل پمپی را تصور کنید که مجبور باشد به دلیل ظرفیت کمتری که دارد با سرعت بیشتری کار کند .حجم زیاد قلب همان دلیلی است که قلب ورزش کاران در طول ورزش نیازی به پمپ سریع ندارند و آنها با ضربان قلب کم قادر به ادامه ورزش هستند .بعضی از ورزشکاران حتی با ضربان قلب ۴۰ ورزش می کنند ، در حالی که متوسط ضربان قلب افراد معمولی بین ۶۰ تا ۸۰ است.

ورزشکاران علاوه بر عضلات ورزیده قلب شگفت انگیزی نیز دارد 

وقتی قلب شما در هر دقیقه بین ۶۰ تا ۸۰ بار می تپد یعنی در روز ۱۰۰ هزار بار و در سال ۳۰ میلیون تپش قلب دارید .قلب یک فرد ۷۰ ساله در مجموع دو و نیم میلیارد بار تپیده است قلب با هر تپش حجمی از خون را ارسال می کند .این خون اکسیژن و سایر مواد حیات بخش را با خود به همراه دارد و در تمام بدن به جریان می افتد .قلب یک فرد سالم در هر دقیقه حدود ۵ لیتر خون را پمپ می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اآورید

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *