۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
مهارت ارتباطی

چرا بعضی‌ها همیشه دیر می‌کنند؟

حتنماً شما هم دوستانی دارید که همیشه دیر می کنند . البته ممکن است خودتان هم جزء این دسته از افراد باشید . به هر حال کسی نمی داند که چرا بعضی ها برای به موقع رسیدن به قرار ها تقلا می کنند ، اما هیچ وقت سر وقت به جایی نمی رسند . کسانی که دیرتر ازموعد سر قرار می رسند ، همیشه هم افراد بی ادب ، تنبل، نا منظم و وقت نشناس نیستند . نباید آن ها را این طوذر قضاوت کنیم . برخی از آنها بعد از دیر رسیدن احساس بسیار بدی پیدا می کنند . این افراد اغلب به خوش بینی امیدوارند که روزی مهارت زمانی خود را تقویت می کنند . اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید نگران نبباشید . در این مقاله شما را با دلایل این مسئله آشنا می کنیم ، در نهایت هم چند راهکار برای به موقع رسیدن پیش پایتان می گذاتریم .

 

چرا بعضی‌ها همیشه دیر می‌کنند؟

 

در پاسخ به این سوًال باید گفت که دیر کردن افراد ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد . همان طور که گفتیم ، این درست نیست که همه را مثل هم قضاوت کنیم . کارشناسان برای این مسئله دلایل مختلفی ذکر کرده اند که دانستن آنها باعث می شود دفعه بعد که دوستان دیر به سر قرار می رستد آن ها را بهتر درک کنید .

 

۱. تیپ شخصیتی

 

برخی از افراد همیشه دیر می کنند  و بعضی دیگر فقط در پاره ای از اوقات دچار این مشکل می شوند . طبق تحقیقات تیپ شخصی افراد می تواند یکی از دلایل این مسئله باشد . شاید شما فکر کنید که می توانید چند کار را هم زمان انجام دهید ، اما این طور نباشد . ممکن است مشکل شما ناشی از درک نکردن گذر زمان بدون نگاه کردن به ساعت باشد . به هر حال بسیاری از مردم از تاًخیر متنفرند و آن را کار درستی نمی دانند . در محیط های کاری هم ممکن است این تاً خیر به بهای اخراج شدنشان تمام شود .

 

۲. باورها و عادات

 

 

نگرش ها و احساسات مردم دباره حضور به موقع متفاوت است . بعضی ها دوست دارند همیشه زودتر از موعد مقرر به قرار ها برسند  و برخی دیگر اینطور نیستند . این مسئله به باورهای شما بستگی دارد . در صورتی که شما دیر رسیدن را بی ادبی می دانید ، ولی خودتان همیشه سروقت حاضر می شوید و کسانی را که دیر میرسند بی ادب تلقی می کنید در حقیقت ما در رفتار دیگران دنبال تاًیید باورهای خود هستیم و عادت و باورهایمان در این مسئله نقش مهمی دارند .

 

۳. برچسب‌ها

 

در مدرسه ارزش وقت شناسی و دیر نکردن را می آموزیم  ، چون معمولاً در مدارس تاًخیر با جریمه همراه است . با ایین حال دقیقاً همان جایی است که برچسب گذاری منفی برای دیر رسیدن شروع می شوند . معمولاً دانش آموزانی که تاًخیر دارند چنین جملاتی را بسیار بسیار می شنوند:

 

 

تو تنبلی !

زیاد می خوابی!

خیلی بی نظمی !

 

آنهاذ با تمام این برچسب ها زندگی می کنند و بعد شبیه به همان چیزهایی می شوند که مردم درباره أننها می گویند . بنابراین اگر افراد در دوران کودکی همیشه  دیر به مدرسه می رسند اصلاً تعجبی ندارد که در بزرگسالی هم همین رویه ادامه دارد .

 

۴. سبک زندگی

 

برخی از کارشناسان سبک زندگی افراد را هم دلایلی برای تاًخیر به موقع رسیدن آنها می دانند . این دسته از کارشناسان معتقدند که کسانی که آینده نگرترند از دیر کردن بیزارند . اما آنهایی که در زمان حال زندگی می کنند ممکن است به قرارها دیر تر برسند .در حقیقت این افراد بی ملاحظه نیستند ، بلکه درکشان از مفهوم با بقیه متفاوت است .

 

۵. مشکلات سلامت روان

 

همیشه تیپ شخصی  عادت است و باورهای افراد دلیل دیر رسیدن آنها نیست . بعضی از اختلالات روانی هم ممکن است سبب تاًخیر همیشگی برخی از مردم باشد . مهمترین این اختلالات عبارت اند از :

 

اضطراب اجتماعی؛

افسردگی؛

اختلال وسواس فکری و عملی ( OCD))

خود شیفتگی؛

اعتیاد به مواد مخدر ؛

اسکیزوفرنی .

 

نقش اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی در دیرکردن

 

گاهی اوقات اختلال کم توجهی پیش فعالی ( ADHD] باعث می شود که دچار مشکل مدیریت زمان شویم . کسانی که به این اختلال دچارند مجبورند که بیشتر از بقیه برای به موقع رسیدن تلاش کنند . این افراد اغلب خصوصیاتی دارند که ممکن است در کنار هم سبب دیر کردن آنها شوند در ادامه این خصوصیات را بررسی می کنیم .

 

۱. بی‌نظمی

 

شایداین افراد به این دلیل همیشه دیر می کنند که نمی توانند کلید تلفن همراه یا یکی از کفش هایشان را پیدا کنند . بی نظمی ممکن است با نقص یا اختلال عملکرد اجرایی افراد ارتباط داشته باشد . منظور از عملکرد اجرایی مجموعه ای از توانایی هاست که کنترل هدفمند ما کمک می کند . بر اساس پژوهش های اختلال در عملکرد اجرایی در کسانی که اختلالات عصببی دارند رایج است .

 

۲. بی‌توجهی

 

ممکن است حواس این افراد درست در همان زمان پرت شود که تلاش می کند برای بیرون رفتن آماده شود . مثلاً به راحتی با چیزی مثل تلویزیون گاهی همچنان غرق کردن می شود که سایر فعتالیت ها و رویدادهای مهم را فراموش می کند .

 

۳. مشکل درک زمان

 

این مشکل زمانی پیش می آید که کسی در تخمین زدن مدت زمان انجام کارها دچار مشکل شود . بعضی از کارشناسان معتقدند که این مشکل در کسانی که دچار اختلال کم توجهی پیش فعالی هستند متداول تر است .

 

۴. ضعف حافظه فعال

 

اختلال کم توجهی پیش فعالی اغلب سبب ضعف حافظه فعال یا کوتاه مدت می شود . این اختلال ممکن است برنامه ریزی برای انجام کارها ، سازمان دهی فعالیت ، زمان بندی و طبق برنامه عمل کردن را مشکل کند .

 

۵. زود خسته‌شدن

 

بی حوصلگی یا زود خسته شدن ممکن است سبب شود برای مشغول شدن سراغ بعضی از کارها بروید و همین کارها می تواند ششما را از انجام فعالیت های روزانه بازدارد . بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ در آمریکا انجام شده است ، پرسه زدن در فضای مجازی با استفاده از تلفن همراه روش هایی برای مقابله با احساسات نا خواسته اند . با این حال ممکن است که انجام دادن این کارها بر سلامت روان افراد تاًثیر منفی بگذارند.

 

۶. تکانشگری

 

رفتار تکانشگری ممکن است باعث شود که شما زمان را از دست بدهید . مثلاً ممکن است زمانی که برای قرار شام با کسی آماده می شوید ، ناگهان هوس کنید کهه با بهترین دوستتان تماس بگیرید . انجام دادن این کار احتمالاً سبب می شود که شما با ۲۰ دقیقه تاًخیر خانه را ترک کنید .

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *