۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
روانشناسی

ویژگی رفتاری کودکان که والدین باید بدانند


معمولاً بزرگترها از شاد بودن کودکان به موفقیت آنها اهمیت می دهند.انتخاب کلاس های آموزشی یا برنامه ریزی برای دانشگاه و انتخاب رشته ی تحصیلی که به بچه ها کمک می کند در آینده شغل بهتری پیدا کنند و مواردی از ایین دست برای آنها اهمیت دارد.
والدین به این موارد بسیر توجه می کنند ولی آنقدر که باید و شاید به مسائلی که بچه ها را خوشحال می کند توجه نشان نمی دهند.زمانی دوران کودکی با بازی های بیرون از خانه و بدون حضور موبایل و تبلت طی میشد آن زمان بچه ها بدون داشتن ابزار و وسیله ای خاص بازی می کردند، یاد میگرفتند و احتماعی بار می آمدند مهم تر از همه خوشحال تر بودند
این روزهای زندگی کاملا بر اساس برنامه ای مشخص پیش می رود بچهه ها در کلاس های مختلف شرکت می کنند و حتی کار دستی هایشان نیز تکراری محدود است.این روزها جای خالی بازی های آزادانه خللاقیت و انجام کارذهای بدون برنامه بیشتر احساس می شود.
البته هنوز هم خیلی از بچه ها خوشحالند و در حییاط پشتی خانه شان ،زنندگی ای پر از هیجان و تازگی دارند .اما بسیاری نیز شاد نیستند و فقط دارند از یک بررنامه پیروی می کنندواین واقعاً مایه خجالت است،چون شادی حق همه ی بچه هاست.
چطور می توان شاد بود وقتی همیشه کارهای زیادی برای انجام دادن داریم؟ در ادامه این مقاله با هفت راز آشنا می شوید

 

۱-کودکان شاد به موقع غذا می خورند
احتمالاً با خود فکر می کنید این که کاری ندارد باز هم فکر کنید،تا حالا آنقدر گرسنه شده اید که دلتان بخواهد جیغ بکشیدوقتی بچهها خوراکی شان تمام را از دست می دهند یا وقتی مجبورند دو ساعت صبر کنند تا وقت ناهار خانواده بسد دقیقاً همین حس را دارند.
تغذیه کودک دربازه ها زمانی منظم باعث می شود مغز و بدن در حال رشد او به منبع غذایی کافی دسترسی داشته باشد و کودک بتواند گرسنگی اش را تحمل کند .وقتی بچه ها آرام و سیر هستند شاد هستند.
۲-برنامه خواب منظم دارند
خواب کودک هم نکته بسیار مهمی است .خواباندن بعضی از بچه ها راحت تر است اکما این مسئله نباید باعث شود اجازه بدهیم که کودک هر زماندلش خواست بخوابد.بچه ها به خواب نیاز دارند و بایداین موضوع را به آنها آموزش بدهیم .وقتی بچه ها خیلی خسته اند بد عنق می شوتد اما وتی خوب استراحت کنند آماده اند تا روز خوبی را داشته باشند.بنابراین خواب و برنامه خواب منظم را در اولویت قرار دهید.

۳-بی برنامه بازی می کنند
بازی کردن بدون برنامه قبلی یکی دیگر از رازهای کودکان شاد است . به نظر می رسد هنر بدون برنامه بازی کردن یکی از کمبودهای این روز هاست.امروز بچه ها سرشان با برنامه های مختلف شلوغ شده و محو اسباب بازی هایی است که به جای آنها بازی می کنند .بهتر است در برنامه ای شلوغ آنها تجدید نظر کنید و زمانی را خالی بگذارید تا بتوانند با هم بازی کنند ، بازی برای روح خوب است.
۴- اجازه دارند احساسات را ابراز کنند
بچه ها هنگگام عصبانیت فریاد می زنند ،وقتی ناراحت اند گریه می کنند.حتی وقتی نمی دانند چه احساسی دارند، پاها را به زمین می کوبند یا دور اتاق می دوند جلوی آنها را نگیرید زیرا به ابراز احساسات شان نیاز دارند .بزرگترها وقتی حالشان خوب نیست به یک دوست زنگ می زنند و خودشان را خالی می کنند ولی بچه ها قادر به انجام این کار نیستند.ساکت کردن و سر زنش کردن آنها در جمع هیچ کمکی نمی کند اجازه بدهید با روش خودسان خودشان را تخلیه کنند و بعد به آنها پیشنهاد کمک دهید .عصبانیت بچه ها شاید برای لحظاتی کوتاه شما را دستپاچه کند ولی بهتر این است که به او اجازه ندهید احساساتش را بروز کند و باعث شود در دراز مدت دچار مشکلاتی مثل افسردگی یا دیگر مسائل روحی شوند.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *