۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳
دسته‌بندی نشده

وسایل مخصوص زنان که نسبت به گذشته تغییر بسیار زیادی داشته اند

آنچه امروز از بسیاری از وسایل می بینیم نتیجه ی صدها و حتی هزاران سال تغییر و تحول است. نوارهای بهداشتی همین دیروز اختراع نشدند؛ طراحی اولیه ی آن ها به راحتی و جمع و جوری حالا نبود.

در ادامه می خواهیم ببینیم برخی از وسایل زنانه در گذشته چه شکلی بودند.

نوار بهداشتی

اولین نوار بهداشتی ای که به شکل انبوه تولید شد، یک چهارگوش از جنس پنبه ی خام بود که یک لایه ی جاذب آن را می پوشاند. سر و ته نوار ادامه داشت و به یک کمربند مخصوص متصل می شد که آن را در زیر لباس‌زیر خود می بستند. این نوارها چندان راحت نبودند چون به جلو یا عقب سُر می خوردند.

سوتین

نمونه ی اولیه ی سوتین های امروزی که به دست محققان در قصری در اتریش کشف شد، نزدیک به ۶۰۰ سال قدمت دارد. این محصول سیر تحول بسیار طولانی ای داشته است و تصویرسازی های قدیمی زیادی وجود دارد که نشان می دهد زنان در گذشته از چه راهی برای نگه داشتن سینه های خود استفاده می کردند. مثلاً در یکی از این تصاویر نواری از جنس پارچه به چشم می خورد که دور قفسه سینه پیچیده و با دکمه بسته می شد.

بعدها، زمانی که کرست از مد افتاد، یک زن نیویورکی به نام ماری توچک یک «سینه نگهدار» اختراع کرد که شکل تغییر یافته ی کرست بود. اختراع توچک از یک اسکلت فلزی و مقوا ساخته شده بود و زیر سینه ها قرار می گرفت. این اسکلت را با یک پارچه ی ابریشمی یا پارچه ای از جنسی دیگر می پوشانند و با بندهایی که از بالا به اسکلت متصل می شد، سینه ها هر کدام در یک چیز جیب مانند قرار می گرفتند.

رژلب

اولین رژلب احتمالاً حدود ۵ هزار سال قبل به دست سومری های باستان و مردم تمدن باستانی دره سند ساخته شد. آن ها سنگ های قیمتی را خرد می کردند و از آن ها برای تزئین لب ها و دور چشم ها استفاده می کردند. مصری ها هم با استفاده از حشرات له شده به لب های خود رنگی سرخ می دادند.

ریمل

قدیمی ترین ریمل ثبت شده متعلق به دوران مصر باستان است. این ریمل نوعی سرمه بود و هم زنان و هم مردان از آن برای تیره کردن مژه ها، پلک ها و ابروهای خود به منظور دور کردن ارواح خبیثه استفاده می کردند. سرمه ی این ریمل ترکیبی از سرب طبیعی، مالاکیت، زغال یا دوده و آب دهان بود.

بیگودی

قدمت استفاده از شیوه های فر مو به سال ۱۵۷۵ قبل از میلاد بازمی گردد. مصریان باستان برای فر کردن موهای خود از یک انبر برنزی فر کننده استفاده می کردند که اول آن را روی آتش حرارت می دادند و سپس دسته های مو را دور آن می پیچیدند. دستگاه فر موی برقی در سال ۱۹۳۰ توسط سالمن هارپر اختراع شد اما تازه در دهه ی ۱۹۶۰ بود که این وسیله ی آرایشی رواج یافت.

کرست

قدیمی ترین سند به دست آمده در رابطه با استفاده از کرست مربوط به تمدن مینوسی ها در جزیره کرت یونان است. این محصول از آن زمان دستخوش تغییرات زیادی شده است. جالب است بدانید در مقطعی مردان برای باریک کردن اندام خود از کرست استفاده می کردند.

کفش پاشنه بلند

قدمت کفش های پاشنه بلند به مصر باستان برمی گردد. این کفش ها در ابتدا به شکل صندل هایی با کفی بسیار ضخیم بودند که از آن ها برای نشان دادن طبقه اجتماعی بالاتر خود استفاده می شد. سواره نظام های ایرانی هم کفش پاشنه بلند به پا می کردند. این کفش ها نوعی چکمه بودند که به کمک پاشنه ی بلند آن، پا در رکاب اسب ثابت می ماند و سوار اینگونه از امنیت بیشتری برخوردار می شد.

جوراب شلواری

در قرن دوازدهم میلادی، مردان از جوراب شلواری استفاده می کردند. تا پیش از قرن شانزدهم، جوراب شلواری ها از پارچه های بافته شده یا تزئین شده درست می شدند.

منبع:روزیاتو

 

white

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *