۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
پزشکی

ویروس ایدز ۲ بیماری ژنتیک را درمان می کند

محققان به تازگی دریافتند که ویروسی که موجب ایدز می شود را شناختند توانایی درمان ۲ نوع بیماری ژنتیکی دارد محققان توانستند با استفاده از ویروس HIV دو نوع بیماری ژژنتیکی موسوم به لوکودیستروفی و سندروم ویسکات آلدریچ را در ۶ کودک درمان کنند.این نوع درمان با استفاده از ویروس HIV کاملاً ایمن است.

محققان در این تحقیقات ۶ کودک داوطلب را از سه سال قبل با استفاده از این ویروس تحت درمان قرار دادند و در حال حاضر وضعیت آن ها بسیار خوب است . ایده استفاده از ویروس HIV برای درنمان این ویروس ژنتیکی در سال ۱۹۹۶ مطرح شد . هر دو این بیماری ها به دلیل یک اختلال ژنتیکی بروز می کند و در آن میزان یک پروتئین حیاتی در سنین کودکی کاهش شمگیری پیدا می کند. در بیماری لوکودیستنروفی سیستم عصیی بیمار تحت تاًثثیر قرار می گیرد  و با گذشت زمان توانایی تشخیص و برخی قابلیت های ذهنی بیمار از بین می رود. پس از سال ها تحقیق در لابراتور محققان ایتالیایی روشی یافتند که در آن می توانید این اختلال ژنتیکی را با استفاده از سلول های بنیادین مغز استخوان بیمه درمان  کنید.

در این روش ساختار ژنتیکی سلول های بنیادین با استفاده از ویروس HIV اصلاح شده است و مجدداً به بدن بیمار تزریق می شود تا پروتئین های لازم را به اندام های مختلف برساند.در سندروم ویسکات آلدریچ،سیستم ایمنی بدن تضعیف و بسیار مستعد ابتلا به انواع عفونت ها و سرطان می شود.در این بیماری سلول های خون  مستقیماً تحت تاًثیر قرار می گیرند . برتای درمان این نوع بیماری نیز با استفاده از روش های مشابهی سلول های بنیادین اصلاح شده به بدن بیمار وارد می شود و عمنلکرد سیستم ایمنی بدن را تصحیح می کند.

دراین تحقیقات بیش از ۷۰ نفر از محققان برجسته شرکت داشتند و ۱۶ بیماری مورد درمان قرار گرفت. البته تنها ۶ نفر از این بیماران به مدت کافی تحت درمان بوده اند و نتایج تحقیق نیز به وضعیت همین ۶ نفر اشاره دارد.

منبع:ایرنا

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *