۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
دسته‌بندی نشده

وقفه در رابطه یا جدایی موقت چه زمانی سودمند است؟

جدایی موقت در نگاه اول بی معنی به نظر می رسد و بسیاری از افراد تصور می کنند نوعی خیانت به رابطه است.نظرهای مختلفی درباره جدایی از شریک عاطفی وجود دارد که به بعضی از آنها که بر مبنای علم روانشناسی هستند و بعضی دیگر حرف های دیگری هستند؛ که فقط مطرح می شوندتا احساسات شما را تحریک کنند.ابجاد وقفه در رابطه گاهی به انتخاب زوج ها انجام می شود و گاهی به سبب شرایط اجتناب نا پذیر این وقفه های کوتاه مدت به معنی پایان رابطه عاطفی نیستند.

وقفه در رابط یا جدایی موقت چیست؟

بیایید ۲ سنارریو برای وقفه در رابطه تعریف کنیم ، در سناریوی اول زوجین بدون اینکه مشکل خاصی داشته باشند تصمیم به جدایی عاطفی از یکدیگر را می گیرند و از یکدیگر فاصله می گیرند این فاصله ممکن است به انتخاب هردو نفر باشد یا شرایط آنها را وادار به دوری کوتاه مدت کند مثلاً ممکن است یکی از شرکای عاطفی  به خاطر شغل یا مسائل خانوادگی مدتی بتوانند به انداززه کافی از همسرش زمان بگذارد در این حالت زوج ها به هم اعتماد دارند و می دانند بعد از پایان زمان تعیین شده دوباره نزد هم بر می گردند و رابطه شان را از سر می گیرند به این دلیل هیچ کدامشان آسیب نمی بینند و احساس امنیت دارند.

در سناریوی دوم رابطه عاطفی دچار مشکل شده است و زوجین اختلاف نظر بسیاری دارند و حتی نمی دانند که آیا می توانند زندگی با هم ادامه دهند یا خیر . در این حالت ممکن است یکی از آنها یا جفتشان به خاطر مسائلی مثل خیانت ، رابطه سمی یا آسیب عاطفی از هم دور شوند. این دور شدن ممکن است وقفه ای موقت در رابطه باشد اما اگر ادامه دار باشد به جدایی کامل منتهی می شود.

وقفه در رابطه چه زمانی خوب است؟

در قسمت قبلی پاسخی کلی به این سوًال دادیم ، اما احتمالاً هنوز نمی دانید باید از همسرتان  فاصله بگیرید یا نه . پس بیایید کمی بیشتر در این باره صحبت کنیم تماام رابطه های بلند مدت پر فراز و نشیب هستند رابطه های روًیایی و بدون مشکل فقط در قصه های پریان  وجود دارند و رابطه های واقعی سیندرلای روستایی که تمام عمرش را خدمتکار بوده است نمی تواند برای پسر دنیا دیده  پادشاه همسر خوبی باشد. پس اگر در رابطه عاطفی هستید باید از روًیاهای شیرین بیدار شوید و بررسی کنید که آیا می توانید با وجود فرازونشیب های مسیر در کنار هم زندگی کنید یا خیر. گاهی اوقات برای پیدا کردن پاسخ این سوًال به جدایی موقت نیاز خواهید داشت.

جدایی موقت برای بررسی تفاهم ها و تفاوت ها

شنیده اید که می گویند ازدواج یا (رابطه عاطفی ) مانند هندوانه درسته است؟هیچ کس از روزهای اول تشخیص نمی دهد رابطه ای که وارد آن شده است  مووفق و بلند مدت خواهد بود یا نه. به عبارت دیگر هیچ کس به قصه جدایی وارد  رابطه نمی شود اگر هر دو نفر بتوانند برای یک دیگر فضایی یا امنیت نسبی ایجاد کنند احتمال موفقیت در رابطه وجود دارد.

گاهی اوقات هشدارهایی درباره امنیت نسبی وجود دارد . ممکن است الان با هم خوشحال باشید و از معاشرت با یکدیگر لذت ببرید اما با گذر زمان بودنتان در کنار هم عادی می شود و تفاوت ها پر رنگ تر از قبل به نظر می رسند .تفاوت های بزرگ در گذر زمان سلامت رابطه را به خطر می اندازد چند نمونه از این اختلاف ها عبارت اند از:

تفاوت سنی زیاد؛

اختلاف درآمد زیاد؛

اهداف متفاوت از رابطه؛

تفاوت حد و مرزها و خط قرمزها؛

تفاوت زیاد فرهنگ ها و سبک زندگی.

در رابطه هایی که این اختلاف جدی وجود دارند جدایی موقت به طرفین فرصت می دهد تا خود و اطرافیانشان را بهتر بشناسند و تصمیم درست تری درباره ی ادامه رابطه بگیرند.حتی ممکن است کارهایی براای کاهش میزان اختلافات انجام دهند ، مثلاً یکی از طرفین با ارتقای شغلی اختلاف درامدش با شریک عاطفی خود را کم کند.

وقفه در روابط سمی

گاهی اوقات رابطه عاطفی بیشتر از آنکه برای دو نفر مزیت داشته باشد به آنها ضرر می رساند.اگر در چنین رابطه ای هستید ممکن است به خاطر وابستگی جدا نشوید و در چرخه آسیب همیشگی باقی بمانید . در این حالت بهتر است قبل از اینکه ارتباطتان به نقطه ای برسد که راهی برای جبران کردن نداشته باشید به جدایی موقت فکر کنید.

اگر فکر می کنید مشکلات رابطه یا نیازها برآورده نشده شما روی احساساتتان به همسر اثر گذاشته اند بهتر است به جدایی موقت فکر کنید در این حالت می توانید ریشه مشکلات و روش حل آنها را پیدا کنید، اگر مشکلات حل شدند به رابطه ای بر می گردید که دیگر سمی نیست و نیازهایتان را بر آورده می کنید اگر هم متوجه شدید امکان حل مشکلت وجود ندارد وقفه در رابطه را به جدایی دائمی تبدیل می کنید و از آسیب های رابطه سمی جدا می شوید.

سایر موقععیت های نیازمند جدایی موقت

در این شرایط نیز وقفه در رابطه نیز می تواند به شما کمک کند:

احساس می کنید باید زمان بیشتری را به نیازهایتان اختصاص دهید و باید به خودتان رسیدگی کنید.

با وجود فرزند قصد طلاق دارید.

قصد جدایی دارید، اما تصور می کنید همسرتان شایسته فرصتی دوباره است.

چه زمان جدایی موقت خطرناک است؟

 

مزیت های جدایی موقت در رابطهتصمیمی اشتباه درباره وقفه در رابطه می تواند منجر به جدایی همیشگی شود .جدایی موقت گاهی مزیت هایی دارد و می تواند رابطه را به تکامل برساند ، اما این بدان معنا نیست که می توان خطرهایش را نادیده گرفت. در زمان جدایی موقت شما هیچ قراردادی با همسرتان نمی بندید و هیچ ضمانتی برای تعهد نمی دهید.بنابراین اگر شرایط رابطه خوبی نباشد احنمال جدایی موقت مقدمه ای بر جدایی دائم خواهد بود.

در ادامه موقعیت هایی را مطرح می کنیم که اگر رابطه عاطفی شما مشابه آنها ست بهتر است به وقفه فکر نکنید و روش دیگری برای حل مشکلات پیدا کنید.

وقتی اعتماد بین دیگران خدشه دار شده است

اعتماد کردن یکی از مهم ترین ستون های هر رابطه است که اگر فروبریزد احتمال بقای آن رابطه به کمترین حد ممکن می رسد،اعتماد خدشه دار قابل ترمیم است اما هم به زمان زیادی نیاز دارد و هم با کوچک ترین دوباره می شکند.

وقتی نیازهایتان برآورده نمی شود

اشتیاق و احساس به یکدیگر هم به اندازه اعتماد اهمیت دارد وقتی طرفین یکدیگر را دوست دارند و مشتاق اند که ررابطه شان ادامه داشته باشد نباید به هیچ موضوعی فکر کنند که رابطه خوبشان را نابود کند.

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *