اقتصاد

پیش بینی وضع بورس

بورس کالا چیست؟ نحوه خرید و فروش در بورس کالا

بازارهای مالی به دو بخش عمده بازار پول وسرمایه تقسیم می شوند در بازار پول اسنادی مانند اورق خزانه مورد معامله قرار می گیرند.در این بازار فعالان برای کسب سود اقدام به معامله می کنند ،متاعی را می خرند یا می فرروشند .در این بازار واسطه و کارگزاران دخالت کرده یا حضور فعال دارند،اینها مورد معامله را برای خود نمی خرند یا نمی فروشند بلکه عملیات خرید یا فروش را برای دیگری انجام می دهند به طور مثال نماینده فروش اتومبیل یا بنگاه معاملات املاک که در هیچ کدام برای کارگزار یا نماینده انجام نمی شود بلکه توسط کار گزار برای خریدار یا فروشنده صورت می پذیرد.

بورس کالا چیست؟

بورس کالا تعریفی مشابه تعریف بورس دارد ، بورس کالا بازاری است متشکل و سازمان یافته که در آن به طور منظم کالاهای معین با روش هایی از قبل تعریف شده مورد معامله قرار می گیرد .در این بازار تعداد عرضه کننده و خریدار از طریق کارگزان اقدام به معامله می کنند .در حال حاضر بورس کالا در ایران در چند حوزه فعالیت دارد که البته در حال گسترش در حوزه های دیگر نیز این حوزه ها تحت عنوان رینگ های فلزات، پتروسیمی و معاملات مشتقه که فعلاً منحصر به معاملات آتی سکه و طلا اسست نام گذاری شده است.

مهمترین اهداف بورس کالا را می توان به شرح زیر خلاصه نمود

ایجاد بازاری  منسجم ،سازمان یافته و قانون مند برای تسهیل داد و ستد نقدی و آتی کالا که در آن قیمت ها به صورت شفاف و در اثر تقابل آزاد عرضه و تقاضا کشف می شود.

.سامان دهی بازار کالاهای خاص نظیر محصصولات فلزی،کشاورزی انرژی و پتروشیمی از طریق مکانیزم اجرائی ناظر بر تعهدات  و منافع طرفین معامله.

.کشف قیمت کالاها بر اساس تعامل و تقابل عرضه و تقاضا و نیاز بازار.

.حذف واسطه گری و واشطه های غیر ضروری در معاملات و خرید و فروش مستقیم بین خریدار و فروشنده.

.کاهش نوسانات مخل بازار و امکان انتقال ریسک.

.کاهش ریسک بین فروشنده و خریدار به دلیل اجرای عملیات از طریق اتاق پایابای .

.امکان انجام معاملات نقدی و آتی کالا با استفاده از ابزارهای مناسب .

فراهم سازی تسهیلات مالی برای خرید و فروش.

.تحلیل آماری وضعیت بازار و ارئه خدمات مشاوره در پیش بینی نوسانات بازار کالاها به منظور کمک به طرفین معاملات در برنامه ریزی و انجام  به موقع تعهداتشان.

.حرکت از یک بازار سنتی به سمت بازار مدرن سرمایه و کالا و تعامل بهتر و قوی تر با بازار بین المللی .

.استفاده از مکانیزم فروش سلف در جهت کسب نقدینگی برای بنگاه های تولیدی .

.استفاده از مکانیزم معاملات آت در جهت کاهش ریسک بازار و نیز رونق بخشیدن به بازار کالا و حفظ منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان.

دلایل به وجود آمدن بورس کالا

بررسیی روند پیدایش و تکامل بورس های کالا در جهان حاکی از آن است که ظهور و بسط فعالیت های این گونه بازارها در عرصه اقتصاد کشورها از قرن ۱۹ به بعد در پی پاسخگویی به برخی از نیازمندی های اقتصادی و در بسیاری از موارد رفع برخی تنگناها و موانع در بازار کالا ها بوده است.

به عبارت دیگر وجود برخی از مشکلات در باززار کالا سبب شده (  چه در بخش عرضه  و چه در بخش تقاضا و چه در بخش توزیع) و به تبع آن نوسانات قیمت کالا ها و همچنین برخی از نارسایی ها و ناکارآمدی ها ی بازار های سنتی از یک طرف و مزایا و منافع ایجاد و راه نوسانات قیمت کالاها و همچنین برخی از نارسایی ها و ناکارآمدی های سنتی از یک طرف و مزایا و منافع از یک طرف و منافع ایجاد و راه اندازی بورس های کالا و توانمندی آنها در رفع مشکلات فوق الذکر از طرف دیگر مهمترین انگیزه و عواملی هستند که موجب پدیدار شدن بورس های کالا در صفحات اقتصادی کشورهای مختلف می شوند.

نارسایی های بازاار سنتی در شکل های نوسانات کاذب و عدم شفافیت در کشف قیمت ها و فقدان تضمین های لازم برای معامله گران از مهمترین دلایل راه اندازی بورس های کالایی در کشورهای جهان بوده است در چنین شرایطی راه اندازی بورس های کالایی و به تبع آن استفاده از ابزارهای مشتقه به ایجاد یک نظام سازمان یافته دادو.ستد توزیع کالاها در کشورهای مختلف منجر شده است و راه ورود به بازار های جهانی را برای کشورها تسهیل نموده است .از این رو هم اکنون صدها بورس کالایی مدرن در سراسر جهان دایر می باشد که از قدیمی ترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- بورس تجاری شیکاگو(CME) با ۱۷۰ سال سابقه.

۲-بورس فلزات لندن (LME) با ۱۳۰ سال سابقه.

۳-بورس کالای نیویورک(NYMEX) .

۴-بورس کالای توکیو(TOCOM)

۵-بورس کالای شانگهای(SHFE)

۶-بورس کالای هند(MCX).

در حال حاضر زمینه های فعالیت بورس کالا های ایرانی عبارت اند از:

۱-فلزات و مواد معدنی (کانی ها فلزی).

۲-محصولات شیمیایی و پتروشیمی.

۳-محصولات کشاورزی.

۴- محصولات آتی (Future)

بورس؛ محلی برای شفافیت

برای شفافیت بازارهای پتروشیمی ضروری است که معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا انجام شود و پتروشیمی ها و صنایع پایین دستی از طریق بورس اقدام به خرید و فروش محصولات خود می کنند.

پیش بینی وضعیت معاملات امروز و افق پیش روی بورس توسط کارشناسان می تواند دیدگاه سهام داران و سرمایه گذاران نسبت به وضعیت بازار روشن تر کند.

بورس | اقتصاد آنلاین

شرایط بازار سهام این روزها به گونه ای است که سهامداران و فعالان این بازار البته آن دسته از سرمایه گذاران که هنوز در بازار حضور دارند برای حفظ و افزایش سرمایه خود با دقت بیشتری تحلیل های کارشناسی درباره بورس را بررسی می کنند.

وضعیت بورس امروز ایران چگونه بود؟ تحلیل وضعیت بازار بورس و قیمت شاخص - ایران بورس

 

 

 

بازار سهام در حالی آخرین روز از بهار را رقم می زند که رقم بیی سابقه ی یک میلیون ۲۲۹ هزار واحدب شروع کرد که کارگزاری آبان درباره وضعیت روز های قبل و آینده اعلام کرد در هفته گذشته بازار سهام به رشد خود ادامه داد.

 

در ادامه نظر و پیش بینی ۹ کارشناس بازار سرمایه را در مورد معاملات امروز چهارشنبه ۱۹ شهریور ماه و افق پیش روی بورس بنا به اعلام روزنامه دنیای اقتصاد می خوانید.

شرایط فعلی بازار در این دوره اجازه اصلاح طولانی مدت را نمی دهد و دلیل این امر حجم  بالانقدینگی است که وارد بازار سرمایه می شود و تورم انتزاعی موجود مقایسه را با سایر بازارهای موازی ایجاد می کند.

مدیر عامل ملی صنایع مس ایران با اشاره به دو طرح درآمد زا و سودآور فعلی طرح مس درآلو و دره زار به افزایش درآمد و سودآوری -متاًثر از بهره برداری دو طرح مذکور اشاره کرد.

اگر اقتصاد در شرایط رکودی باشد (مانند شرایط دو سال اخیر اقتصاد ما) حجم نقدینگی جدیدبرای دستیابی به بازده بیشتر در بازار دارایی فعال می شود .این دارایی ها می تواند سهام،ارز،طلا،مسکن و کالاهای بادوام مانند خودرو لوازم خانگی باشد .مهم این نیست که نقدینگی به کدام بازار برود چرا که در نههایت به تورم تبدیل خواهد شد.بورس" بازاری هزار فاکتور

 

 

 

بورس در اولین روز از  هفته مرداد ماه با شاخص یک میلیون و ۹۰۱ هزار تومان واحد شروع کرد که و در آن میان کار گزاری آنان درباره شرایط روزهای گذشته و آینده اعلام کرد ِبازار در هفته گذشته آغازی مثبت داشته ولی در ادامه با افت نرخ ارز و عرضه های سنگین نمادهای بزرگ شاهد عقب نشینی قیمت ها در بازار شدند

بازار بورس یکی از پر چالش ترین و مبهم هفته های سال جاری با ریزش بیش از ۳ هزار واحدی شاخص را سپری کرد.اما با اصلاحات سازمان بورس (افزایش ضریب تعدیل سهام در حساب تضمین به ۲۰ درصد حد نصاب ۱۵ درصدی سقف سرمایه گذاری صندوق های سرمایه کذاری با درآمد ثابت و بازگشت زمان معاملات همه سهام بورس از امروز )امید ها به بهبود شرایط در اولین روز شهریور به بعد تقویت شد.

در بازار بورس به دلیل نوسانات ارزی که در کشور خودمان رخ می دهد باعث افت و ریزش روزانه در بورس می ش.د که افرادی که سرمایه ی خود را در بورس می گذارند ابتدا باید تفکر کنند که سرمایه ی خود را برای خرید کدام سهام بگذارند که بعداً ضرر نکنند.

سهام ها را وقتی می خواهید خریداری کنید ابتدا به سایت مراجعه کنید و ببینید کدام سهام ها ارزش بالاتری نسبت به دیگر سهام ها دارند که فردا روزی از کاری که کردید نا امید نشوید و هرکاری را که انجام می دهید به آینده ی آن کار هم فکر کنید.

پیشنهاد سرمایه گذاری با پول کم: با زیر 5 میلیون کجا سرمایه گذاری کنیم؟ - بورسینس

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *